PENGENALAN
[1]Menurut
Anthony Smith, beliau mendefinisikan nasionalisme sebagai satu gerakan
ideologikal yang bertujuan untuk mencapai dan mengekalkan autonomi, perpaduan
dan juga identiti bagi sesebuah populasi yang mana sebahagian daripanya mereka
mempunyai potensi dalam sesebuah negara. Manakala Hans Kohn pula mentakrifkan
nasionalisme sebagai satu keadaan fikiran yang menyerap masuk ke dalam jiwa
sebahagian rakyat serta didakwa menyerap masuk ke dalam kalangan anggotanya.
Di
samping itu, [2]nasionalisme
juga dapat diertikan iaitu semangat nasionalisme atau kebangsaan terhadap
perasaan cinta dan taat setia kepada negara dan bangsa yang mendalam yang
seharusnya wujud di dalam setiap jiwa manusia. Malah semangat inilah yang
begitu mendorong seseorang itu untuk bangkit dan memperjuangkan hak-hak sesama
manusia dan mendapatkan kemerdekaan daripada penjajahan bangsa asing.
Hal
ini telah diperlihatkan pada awal abad ke 19 dan awal abad ke 20 yang membawa
banyak perubahan yang telah berlaku di negeri-negeri Melayu terutamanya dengan
adanya campur tangan daripada kuasa asing seperti Inggeris. Melalui pentadbiran
yang telah dijalankan oleh Inggeris sedikit sebanyak telah banyak mengubah
corak kehidupan sosial dan juga ekonomi
para penduduk terutamanya golongan miskin seperti para petani. Perubahan demi
perubahan yang dilakukan itu adalah bertujuan untuk kepentingan bangsa asing
semata-mata sedangkan kepentingan rakyat tempatan tidak dijaga dan tidak
dipedulikan.
Akhirnya,
segala penderitaan dan penyeksaan yang terpaksa ditanggung oleh rakyat tempatan
telah menimbulkan satu kesedaran di dalam diri mereka. Maka atas kesedaran
itulah yang menyebabkan segolongan orang Melayu mula merancang untuk
menjalankan beberapa gerakan dan juga tindakan untuk mengembalikan maruah dan
juga hak-hak rakyat tempatan yang sepatutnya dimiliki. Kewujudan kesedaran
kebangsaan di Tanah Melayu telah pun bermula sebelum 1941 yang dipengaruhi oleh
beberapa faktor. Atas beberapa faktor tersebut telah mendorong semangat yang
kuat dalam kalangan rakyat tanah melayu untuk bangkit dan mendapatkan semula
tanah melayu hidup dalam keadaan yang aman tanpa adanya kuasa luar.
Antaranya
ialah melalui pengaruh daripada pelbagai media seperti akhbar dan majalah.
Akhbar dan majalah ini dijadikan sebagai salah satu wadah perjuangan dalam
gerakan kesedaran kebangsaan di tanah melayu dengan dibantu oleh elemen-elemen
lain dalam membantu pergerakan kesedaran. Maka daripada situ akan
memperlihatkan bahawa semangat dan kebijaksanaan dalam kalangan rakyat tanah
melayu yang berpendidikan seperti golongan muda dengan membawa perubahan yang
besar dan juga pemodenan seperti pendidikan untuk mengubah pemikiran rakyat
sekali gus mencapai kemerdekaaan.
1)
AKHBAR
DAN MAJALAH
[3]Pada
awal abad ke-20, bidang kewartawanan Melayu yang menerbitkan akhbar dan juga
majalah Melayu telah memainkan peranan yang penting dalam menyemarakkan
semangat orang Melayu agar rajin bekerja, bersatu dan berusaha memajukan nasib
bangsa Melayu pada ketika itu. Antara golongan yang berpengaruh pada masa itu
misalnya golongan agama yang berfahaman Kaum Muda dan golongan guru dengan
menggunakan akhbar, majalah dan juga buku sebagai alat untuk menyedarkan orang
Melayu agar memperoleh kejayaan dalam segala bidang terutamanya dalam bidang
yang melibatkan pendidikan.
