Thursday, 20 June 2013

Pendekatan British dalam pendidikan orang Melayu

Pengenalan.
Kedatangan Brtitish di Tanah Melayu pada pertengahan abad ke-19 telah memperkenalkan sistem pendidikan yang berbeza daripada sistem pendidikan agama Islam yang diamalkan sebelum itu. Pelajaran Sekular Melayu telah diperkenalkan . Segalanya bermula pada tahun 1855 apabila sebuah cabang sekolah Melayu telah ditubuhkan di Penang Free School, Pulau Pinang. Penubuhan sekolah ini telah mendorong sekolah-sekolah Melayu sekular ditubuhkan di Singapura (1856), Melaka (1858), dan di Negeri-negeri Melayu Bersekutu. Perkembangannya di Negeri-negeri Melayu Bersekutu sangat ketara iaitu daripada 77 buah pada tahun 1981 dan berlaku peningkatan kepada 149 buah pada tahun 1898. Pada akhir abad ke-19, disebabkan konsep “white’s man burden”, pengembang agama Kristian dan beberapa orang pegawai British berasa tanggungjawab untuk memperkenalkan sekolah vernakular Melayu, di kampung-kampung Melayu di luar bandar. Menurut pendapat British, orang Melayu dianggap seperti penduduk negeri-negeri lain yang dijajahnya, iaitu tidak mempunyai tamadun yang setaraf dengan mereka.Kebanyakan orang yang dijajah ditafsirkan sebagai orang yang mundur dalam semua hal.Oleh itu menjadi tanggungjawab British untuk memberi ilmu pengetahuan yang baru kepada orang Melayu supaya mereka dapat menikmati kemajuan dunia Barat.
            Dalam konteks ini, sistem pendidikan Melayu dan Inggeris diperkembangankan oleh golongan pengembang Kristian dan pegawai kerajaan British.Namun begitu, hal ini sebenarnya merupakan dasar politik penjajahan British.Dengan memberi pendidikan yang sangat rendah kepada orang Melayu yang dianggapnya “sons of the soil”, British berpendapat hutang budi mereka kepada raja-raja Melayu seperti yang dikatakan oleh pegawai British. British juga melaksanakan pendekatan yang berbeza kepada masyarakat Melayu dalam menjalankan dasar pendidikan sepanjang penjajahan mereka. Golongan masyarakat kelas atasan Melayu  diberikan keutamaan dalam hal-hal pendidikan untuk menempatkan mereka dalam bidang pekerjaan yang lebih maju manakala golongan  bawahan Melayu diterapkan dengan nilai-nilai tradisi dan kekampungan bagi menyekat kemajuan mereka.[1]

Dasar golongan bawahan.
Bagi masyarakat Melayu yang berasal daripada golongan bawahan, British telah melaksanakan dasar yang agak berbeza berbanding masyarakat Melayu golongan atasan. Pelaksanaan dasar pendidikan terhadap golongan bawahan ini sememangnya dilaksanakan untuk menjaga kepentingan-kepentingan pihak British. Antaranya adalah dasar penyekatan (deprivation) Inggeris yang digunakan dalam membangunkan sistem pendidikan di Tanah Melayu disuarakan dengan jelas oleh Artuhr Kenion, seorang pegawai tinggi Inggeris yang berbunyi:
‘Awak boleh mengajar orang-orang Melayu awak itu supaya mereka tinggal terus di sawah-sawah padi dan supaya mereka tidak hilang kemahiran dan kesenian dalam kerja-kerja menangkap ikan dan kerja-kerja hutan. Ajarkan mereka supaya mereka memuliakan kerja buruh, supaya tidak semua mereka menjai kerani, dan saya yakin awak tidak akan menghadapi kekacauan seperti yang terjadi di India akibat pelajaran berlebihan.’
