Pengenalan
Persatuan dan kelab telah mula
ditubuhkan pada sekitar tahun 1910 di Negeri-negeri Melayu Bersekutu.Tetapi
kelab dan persatuan ini hanyalah berbentuk aktiviti sukan dan sosial
sahaja.Bukan itu sahaja, kelab dan persatuan ini tidak melibatkan diri dalam
politik atas alasan selesa dengan bantuan yang dihulurkan pemerintah British
pada ketika itu.Penubuhan kelab dan persatuan ini memainkan peranan dalam
menyemai dan membentuk semangat kesedaran dalam kalangan masyarakat Melayu di
Tanah Melayu. Tetapi ianya mulai berubah pada sekitar tahun 1920-an sehingga
1930-an.
Oleh itu,
sepanjangtahun 1920-an sehingga 1930-an telah munculnya kesatuan/persatuan yang
bersifat kenegerian dan separa politik di Tanah Melayu. Terdapat tiga golongan
pemimpin yang menubuhkan kesatuan/persatuan yang bersifat separa politik
ini.Golongan pertama ialah reformis agama berpendidikan Arab, golongan cendikiawan
yang radikal dan berpendidikan Melayu serta golongan pentadbir yang
berpendidikan Inggeris.[1]Manakala
dalam tahun 1930-an, matlamat utama mereka adalah lebih kepada pembentukan pertubuhan
Se-Tanah Melayu yang bertujuan untuk membangkitkan minat masyarakat Melayu
kepada tuntutan yang dilakukan oleh golongan orang bukan Melayu.
Kesedaran
berpolitik dalam masyarakat Melayu wujud setelah berlakunya gerakan Islah di
bahagian Timur Tengah terutamanya Mesir, Mekah dan Madinah. Selain itu, media
massa juga memainkan peranan dalam menyebarkan isu-isu sosio-ekonomi yang
bertujuan menimbulkan kesedaran dan semangat nasionalisme dalam kalangan
masyarakat Melayu. Oleh itu, kemunculan kesatuan dan persatuan separa politik
ini adalah bertujuan untuk mencapai matlamat mereka yang tersendiri, iaitu
mereka ingin mengekalkan pemerintahan di bawah British dan memberikan taat
setia kepada raja Melayu.Antara persatuan/kesatuan separa politik yang
ditubuhkan di Tanah Melayu adalah seperti Kesatuan Melayu Singapura, Kesatuan
Melayu Muda, Persatuan Melayu Selangor dan sebagainya.
Kesatuan
Melayu Singapura
Kesatuan ini merupakan salah sebuah
pergerakan semi-politik Melayu pertama[2]
yang ditubuhkan pada tahun 1926 di Negeri-Negeri Selat.Kesatuan Melayu
Singapura (KMS) ini diasaskan oleh Mohamad Eunos Abdullah[3]
dan dibantu oleh Tengku Abdul Kadir dan Embok Suloh.Sebelum menubuhkan KMS ini,
Mohamad Eunos merupakan salah seorang ahli Dewan Mesyuarat bagi Negeri-Negeri
Selat (NNS) pada tahun 1924. KMS juga telah menubuhkan beberapa cawangan lain
seperti di Melaka dan Pulau Pinang.[4]
Terdapat
beberapa matlamat penubuhan KMS ini ialah menggalakkan ahli-ahlinya bergerak
dengan aktif dalam urusan pentadbiran.[5]Bukan
itu sahaja, KMS juga memperjuangkan kemajuan dan kepentingan masyarakat Melayu
dalam bidang politik dan juga pendidikan serta mewakili masyarakat Melayu dalam
berurusan dengan pemerintah dalam segala aspek yang berkaitan dengan masyarakat
Melayu.Di samping itu, KMS juga bertanggungjawab dan mengambil berat mengenai
pendidikan masyarakat Melayu.