Sepanjang
tahun 1930 sehingga tahun 1940 dikatakan telah terdapat kira-kira [4]80
buah akhbar dan majalah yang telah diterbitkan. Secara umumnya, isi kandungan
dan berita-berita utama yang dimuatkan dalam akhbar-akhbar sepanjang tahun
1930-an lebih berkisar kepada masalah politik tempatan. Antara sebab faktor
utama yang membawa kepada kejayaan akhbar dalam mempengaruhi kesedaran
kebangsaan pada ketika ini adalah disebabkan sesetengah akhbar memang secara
sedar digunakan oleh satu kumpulan intelektual yang baru iaitu kebanyakannya
terdidik di Asia Barat dan pada masa yang sama dipengaruhi juga oleh gerakan
pembaharuan Islam.
Kumpulan-kumpulan
ini telah menjadikan akhbar sebagai salah satu medium yang utama dalam
melahirkan cita-cita mereka yang mendorong kepada kefahaman ajaran Islam yang
murni sebagai satu bentuk untuk menghadapi cabaran sosial dan ekonomi yang
telah ditimbulkan pada awalnya oleh kehadiran orang asing. [5]Antara
akhbar-akhbar mahu pun majalah yang begitu berpengaruh adalah misalnya Utusan
Melayu, Fajar Sarawak, Pengasuh, al-Ikhwan, Saudara, Warta Malaya dan juga
Majlis.
[6]Manakala
majalah al-Imam pula telah diterbitkan pada 23 Julai 1906 di Singapura. Antara
tujuan penerbitan ini telah diperjelaskan sekali dalam rencana pengenalan yang
telah ditulis oleh Sheikh Mohd Salim al-Kalali iatu dengan menyebut bahawa
‘mengingatkan mana yang lalai dan menjaga mana yang tidur dan menundukkan mana
yang sesat dan menyampaikan suara yang menyeru dengan kebajikan mereka itu’.
Malah akhbar ini diterbitkan
juga dengan tujuan menyampaikan pandangan dan fikiran baru mengenai agama Islam
untuk kemajuan masyarakat di samping membangkitkan kesedaran orang Melayu
mengenai kemunduran dan menggesa mereka supaya berusaha mencapai kemajuan
sosial dan ekonomi. Kebanyakan pembacanya terdiri daripada
golongan yang terpelajar dan lebih maju kedudukan sosialnya di kota-kota serta
orang yang berpelajaran agama dan mendapat didikan polemik Islam di Makkah.
Selain
daripada kaum Melayu, [7]penerbitan
akhbar seperti Sin Chew Jit Poh, Nan Yang Siang Pau, Tamil Murasu dan Tamil
Nesan turut sedikit sebanyak mempengaruhi semangat kebangsaan dalam kalangan
kaum Cina dan India. Akhbar-akhbar tersebut banyak memuatkan mengenai isu dan
peristiwa yang berkiar tentang keadaan ekonomi dan sosial kaum Cina dan India
serta peristiwa-peristiwa yang berlaku di negara mereka masing-masing iaitu
China dan India.
2)
PENGARUH
LUAR
Pergerakan
kesedaran kebangsaan turut dipengaruhi oleh [8]pengaruh
luar terutamanya dari Timur Tengah, Indonesia, Filipina, India dan China juga
turut memainkan peranan yang penting dalam mencambahkan gerakan kebangsaan.
Pada awalnya pengaruh luar ini telah menyemarakkan semangat rakyat untuk
bersatu dan mengkritik penjajah melalui akhbar, majalah dan
persatuan-persatuan. Oleh itu, daripada pengalaman negara tersebut yang turut
pernah dijajah dan memperoleh kemerdekaan, ianya telah mempengaruhi gerakan
kebangsaan di tanah melayu untuk berjuang mencapai kemerdekaan.
Misalnya
iaitu kejayaan kuasa Jepun mengalahkan Rusia pada tahun 1905 dalam Perang
Rusia-Jepun telah membawa kesan yang lebih mendalam ke atas perkembangan
nasionalisme di Tanah Melayu bahawa rakyat Asia juga mampu berlawan dan
mengalahkan kuasa-kuasa yang besar seperti kuasa Eropah. Kejayaan tersebut
telah memberi ilham dan juga menguatkan keazaman rakyat Asia terutamanya kaum
nasionalis Melayu.
Selain
itu, Revolusi China yang berlaku di negara China sedikit sebanyak telah
mempengaruhi kebangkitan semangat nasionalisme dalam kalangan orang melayu.