Dalam meneliti dasar ini, sememangnya dasar penyekatan British bertujuan untuk mengongkong dan membendung mobiliti dan pemikiran tradisional dan primitif atau kekampungan orang-orang Melayu seperti yang disebar luas oleh pemerintah British melalui pegawai-pegawai tingginya. Malahan dasar ini sering ditegaskan dalam laporan-laporan tahunan F.M.S (Federated Malay States) dan Pejabat Pendidikan Negeri. O.T. Dussek, Pengetua Maktab Perguruan Sultan Idris pada tahun 1935 juga berulangkali menegaskan bahawa adalah merbahaya kepada pemerintah Inggeris di Malaya untuk memajukan pendidikan untuk orang Melayu.[2]
Sekolah Vernakular Melayu.
Tumpuan British mengenai pelajaran Melayu adalah berdasarkan dua perkara utama iaitu mengekalkan struktur masyarakat Melayu serta memodenkan pelajaran kaum kerabat diraja. Kerajaan British memberikan pendidikan awal percuma yang wajib dilaksanakan dan telah bermula di negeri Selangor pada tahun 1891.Jenis pendidikan yang ditawarkan di sekolah-sekolah rendah telah direka bentuk dengan tujuan anak Melayu daripada tidak lebih sekadar menjadi petani-petani bermutu kepada sesuatu yang lebih baik di peringkat lebih tinggi.[3]Kebanyakan kanak-kanak Melayu pada akhir tahun 1890-an, belajar di sekolah Melayu.Mereka diajar membaca, menulis, mengira dan ilmu kesihatan. Kursus-kursus yang diajarkan dalam tahun 1894 ini bertujuan untuk menjadikan orang Melayu rajin bekerja, mengikut perintah, mengikut masa yang tepat (punctuality), bertata-tertib, menjaga kebersihan dan mempunyai kelakuan yang baik.  Menurut British, sekolah vernakular Melayu adalah:
 “sekolah rendah, untuk mengajar orang kampung menyimpan rekod yang senang dan menjaga dirinya dari penipu-penipu yang senantiasa mencari orang bodoh sebagai mangsa”.
            Oleh itu, jelaslah bahawa di satu pihak British berkata ia hendak memberi pendidikan untuk menjaga orang Melayu supaya jangan ditipu oleh kaum pendatang, tetapi di pihak lain pendidikan yang diberi bukan sahaja tidak cukup untuk menjalankan tugas ini, malahan tujuan utamanya adalah sebagai alat kawalan kemasyarakatan. Dalam tahun-tahun 1920-an, dasar pelajaran Inggeris semakin nyata.Cita-cita pihak British untuk menjaga masyarakat Melayu supaya jangan berubah semakin kuat. Dalam tahun 1920, Ketua Setiausaha G.W. Maxwell mengishtiharkan bahawa tujuan pendidkan Kerajaan Inggeris  ialah  untuk membaiki keadaan kebanyakan orang Melayu, dan mereka menjadikan anak-anak nelayan atau petani yang lebih baik dari bapanya dan menjadikannya seorang yang memahami nasibnya sesuai dengan keadaan penghidupan di kelilingnya. 
            Kanak-kanak Melayu yang pergi ke sekolah pula telah diajar nilai dan norma asing. Sekolah-sekolah Melayu telah menjadi satu tanaman asing dalam masyarakat Melayu. Disebabkan British mahu kesan pemerintahannya dirasai oleh semua orang, oleh itu tidak hairanlah jikalau persekolahan diwajibkan bagi kanak-kanak Melayu yang berumur 7 sampai 14 tahun yang tinggal dalam lingkungan dua batu dari sekolah. Pada tahun 1916, R.O. Winstedt yang mengaku dirinya seorang sarjana kesusasteraan Melayu ditugaskan untuk memajukan pelajaran Melayu. Kononnya, satu era baru telah tiba bagi pelajaran Melayu. Winstedt telah mengeluarkan “Laporan Tentang Pendidikan Vernakular (Melayu) Dan Perindustian”. Dalam laporan tersebut terdapat beberapa kritikan yang dibuat terhadap pelajaran Melayu tetapi bukanlah dibuat untuk menukar orientasi Inggeris terhadap pelajaran Melayu. Selain itu, Winstedt turut mencadangkan sekolah Melayu hanya patut dilanjutkan sehingga darjah tiga atau empat sahaja, dan tidak hingga darjah lima seperti yang ada pada masa itu. Apabila orang Melayu sedar bahawa pelajaran di sekolah Melayu pada ketika itu tidak mempunyai nilai ekonomi, ibu bapa menuntut supaya bahasa Inggeris diajar di sekolah Melayu.Hal ini bertujuan agar anak-anak Melayu dapat berdepan dengan kaum pendatang meskipun tidak bersaing.Permintaan supaya bahasa Inggeris diajar di sekolah Melayu telah ditolak bulat-bulat disebabkan alasan British khuatir orang Melayu tidak bertani.