Pada ketika itu, Dr. Sun Yat Sen iaitu pemimpin Revolusi China telah berjaya
dalam menjatuhkan kerajaan Manchuria dan seterusnya menubuhkan Republik China
pada tahun 1911. Malah ketika itu juga [9]gerakan
pemulihan Islam atau pun turut dikenali sebagai Gerakan Islah yang telah
berlaku di Mesir telah membangkitkan semangat nasionalisme kaum Melayu. Hal ini
adalah lantaran daipada Gerakan Islah yang telah berlaku disebabkan oleh
penjajahan Barat di Mesir pada tahun 1882 dan melaluinya telah disebarkan di
Tanah Melayu oleh pelajar-pelajar Melayu yang menuntut di Mesir.
Di
samping itu, nasionalisme di Tanah Melayu juga turut dipengaruhi oleh
nasionalisme Indonesia terutamanya daripada Sarekat Islam Indonesia yang
berjaya membangkitkan semangat nasionalisme di Indonesia dan seterusnya berjaya
membangkitkan semangat kaum Melayu di Tanah Melayu. Hal ini adalah disebabkan
adanya hubungan yang rapat antara penduduk Bumiputea Tanah Melayu dengan
penduduk Indonesia seperti agama, bahasa dan juga satu keturunan darah. Pada
permulaannya nasionalisme kedua-dua buah negara ini memperjuangkan ajaran agam
Islam yang sebenar dan kemudiannya telah beralih kepada perjuangan radikal
Parti Nasionalis Indonesia yang telah mempengaruhi pemimpin-pemimpin politik
radikal Tanah Melayu untuk memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu daripada
penjajahan British.
3)
BAHASA
DAN KESUSASTERAAN
SITC
telah ditubuhkan dalam melatih bakal-bakal guru untuk ditempatkan di
sekolah-sekolah Melayu di luar bandar. Malah pada tahun 1924, sebuah jabatan
ditubuhkan untuk menterjemah, menerbit dan menyunting buku-buku sekolah Melayu.
Daripada situ, timbul kesedaran yang lahir dalam kalangan para pelajar di SITC
yang mendorong mereka untuk menyuarakan perasaan tidak puas hati terhadap
pentabiran British yang dijalankan di Tanah Melayu. [10]Akhbar-akhbar
tempatan pula memuatkan puisi, cerpen dan novel untuk membangkitkan semangat
kebangsaan.
[11]Misalnya
puisi Omar Mustaffa yang tersiar dalam Utusan Melayu sebanyak 18 keluaran pada
Januari 1913 yang menggesa orang Melayu supaya rajin bekerja dan jangan
membiarkan kekayaan yang ada diambil oleh bangsa lain. Selain itu, puisi
seperti Sedarlah oleh Mahmud Ahmadi, Semenanjung oleh Harun Aminurashid (1919),
Seruan Kebangsaan oleh Melati Pahang (1937) dan juga Seruan Pujannga oleh Anum
(1940) juga telah membangkitkan semangat kebangsaan. Dalam hal ini juga novel
juga turut memainkan peranan yang penting iaitu sebagai contoh Hikayat Faridah
Hanum oleh Syed Sheikh al-Hadi pada tahun 1925 yang mencadangkan wanita perlu
diberi pendidikan dan Anak Mat Lela Gila oleh Ishak Haji Muhammad pada tahun
1941 pula menyeru orang Melayu supaya berjuang untuk mencapai kemajuan.
Malah
cerpen juga turut diusahakan pada ketikan itu iaitu cerpen yang merupakan
cerita pendek dengan mempunyai nasihat juga tidak kurang pentingnya dalam
mempengaruhi gerakan kesedaran kebangsaan di Tanah Melayu. Misalnya, Cerita
Awang Putat oleh Abdul Rahim Jijai yang menyeru orang Melayu supaya rajin
bekerja dan Anak Dibuat Denal pada tahun 1938, Di Sini Kita Bukannya Orang
Dagang pada tahun 1940 dan juga Siasat Yang Tiada Diminta pada tahun 1941 yang
telah ditulis oleh Shamsuddin Salleh. Maka, sekali gus melalui cerpen yang
telah disiarkan para pembaca akan mengetahui dasar perjuangan yang hendak
disampaikan.
4)
PENDIDIKAN
Pengaruh
gerakan kesedaran kebangsaan dari segi pendidikan juga turut tidak terkecuali
dan tidak boleh dipandang kecil. Terdapat sekolah-sekolah pondok, madrasah,
sekolah-sekolah melayu dan juga sekolah Inggeris yang disediakan bagi orang
Melayu. Pendidikan agama yang dijalankan di sekolah-sekolah pondok dan madrasah
telah mendapat sambutan yang hebat daripada penduduk tempatan. [12]Sekolah-sekolah
agama yang penting yang telah didirikan ialah di Singapura iaitu Madrasah
al-Iqbal al-Islamiyah, di Melaka ialah Madrasahal-Hadi, Pulau Pinang ialah
Madrasah al-Mashor. Sistem persekolahan di situ adalah dengan mengikut sistem
yang terdapat di Mesir dan juga di Barat. Malah melalui pembelajaran yang
diterima oleh pelajar-pelajar yang menuntut di sekolah ini sedikit sebanyak
mereka dapat mengetahui dan menyedari kelemahan mereka dalam agama Islam dan
mendorong mereka untuk berusaha dengan bersungguh-sungguh lagi supaya tidak
terpesong daripada ajaran Islam yang sebenar.
Di
samping itu [13]Maktab
Melayu Kuala Kangsar dan Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI) juga turut
bertanggungjawab dan memainkan peranan yang penting dalam membangkitkan
semangat nasionalisme dalam kalangan penduduk. Malah guru-guru dari Maktab
Perguruan Sultan Idris juga telah menyedari masalah yang dihadapi oleh orang
Melayu dan melalui perkara tersebut mereka telah berazam untuk mengatasi
masalah ini dan memperkenalkan satu generasi baru orang Melayu yang akan
membela bangsa dan negara mereka. Hal ini jelas memperlihatkan bahawa semua
pihak turut berganding bahu dalam memperjuangkan kebangkitan nasionalisme di tanah
melayu.
5)
GOLONGAN
INTELEKTUAL
Melalui
perkembangan pendidikan di Tanah Melayu secara tidak langsung telah melahirkan
satu golongan intelektual yang terpelajar. Golongan terpelajar ini telah
dipengaruhi dengan idea-idea dan falsafah-falsafah politik seperti demokrasi,
liberalism, sistem berparlimen, perlembangaan dan juga nasionaslisme. Golongan
intelektual ini dapat dibahagikan kepada tiga golongan iaitu yang berpendidikan
Arab, Melayu dan Inggeris.
[14]Golongan
intelektual Arab yang membawa perubahan dengan memulakan gerakan pemulihan
iaitu berdasarkan ajaran al-Quran dan Hadis
dengan tujuan untuk membawa kemajuan kepada umat Islam. Antara tokoh
yang terpenting dalam golongan ini ialah termasuklah Syeikh Mohammad Salim
al-Kalali, Sheikh Tahir Jalaluddin, Abbas Muhammad Taha dan Syed Sheikh Ahmad
Al-Hadi. Pergerakan kesedaran kebangsaan yang diteruskan oleh golongan yang
berpendidikan Melayu ini bermarkas di Maktab Perguruan Sultan Idris.
Graduan-graduan daripada Maktab Perguruan Sultan Idris telah menubuhkan
Persatuan Sastera Melayu pada tahun 1923 untuk mengadakan pertumbuhan sastera
Melayu. Malah karya-karya yang diterbitkan oleh ahli-ahli persatuan ini telah
membangkitkan perasaan nasionalisme dalam kalangan masyarakat Melayu.
Di
samping itu, [15]seorang
guru lepasan Maktab Perguruan Sultan Idris iaitu Ibrahim Haji Yaakob telah
memulakan perjuangan yang bersifat ala politik. Beliau pada ketika itu telah
bersama-sama Ishak Haji Muhammad, Hassan Manan, Abdul Karim Rashid dan juga Isa
Mahmud telah menubuhkan parti politik yang bercorak kebangsaan pada tahun 1938
yang dikenali sebagai Kesatuan Melayu Muda (KMM). [16]Antara
tujuan ditubuhkan Kesatuan Melayu Muda ini adalah berjuang untuk mencapai
kemerdekaan tanah melayu daripada pihak British serta ideologi yang digunakan
oleh mereka adalah tidak mahu bekerjasama dengan pihak kerajaan. Pergerakan
yang dipimpin oleh golongan berpendidikan Inggeris juga telah wujud pada ketika
itu akibat daripada kebimbangan orang Melayu terhadap penguasaan bangsa asing.