            Oleh itu, dapatlah kita rumuskan bahawa sekolah Melayu pada ketika itu dapatlah dirumuskan seperti yang dilaporkan dalam tahun 1921:
Pelajaran Melayu mempunyai tiga tugas:
1)      Untuk mengajar kanak-kanak yang bodoh itu sedikit bacaan, tulisan dan kira-kira supaya ia dapat menyimpan kira-kira dengan pekedai kampung atau majikannya.
2)      Memberikan pelajaran Inggeris kepada kanak-kanak yang bijak dan bercita-cita untuk bekerja dengan kerajaan dan swasta.
3)      Untuk memberi peluang kepada kanak-kanak yang pandai itu bekerja sebagai buruh.
Jelaslah bahawa kita dapat melihat orang Inggeris sebenarnya tahu bahawa kejayaan seseorang dalam kehidupan masa itu bergantung kepada pelajaran Inggeris tetapi orang Inggeris tidak mahu memberi pelajaran itu kepada orang Melayu.[4]
Maktab Perguruan Sultan Idris/ Sultan Idris Training College(S.I.T.C).
Pendekatan pendidikan untuk rakyat Melayu berstatus golongan bawahan yang dilaksanakan oleh pihak British juga dapat kita lihat menerusi penubuhan Maktab Perguruan Sultan Idris atau lebih dikenali kini dengan nama Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)..Secara kronologi, perkembangan UPSI melalui tiga era iaitu era SITC (29 November 1922-1957), era MPSI (1957-1987) dan era IPSI (21 Februari 1987-April 1997).Peranan R.O Winstedt tercatat dalam sejarah SITC sebagai tokoh terawal yang mengilhamkan cadangan agar ditubuhkan sebuah maktab pusat bagi melatih guru dan bagi meluaskan skop pendidikan pada ketika itu.Ilham ini timbul setelah kepulangan beliau dari lawatan ke Tanah Jawa dan Filipina.Cadangan ini dibawa ke Persidangan Residen-residen pada 10 Mei 1917. Pada 29 November 1922, SITC dirasmikan oleh Sir W. George Maxwell, Ketua Setiausaha Kerajaan Neger-negeri Melayu Bersekutu. Penubuhan SITC dianggap sebagai satu era baru yang menyemarakkan alam pemikiran dan pendidikan bangsa Melayu. Pengarah Pelajaran Negeri-negeri Selat, Tuan Wolffe dalam ucapannya sewaktu perasmian SITC menyatakan bahawa hari tersebut menandakan titik bersejarah bagi orang Melayu kerana ia merupakan titik tolak dalam perkembangan pendidikan vernakular Melayu.            Menurutnya lagi, orang Melayu merasakan suatu pengiktirafan besar serta penghargaan yang tidak ada tolok bandingannya bagi peningkatan taraf pelajaran anak-anak Melayu.Kurikulum latihan perguruan di SITC tertumpu kepada pengetahuan asas keguruan di samping kraf tangan dan pertanian.Sejak ditubuhkan, institusi ini terus unggul berbakti kepada bangsa negara dan negara.Ia disifatkan sebagai ‘universiti’ yang unggul bagi melatih guru-guru Melayu. [5] Philip Loh Fook Seng dalam buku beliau yang berjudul Seeds Of Separatism Educational Policy in Malaya 1874-1940 menyatakan bahawa SITC menjadi terkenal selepas menggantikan dua buah kolej latihan guru yang berada di Melaka dan Perak yang kemudiannya ditutup.