Golongan
ini terdiri daripada Raja Chulan, Muhamad Eunos Abdullah dan juga Dato’ Onn bin
Jaafar dan mereka ini telah diberi peluang untuk berkhidmat dengan kerajaan.
Raja Chulan yang menjadi ahli Majlis Pusat telah memperjuangkan hak dan
keistimewaan orang Melayu, manakala Dato Onn bin Jaafar pula telah mengkritik
pedas terhadap penttadbiran British. Pada masa yang sama, Kesatuan Melayu
Singapura telah dibentuk pada tahun 1926 yang dipimpin oleh Muhamad Eunos Abdullah
akibat kesan daripada kesedaran tentang kehidupan orang Melayu yang merupakan
golongan yang dlihat begitu lemah dengan kedudukan pada masa itu.
6)
PERTUBUHAN-PERTUBUHAN
SEBELUM 1941
Seperti
yang diketahui kesedaran kebangsaan di Tanah Melayu lebih bersifat kenegerian
dan memperjuangkan kepentingan ekonomi dan sosial. Namun apabila Tanah Melayu
mencapai kata sepakat maka hal ini telah memperkukuhkan kesedaran kebangsaan.
Pertubuhan-pertubuhan yang wujud dilihat menjadi pendorong kepada kemunculan
pertubuhan bersifat kebangsaan dan turut memainkan peranan penting dalam
gerakan kesedaran kebangsaan. Antara pertubuhan kesedaran kebangsaaan yang
ditubuhkan diTanah Melayu sebelum 1941 ialah [17]Kesatuan
Melayu Muda yang ditubuhkan pada tahun 1938 di Kuala Lumpur oleh Ibrahim Haji
Yaakob serta beberapa pemimpin yang lain seperti Mustapha Hussain dan Ahmad
Boestamam.
[18]Antara
tujuan kesatuan ini adalah untuk menanamkan semangat perpaduan dan kesedaran
dalam kalangan orang Melayu dan juga mempertahankan hak-hak. Malah berjuang
bagi membebaskan Tanah Melayu daripada penjajahan British serta bercita-cita
menyatukan Tanah Melayu dengan Indonesia untuk mewujudkan Melayu Raya.
Kebanyakan anggotanya terdiri daripada guru lepasan Maktab Perguruan Sultan
Idris (MPSI). Perjuangan Kesatuan Melayu Muda adalah bercorak radikal kerana
mengamalkan dasar tidak bekerjasama dan menyuarakan penentangan secara terbuka
terhadap British dan turut mengadakan pakatan sulit dengan Jepun untuk
menentang British.
Selain
itu, [19]pertubuhan
yang lain turut ditubuhkan ialah Kesatuan Melayu Singapura yang dilihat menjadi
perangsang kepada pemimpin di negeri-negeri melayu. [20]Kesatuan
Melayu Singapura ini telah diasaskan oleh Mohamad Eunos Abdullah pada tahun
1926 dan dianggotai oleh golongan bangsawan, kakitangan kerajaan, wartawan dan
juga peniaga. Antara tujuan penubuhan in adalah untuk menggalakkan ahli
berperanan lebih besar dalam politik dan pentadbiran, memperjuangkan kemajuan
orang melayu dlam bidang pendidikan dan menjadi waki melayu dalam berurusan
dengan British iaitu hal yang berkaitan dengan hak dan kepentingan orang
melayu. Pada akhir tahun 1930-an telah banyak persatuan yang bersifat
kenegerian yang ditubuhkan seperti [21]Persatuan
Melayu Perak (1937), Persatuan Melayu Pahang (1938), Persatuan Melayu Selangor
(1938), Persatuan Melayu Negeri Sembilan (1938), Persatuan Melayu Pulau Pinang
(1937) dan Persatuan Melayu Kelantan (1939). Di samping itu juga terdapat
persatuan-persatuan lain seperti Persatuan Melayu Melaka (1937), Persatuan
Melayu Sarawak (1939) dan Persatuan Melayu Johor (1939).
Antara
tujuan penubuhan ialah untuk meningkatkan ekonomi dan sosial orang Melayu.
Kebanyakan ahlinya terdiri daripada mereka yang cerdik pandai (Melayu) yang
berpendidikan Inggeris dan berkhidmat dengan British. Perjuangannya bersifat
sederhana dan mereka ini menunjukkan taat setia yang kuat kepada Raja-raja
Melayu dan turut bekerjasama dengan British serta turut mendesak agar British
memberi lebih banyak peluang kepada orang Melayu dalam pentadbiran kerajaan. [22]Pertubuhan
Persatuan Melayu Selangor juga tidak terkecuali iaitu yang telah dipimpin oleh
Tengku Ismail bin Tengku Muhammad Yasin. Pada tahap ini, pertubuhan ini adalah
lebih memperjuangkan dan mendesak lebih ramai pegawai Melayu dalam kerajaan
persekutuan dan kerajaan negeri. Antaranya ialah keanggotan askar Melayu dan
juga dengan menubuhkan angkatan laut dan udara di Tanah Melayu.
Seterusnya
ialah pertubuhan Kongres Melayu Se-Tanah Melayu yang dilihat telah menjadi
perangsang kepada pemimpin di negeri-negeri melayu. Kongres yang pertama
diadakan di Kuala Lumpur pada tahun 1939. Telah dianjurkan bersama oleh
Kesatuan Melayu Singapura dan Persatuan Melayu Selangor. Antara tujuan kongres
ini adalah untuk mewujudkan perpaduan kebangsaan dalam kalangan orang Melayu
dan telah berjaya menghimpunkan wakil daripada semua persatuan Melayu untuk
berbincang bagi memajukan bangsa Melayu. Kongres kedua telah diadakan di
Singapura pada tahun 1940 dan pada ketika ini telah berjaya menarik lebih
banyak penyertaan persatuan Melayu termasuk dari Sarawak dan Brunei.
Menyarankan semua persatuan Melayu untuk memajukan orang Melayu di negeri
masing-masing.
Pertubuhan
yang lain juga turut ditubuhkan dengan namanya iaitu Paspam mahu pun turut
dikenali sebagai Persaudaraan Sahabat Pena yang telah ditubuhkan pada tahun
1934. Persaudaraan Sahabat Pena telah dikendalikan oleh akhbar Saudara yang
menyediakan ruangan untuk ahi-ahlinya untuk menulis dan mengemukakan
pendapat.Antara cogan kata yang digunakan bagi PASPAM ialah ‘Hidup Bahasa Hidup
Bangsa’. Malah Persaudaraan Sahabat Pena atau pun PASPAM ini lebih menggalakkan
ahli-ahlinya dari Tanah Melayu, Singapura, Sarawak dan Sabah dalam bertukar-tukar
pendapat, tujuannya ialah untuk meningkatkan semangat dan kesedaran kebangsaan
dalam kalangan mereka.
7)
AGAMA
Dalam
gerakan kesedaran di tanah melayu, [23]agama
merupakan faktor yang utama yang begitu mempengaruhi pergerakan ini dan
melaluinya telah mengalami perubahan yang begitu ketara dalam pandangan dan
fikiran yang bermula di Mesir dan Turki. Walaupun seperti yang telah ternyata
sungguh pun orang Melayu tinggal di negeri-negeri yang berlainan dan berada di
bawah kekuasaan pemerintah masing-masing namun agama Islam dilihat sangat
berperanan sebagai penghubung sesama mereka. Ini jelas ternyata pada peringkat
awal melalui kebangkitan semangat kebangsaan di Tanah Melayu apabila agama
Islam dijadikan mekanisme untuk menyedarkan orang melayu yang dilihat serba
ketinggalan dalam pelbagai bidang serta berbagai-bagai [24]pembaharuan
dan pandangan yang lebih moden dan sesuai dengan keadaan zaman telah diwujudkan
di Mesir misalnya oleh Syeikh Muhammad Abduh dan Jamaludin al-Afghani. Di Turki
pula muncul Mustafa Kamal Attaturk dan di bawah pimpinan beliau negara Turki
mengalami pembangunan dan pemodenan.