            Penubuhan SITC ini juga jelas disebut dalam Laporan Winstedt’s 1921 bahawa latihan secara manual telah banyak diterima dan diajar. Ia juga telah diberikan perhatian sejak kebelakangan ini melalui pembukaan kolej latihan Sultan Idris pada tahun 1922, kolej ini diharapkan untuk melatih semua guru Bahasa Melayu dalam bidang pertanian dan rendah supaya mereka pula boleh memperkenalkan kaedah saintifik ke kampung-kampung  jika dibandingkan dengan guru Melayu yang telah memperkenalkan kerja-kerja manual seperti pengenalan membuat bakul ke dalam pengajaran kolej Melayu dan sekolah. Beberapa dekad yang lalu, ketua-ketua Melayu yang paling pintar dan petani kebanyakannya lelaki melalui kuasa pemerhatian menunjukkan dengan penuh minat untuk mencapai kemajuan trtapi pengetahuan membaca dan menulis para pendidik ini perlu diberikan secara berhati-hati. Hal ini bertujuan supaya pendidikan vernakular memberi murid buku pembelajaran dan menyedarkan mereka terhadap hal-hal yang menarik di sekeliling mereka.Dasar berat sebelah pasaran luar bandar pegawai-pegawai seperti Winstedt dan Maxwell adalah tidak menghairankan apabila ia juga turut diserapke dalam kurikulum sultan Kolej Latihan Sultan Idris.
            Kurikulum SITC mempunyai empat komponen program akademik yang terdiri daripada aritmetik, geometri, geografi, bahasa, sejarah dan kesusasteraan, kebersihan, lukisan, penulisan , pengetahuan am, kerja praktikal dalam plot sayur-sayuran sekolah. Setiap pelajar  diberikan sebidang tanah 15 kaki x 15 kaki untuk penanaman, bakul-membuat dan kraftangan lain. Turut disediakan  teori pengajaran yang terkandung di dalam Buku Panduan buku teks dua jumlah 'untuk Guru 'disusun oleh OT Dussek. Oleh itu pengajaran  utamadi SITC dilaksanakan dengan bantuan seorang guru bahasa melayu dan akhirnya diadakan praktikum pengajaran. Tambahan pula, masa dua jam seminggu sepanjang kursus tiga tahun  untuk mengajar agama islam telah diketepikan. Oleh itu, kesemua pengajaran telah diajarkan sepenuhnya dalam Bahasa Melayu.[6]Dalam meniliti sejarah SITC ini, juga dipaparkan bahawa agak sukar untuk memasukinya. Hal ini terbukti melalui kenyataan pengalaman yang dibuat oleh Encik Md.Yusof Ahmad iaitu bekas guru besar sekolah Kebangsaan Jelutong:
Untuk masuk ke SITC juga sukar.Misalnya terlebih dahulu diadakan peperiksaan pilihan ke maktab yang diadakan di Pulau Pinang untuk memilih calon-calon dari negeri ini iaitu meliputi daerah Pulau Pinang, Seberang Perai, Dinding dan Pangkur. Ada lebih kurang 300 orang guru pelatih yang menjalani peperiksaan kelayakan itu dan hanya 30 orang sahaja yang akan dipilih. Dari 30 orang yang terpilih itu, merek menjalani ujian sekali lagi yang soalannya disediakan oleh pihak maktab SITC dan hanya 15 orang sahaja yang akhirnya diambil belajar di SITC bagi memenuhi quota pelajar dari Pulau Pinang.[7]
Dasar pendidikan golongan atasan (elit) Melayu.
Bagi golongan atasan atau elit Melayu, pihak British telah melaksanakan dasar pendidikan yang agak berbeza jika dibandingkan dengan rakyat bawahan.Antara dasar yang dilaksanakan adalah dasar memelihara status quo atau elitisme pemerintah British dalam memberikan pendidikan kepada golongan atasan Melayu.Menurut dasar ini, keutamaan diberikan kepada golongan yang mampu untuk mendapatkan pendidikan. Oleh itu, golongan masyarakat bawahan akan terus tetap sebagai golongan proletariat kerana ketidakmampuan mereka sementara masyarakat golongan atasan akan terus kekal dengan taraf elit mereka. Malahan, penyertaan anak Melayu di sekolah-sekolah Inggeris terbuka kepada orang Mleayu bandar dan golongan elit, sementara peluang juga terbuka untuk anak-anak kaum imigran bersekolah Inggeris (walaupun ada kuotanya).Sebenarnya, tujuan British memberikan keistimewaan tersebut kepada golongan elit Melayu adalah disebabkan untuk menjaga kepentingan mereka di Tanah Melayu.Hal ini kerana, sokongan masyarakat golongan atasan adalah penting agar pentadbiran mereka berjalan lancar.             Selain itu, British juga mahu anak-anak elit Melayu ini turut sama membantu mereka mentadbir kawasan-kawasan jajahan yang semakin lama semakin luas kawasannya dan banyak jawatan-jawatan dalam jentera kerajaan harus diisi kekosongannya. Selain daripada dasar ini, penekanan kepada kredentialisme dan meritokrasi juga turut dijalankan. Dasar ini dilaksanakan dengan mengadakan berjenis-jenis peperiksaan seperti Peperiksaan Masuk Sekolah Menengah, Junior Middle Certificate, Overseas School Certificate dan Peperiksaan Queen’s Scholarship dan dasar ini dikatakan tidak relevan untuk masyarakat Malaya. Hal ini jelas menunjukkan dasar tersebut adalah untuk menguatkan dasar elitisme apabila pelajar-pelajar dari golongan tidak beruntung akan mudah tercicir daripada sistem persekolahan. [8]
Dasar Pendidikan Inggeris.
Pelajaran Inggeris pertama dimulakan dengan Penang Free School, sekolah mubaligh Kristian, dalam tahun 1816.Sehingga tahun 1914, empat perlima pelajar yang belajar di sekolah Inggeris terdiri dari pelajar sekolah mubaligh Kristian.Sekolah-sekolah ini harus mengeluarkan lepasan yang berkelayakan untuk memenuhi kehendak jentera penjajah dan bukan kehendak masyarakat tempatan. Di Tanah Melayu, orang Melayu lepasan sekolah Inggeris mendapat kerja di pejabat-pejabat kerajaan sebagai kerani. Kerja kerani menjadi satu aspirasi kanak-kanak dan ibu bapa Melayu.Sebelum perang dunia I, permintaan bagi kerani sangatlah besar dan ada dorongan yang kuat terhadap anak-anak ini untuk memperoleh kelayakan bagi memenuhi kerja itu.Akhirnya, tugas utama sekolah Inggeris ialah menjalankan latihan ini.Kurikulum di sekolah Inggeris bercorak akademik dan vokasional untuk mempertingkatkan lagi nilai komersial sijil-sijil sekolah Inggeris, khususnya di peringkat sekolah menengah rendah dan atas.Penyediaan berbagai mata pelajaran vokasional seperti perakaunan, simpan kira-kira, trengkas, menaip, perkeranian dan ilmu niaga di sekolah-sekolah menengah Inggeris adalah selaras dengan dasar perluasan ekonomi Inggeris.Dasar ini menguntungkan masyarakat bandar kerana kebanyakan sekolah Inggeris terletak di bandar-bandar.