Malah
mereka sedar bahawa Islam memerlukan perubahan-perubahan dan penafsiran baru
serta yang sesuai untuk menghadapi cabaran dunia yang berkembang pesat. [25]Manakala
penuntut-penuntut dari Tanah Melayu dan Indonesia yang melanjutkan pelajaran di
Timur Tengah telah menerima pengaruh Pan Islamism di Mesir dan pemodenan dari
negara Turki. Mereka telah menubuhkan persatuan yang dikenali sebagai
Perkumpulan Pemuda Indonesia-Malaya serta bercita-cita untuk menubuhkan sebuah
negara Malaya-Indonesia yang merdeka dan juga berdaulat. [26]Antara
pelajar yang terkenal pada ketika itu ialah Sheikh Mohammad Tahir Jalaluddin,
Syed Sheikh Ahmad al-Hadi dan Sheikh Muhammad Salim dan mereka ini telah
mendapat sokongan yang kuat daripada pelajar Islam yang masih menuntut di Timur
Tengah walaupun mendapat tentangan daripada golongan tua dan dianggap telah
menyeleweng. [27]Mereka
ini telah menulis dalam majalah Seruan Azhar dan Pilehan Timour untuk mengadakan
satu gerakan Pan Islamism yang bersifat anti penjajah dan penyatuan antara
Tanah Melayu-Indonesia.
KESIMPULAN
Secara
rumusannya apa yang dapat diperkatakan secara jelas ialah walaupun pergerakan
sebelum Perang Dunia Kedua tidak berjaya dan tidak dapat membebaskan tanah
melayu daripada belenggu penjajahan, namun pergerakan yang telah wujud untuk
membangkitkan gerakan kesedaran kebangsaan di tanah melayu sedikit sebanyak
telah meninggalkan beberapa kesan positif sebagai satu asas persediaan kepada
kepada kemerdekaan pada tahun 1957. Malah pada awalnya gerakan nasionalisme
sebelum tahun 1941 adalah lebih bercorak agama, sosioekonomi dan juga politik.
Namun selepas pendudukan Jepun di Tanah Melayu ianya telah berubah kepada corak
gerakan kesedaran ini telah berubah menjadi perjuangan secara berpelembagaan.
Selain
itu, melalui gerakan kesedaran kebangsaan turut menunjukkan golongan para
nasionalis cuba melepaskan tanah melayu daripada kuasa luar melalui perdamaian.
Malah jelas memperlihatkan sebagai salah satu perjuangan yang dijalankan tanpa
melalui pertumpahan darah dengan kebijaksanaan Kaum Muda walaupun pada
hakikatnya golongan konservatif yang sepenuhnya menguasai pemikiran anak-anak
Melayu dengan memberikan pengajaran al-Quran yang kurang dimengerti, serba
sedikit mengenai tafsiran al-Quran dan lain-lain. Tetapi apabila golongan Kaum
Muda telah mengalami begitu besar perubahan dan turut membawa perkembangan
kepada anak-anak yang baru mula berkecimpung dengan dunia baru.
Hal
ini ditambah lagi melalui mata pena yang terdiri daripada akhbar dan majalah
yang dilihat sebagai faktor utama yang membawa kepada kesedaran kebangsaan
serta ditambah dengan faktor-faktor lain. Malah daripada situ tercetusnya
cita-cita pembaharuan yang semakin lantang dan tegas. Secara jelasnya gerakan
nasionalisme ini dilihat bergerak secara aktif untuk mempertahankan tanah
melayu.
1) Abdul
Rauf Mohd. Napis, Ramlah Muhmad, (1992), Politik
dan Kerajaan di Malaysia, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka.
2) Ibrahim
Yaacob, (1951), Nusa Dan Bangsa Melayu, Indonesia,
Djakarta.
3) Mohamed
Salleh Lamry, (2006), Gerakan Kiri Melayu
dalam Perjuangan Kemerdekaan, Bangi, Universiti Kebangsaan Malaysia.
4) Ahmad
Boestamam, (2003), Nasionalisme Melayu,
Kuala Lumpur, Universiti Malaya.
5) Haji
Buyong Bin Adil, (1983), Perjuangan Orang
Melayu Menentang Penjajahan Abad15-19, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan
Pustaka.