            Sekolah-sekolah Inggeris dikendalikan oleh mubaligh Kristian.Oleh itu dasar utama sekolah-sekolah ini selain dari pelajaran ialah mengembangkan agama Kristian.Propaganda agama Kristian ini sudah tentu menyangsikan orang Melayu yang beragama Islam.Hal ini menyebabkan tidak ramai ibu bapa Melayu tidak mahu menghantar anak-anak mereka di sekolah inggeris. Memandangkan terlalu sedikit pelajar Melayu yang belajar di sekolah Inggeris , pihak British pun menubuhkan sebuah sekolah khas untuk orang Melayu. Selain dari tujuan ini.British ingin mendapatkan kerjasama raja-raja Melayu dan golongan pemerintah Melayu.Penubuhan sekolah ini sememangnya dikatakan bersesuaian untuk mendidik anak-anak Melayu dari keluarga yang baik-baik dan juga untuk melatih mereka memasuki cawangan tertentu dalam perkhidmatan kerajaan.
Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK).
Penubuhan Maktab Melayu Kuala Kangsar sebagai ‘The Malay Eton’ merupakan contoh terbaik dasar elitisme bagi mengasingkan golongan Melayu elit daripada golongan Melayu proletariat di mana maktab ini dikhususkan untuk anak-anak golongan bangsawan Melayu sahaja. Detik-detik penubuhan Maktab Melayu Kuala Kangsar bermula pada tahun 1904 bila mana R.J. Wilkinson, Pengarah Sekolah-sekolah di Negeri-negeri Melayu Bersekutu menulis surat kepada Residen General dan mencadangkan penubuhan sebuah sekolah khas (Special Residential School) di dalam Negeri-negeri Melayu Bersekutu. Sekolah ini adalah bertujuan untuk memberi pelajaran moden yang lebih baik kepada anak-anak bangsawan dalam usaha melatih mereka ini bagi diserapkan di bahagian-bahagian tertentu dalam pentadbiran kerajaan Inggeris. Wilkinson juga menyatakan dengan panjang lebar tentang betapa perlunya anak-anak golongan bangsawan diberi pelajaran yang lebih baik supaya apabila mereka tamat pengajian kelak, berkelayakan menjadi Jurukur, Juruteknik, Pegawai Hutan, Pentadbir dan lain-lain.
            Ini kerana selama ini pelajaran yang diberikan kepada anak-anak Melayu hanya di peringkat rendah sahaja.Cadangan Wilkinson telah dibincangkan dalam Persidangan Residen 1904 dan hasil persetujuan untuk menubuhkan sekolah ini diserahkan pada Pemangku Pesuruhjaya Tinggi pada masa itu Sir William H. Treacher. Dengan itu, pada 2 Januari 1905 sebuah sekolah telah dibuka yang dikenali sebagai `Malay Residential School' dengan Mr. William Hargreaves, bekas Guru Besar Penang Free School menjadi Guru Besar pertama sekolah ini. Sekolah ini dibina di atas tapak yang diberikan oleh Almarhum Sultan Idris di Bandar DiRaja Kuala Kangsar.Baginda adalah salah seorang Raja yang amat mengambil berat tentang pelajaran anak-anak Melayu dan merupakan orang yang kuat sekali menyokong cadangan penubuhan sekolah ini dahulu.Dalam tempoh percubaannya selama tiga tahun, sekolah baru ini telah menunjukkan kejayaan dan kemajuan yang baik dan memuaskan. William Hargreaves yang memulakan pembelajaran di sekolah ini dengan 2 orang guru yang lain telah menerima 59 orang pelajar di awal pembukaannya. Pada tahun berikutnya bilangan pelajar bertambah kepada 79 orang yang kebanyakkannya terdiri daripada anak-anak golongan bangsawan.Walaupun keadaan bangunan sekolah yang kurang sempurna, tetapi semangat yang ditunjukkan oleh pelajar-pelajar sekolah ini amat membanggakan sekali.Pelajar-pelajar ini sebahagian daripadanya tinggal di asrama, rumah-rumah sewa dan kuarters keretapi. Manakala anak-anak golongan bangsawan dan anak-anak raja tinggal di rumah-rumah sewa yang lebih baik bersama-sama Guru Besar dan guru-guru yang lain. Pelajar-pelajar juga diberi wang saku oleh kerajaan untuk perbelanjaan harian dan persekolahan.Di antara guru-guru yang pernah mengajar di Maktab ini ialah Mr. William Hargreaves, Mr. Rolands dan Mr. Vanreuman. Pada tahun 1907 terdapat kira-kira 70 orang pelajar yang dibahagikan kepada beberapa kelas. Guru Besar, Mr. William Hargreaves mengajar kelas 6 dan 7, Mr. Roland mengajar kelas 3, 4 dan 5 manakala Mr. Vanreuman mengajar kelas 1, 2 dan 3. Mr. Vanreuman kemudiannya digantikan oleh Cikgu Ab. Majid bekas pelajar sekolah ini pada tahun 1918.Beliau berasal dari Negeri Sembilan dan merupakan seorang pelajar yang pintar dan cerdas sehingga dapat menamatkan pelajarannya dalam masa yang singkat sahaja.
Pada tahun 1909, bangunan utama sekolah yang dinamakan `Big School' telah siap dibina dengan berbagai kemudahan disediakan seperti berek guru, asrama pelajar, padang permainan dan lain-lain di kawasan seluas 30-40 ekar. Pembukaan rasmi bangunan sekolah yang baru ini dilakukan oleh Sultan Idris pada 11 Disember 1909 dan pada hari ini juga nama `Malay Residential School' ditukar kepada `Malay College Kuala Kangsar' (MCKK).Maktab Melayu Kuala Kangsar kemudiannya telah berkembang pesat dan satu kelas khas telah diperkenalkan iaitu `Malay Probationer' di mana pelajar-pelajar yang lulus kelas 7 dengan cemerlang dipilih untuk dilantik sebagai persediaan memasuki `Malay Administrative Service' (M.A.S.). Kursus ini memakan masa selama 3 tahun dan selepas itu pelajar-pelajar percubaan M.A.S. itu akan dilantik sebagai pegawai M.A.S. untuk beberapa lama sebelum diserap ke dalam Malayan Civil Service (MCS).Pada tahun 1926 Kuala Kangsar dilanda banjir yang teruk dan MCKK telah dinaiki air.Walau bagaimanapun atas perhatian Sultan Iskandar, pelajar-pelajar telah dipindah ke Bukit Chandan sehingga banjir surut.Semasa Perang Dunia Kedua pula, MCKK pernah dijadikan sebagai Sekolah Jepun, Markas Gunsei Kambu (Pentadbiran Awam Jepun) dan juga pernah dijadikan Hospital Tentera.[9]Sekolah ini juga mempunyai tugas simbolik.Ia memberi gambaran kepada orang ramai bahawa orang Melayu banyak memberikan jawatan yang bersangkutan dengan pemerintahan.

Kesimpulan.