6) Anthony
D. Smith, (1971), Theories of Nationalism,
London, Gerald Duckworth & Company Limited.
7) Anthony
D. Smith, ( 1998), Nationalism And
Modernism, London & New York, Routledge.
8) Vejai
Balasubramaniam, (1998), Politik
Nasionalisme Dan Federalisme Di Malaysia, Shah Alam, Penerbit Fajar Bakti
Sdn. Bhd.
[1]Anthony
D. Smith, (1971), Theories of Nationalism,
London, Gerald Duckworth & Company Limited, Hlm 215.
[2]
Anthony D. Smith, (1998), Nationalism and
Modernism, London and New York, Routledge, Hlm 29.
[3]Ahmad
Boestamam, (2003), Nasionalisme Melayu,
Kuala Lumpur, Universiti Malaya, Hlm 46-51.
[4]Ahmad
Boestamam, Nasionalisme Melayu, Hlm
51-54.
[5]Ibid,
Hlm 83-84.
[6]Ibid,
Hlm 51.
[7]Ibid,
Hlm 54.
[8]Vejai
Balasubramaniam, (1998), Politik
Nasionalisme Dan Federalisme Di Malaysia, Shah Alam, Penerbit Fajar Bakti
Sdn. Bhd, Hlm 80.
[9]Vejai
Balasubramaniam, ( 1998), Politik
Nasionalisme Dan Federalisme Di Malaysia, Shah Alam Penerbit Fajar Bakti
Sdn. Bhd, Hlm 81-82.
[10]Ahmad
Boestamam, (2003), Nasionalisme Melayu,
Kuala Lumpur, Universiti Malaya, Hlm 80-83.
[11]Ahmad
Boestamam, Nasionalisme Melayu, Hlm
83-84.
[12]Ibid,
Hlm 71.
[13]Haji
Buyong Bin Adil, (1983), Perjuangan Orang
Melayu Menentang Penjajahan Abad 15-19, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa Dan
Pustaka, Hlm 244.
[14]Ahmad
Boestamam, (2003), Nasionalisme Melayu,
Kuala Lumpur, Universiti Malaya, Hlm 64-65.
[15]Haji
Buyong Bin Adil, (1983), Perjuangan Orang
Melayu Menentang Penjajahan Abad 15-19, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa Dan
Pustaka, Hlm 245.
[16]Mohamad
Salleh Lamry, (2006), Gerakan Kiri Melayu
dalam Perjuangan Kemerdekaan, Bangi, Universiti Kebangsaan Malaysia, Hlm
47-49.
[17]Mohamad
Salleh Lamry, (2006), Gerakan Kiri Melayu
dalam Perjuangan Kemerdekaan, Bangi, Universiti Kebangsaan Malaysia, Hlm
47.
[18]Abdul
Rauf Mohd. Napis, Ramlah Muhamad, (1992), Politik
dan Kerajaan di Malaysia, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka, Hlm
25-26.
[19]Abdul
Rauf Mohd. Napis, Ramlah Muhamad, Politik
dan Kerajaan di Malaysia, 26.
[20]
Haji Buyong Bin Adil, (1983), Perjuangan
Orang Melayu Menentang Penjajahan Abad 15-19, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa
Dan Pustaka, Hlm 243.
[21]
Ibrahim Yaacob, (1951), Nusa Dan Bangsa
Melayu, Indonesia, Djakarta, Hlm 59.
[22]Ibrahim
Yaacob, Nusa Dan Bangsa Melayu, Hlm
59-60.
[23]Ahmad
Boestamam, (2003), Nasionalisme Melayu,
Kuala Lumpur, Universiti Malaya, Hlm 85-86.
[24]Vejai
Balasubramian, (1998), Politik
Nasionalisme Dan Federalisme Di Malaysia, Shah Alam, Penerbit Fajar Bakti
Sdn. Bhd, Hlm 80-82.
[25]Vejai
Balasubramaniam, Politik Nasionalisme Dan
Federalisme Di Malaysia, Hlm 82..
[26]Ahmad
Boestamam, (2003), Nasionalisme Melayu,
Kuala Lumpur, Universiti Malaya, Hlm 65.
[27]Ahmad
Boestamam, Nasionalisme Melayu, , Hlm
87
No comments:
Post a Comment