Sebagai kesimpulannya, jelaslah bahawa pentadbiran British sehingga tahun 1920 telah mengambil pendekatan yang berbeza terhadap dasar pendidikan orang Melayu.Masyarakat Melayu dapat dikelaskan kepada dua iaitu golongan atasan dan golongan bawahan.Secara jelasnya, pendekatan yang dilaksanakan oleh pihak British terhadap kedua-dua golongan ini adalah berbeza.Bagi golongan atasan, British lebih memberi keistimewaan kepada anak-anak elit ini untuk mendapat pendidikan yang jauh lebih baik berbanding anak-anak golongan bawahan.Mereka diberikan pendidikan di sekolah-sekolah Inggeris untuk melayakkan diri mereka menjawat jawatan perkeranian dalam jentera kerajaan.Keistimewaan ini sebenarnya diadakan oleh pihak British untuk mendapatkan sokongan dan bantuan daripada golongan elit Melayu dalam usaha mengukuhkan kedudukan mereka di Tanah Melayu. Sementara, golongan rakyat bawahan pula diberikan pendidikan ala kadar dengan bertunjangkan matlamat sekadar membasmi bilangan buta huruf dalam kalangan mereka. Malahan, pihak British turut menetapkan bahawa mereka selayaknya diberikan pendidikan yang asas dan bertumpu di kampung-kampung sahaja.Pendidikan Inggeris tidak diberikan dan peluang mendapatkan pendidikan yang lebih baik turut disekat oleh British.Sudah semestinya dasar untuk golongan bawahan ini dilaksanakan agar mereka tidak menentang kerajaan Britisih jika mereka masih berada di takuk yang lama.Namun begitu, tidak semua dasar yang dilaksanakan oleh pihak British ini adalah bercorak negatif semata-mata.Melalui sudut positifnya, pihak British turut memberikan peluang pendidikan kepada orang-orang Melayu untuk memajukan diri mereka meskipun dasar yang dilaksanakan bersifat berat sebelah.

Bibliografi
Buku.
Ibrahim Saad, Pendidikan Dan Politik Di Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian
Pelajaran Malaysia Kuala Lumpur, 1986.
Philip Loh Fook Seng, Seeds Of Seperatism Educational Policy in Malaya 1874-1940, Oxford
University Press London New York Melbourne, 1975.
Ramlah Adam, Maktab Melayu Melaka 1900-1922, Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian
Pendidikan Malaysia, Kuala Lumpur, 1991.
Sufean Hussin, Pendidikan di Malaysia Sejarah, Sistem dan Falsafah, Dewan Bahasa dan
Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia, Kuala Lumpur, 1993.
Latihan Ilmiah/Tesis
Song Mi Young, Perkembangan Pendidikan Di Negeri-negeri Melayu Bersekutu Di Dua Perang
Dunia, Tesis Sarjana Jabatan Sejarah Universiti Malaya, 1993.
Jurnal.
Mujeini Bin Amat, Sejarah Awal Persekolahan Melayu di Pulau Pinang, Malaysia dari Segi
           Sejarah, Kuala Lumpur : Jurnal Persatuan Sejarah Malaysia, Bil 11, 1982.
Sumber internet/laman web rasmi.




[1] Ramlah Adam, Maktab Melayu Melaka 1900-1922, Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia, Kuala Lumpur, 1991, hlm 6-7.

[2] Sufean Hussin, Pendidikan di Malaysia Sejarah, Sistem dan Falsafah, Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia, Kuala Lumpur, 1993, hlm 81-82.
[3]Song Mi Young, Perkembangan Pendidikan Di Negeri-negeri Melayu Bersekutu Di Dua Perang Dunia, Tesis Sarjana Jabatan Sejarah Universiti Malaya, 1993.
[4] Ibrahim Saad, Pendidikan Dan Politik Di Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pelajaran Malaysia Kuala Lumpur, 1986, hlm 12-21.
[6] Philip Loh Fook Seng, Seeds Of Seperatism Educational Policy in Malaya 1874-1940, Oxford University Press London New York Melbourne, 1975, hlm 28-29.
[7] Mujeini Bin Amat,’ Sejarah Awal Persekolahan Melayu di Pulau Pinang’, Malaysia dari Segi Sejarah, Kuala Lumpur,  Jurnal Persatuan Sejarah Malaysia, Bil 11, 1982.

[8] Sufean Hussin, Pendidikan di Malaysia Sejarah, Sistem dan Falsafah, 1993, hlm 86-87.

No comments:

Post a Comment

Persidangan di Calcultta telah mendorong PKM untuk melancarkan gerakan bersenjata di Tanah Melayu pada Jun 1948. Jelaskan

PENGENALAN Komunisme berkembang dan melebarkan pengaruhnya di Tanah Melayu dan di seluruh Asia kerana pandangan para pemikir komunis ...