KMS merupakan
salah sebuah persatuan separa politik yang bersifat taat setia dan sentiasa
bekerjasama dengan kerajaan semasa penubuhannya.Antara perkara yang jelas
dilakukan oleh KMS ialah membantu mengadakan parti meraikan atau parti
perpisahan bagi seseorang pegawai yang telah berkhidmat di Tanah Melayu serta
sebagainya. Hal ini dapat dibuktikan melalui petikan berikut :
“….
Giving tea parties to greet and farewell arriving and departing governers,
presenting loyal address, and organizing appropriate functions to mark such
British royal occasions as the Jubilee of King George V, the death of that monarch.…”[6]
Walaupun begitu
penubuhan KMS di Singapura ini telah menarik perhatian masyarakat Melayu
melalui bidang kewartawanan.Kewartawanan Melayu telah memberikan kesedaran
kepada para pembacanya mengenai penubuhan persatuan-persatuan di negeri-negeri
Melayu pada waktu tersebut.Dan melalui penubuhan persatuan tersebutlah,
masyarakat Melayu boleh menyuarakan hak dan kebebasan mereka.Bukan itu sahaja,
persatuan-persatuan tersebut dijadikan sebagai medium untuk membela nasib-nasib
orang Melayu.Terdapat beberapa akhbar dan majalah yang digunakan bagi
menimbulkan dan memupuk semangat kesedaran kepada penduduk di Tanah Melayu
terutamanya orang Melayu sendiri.Antaranya ialah Idaran Zaman, Saudara, Warta Malaya, Majlis, Majalah Malaya dan
sebagainya.[7]
Justeru itu,
pada tahun 1927, empat orang wakil orang Melayu telah dilantik oleh pentadbiran
British di dalam Majlis Mesyuarat Persekutuan dengan tujuan sebagai wakil bagi
orang Melayu Negeri-negeri Melayu Bersekutu.Bukan itu sahaja, melalui cadangan
penubuhan persatuan negeri itu telah membolehkan masyarakat Melayu menyuarakan
pendapat mereka kepada kerajaan British.Dan ianya juga berfungsi sebagai medium
untuk wakil-wakil Melayu untuk memberikan pandangan mereka kepada kerajaan
British di Tanah Melayu. KMS juga mempunyai pengaruh dan dijadikan sebagai
mentor terutamanya dalam aspek pentadbiran kepada persatuan-persatuan negeri
yang lain. Antara persatuan negeri yang terlibat ialah Persatuan Melayu Perak
(1937), Persatuan Melayu Selangor (1938)[8]
dan Persatuan Melayu Pahang (1938).
Maka, kewujudan
KMS ini dikatakan memberi pengaruh di Tanah Melayu melalui akhbar-akhbar yang
menimbulkan semangat kesedaran dalam kalangan masyarakat Melayu sendiri.Bahkan
KMS juga dirujuk oleh persatuan/kesatuan yang seterusnya selepas penubuhan
KMS.Oleh itu, KMS juga dikatakan sebagai perintis kepada penubuhan
persatuan/kesatuan separa politik di Tanah Melayu sebelum tahun 1941.
Persatuan
Sahabat Pena Malaya
Pada sekitar tahun 1934, sebuah
akhbar, iaitu Saudara yang
diterbitkan dua minggu sekali di Pulau Pinang telah memperkenalkan satu ruangan
yang dikenali sebagai Pembaca Muda.
Ruangan ini telah dicetuskan oleh golongan reformis agama dan diketuai oleh
Syeikh Tahir Jalaluddin.[9]Tetapi
ruang pembaca muda telah ditukarkan bagi ruangan Wartawan Muda. Bermula daripada ruangan inilah, maka Sahabat Pena
diperkenalkan melalui artikel yang berjudul ‘berkenaan Sahabat Pena’ (concerning
Pen-Friend). Maka, pada 7 April 1934 telah ditubuhkan Persatuan Sahabat
Pena Malaya (PASPAM) yang bertujuan untuk membaiki kedudukan ekonomi dan sosial
masyarakat Melayu sendiri.Tetapi penubuhan PASPAM ini telah dirasmikan oleh
Syed Alwi pada bulan September 1934.
PASPAM merupakan
salah satu persatuan yang berasaskan kepada sastera.Bukan itu sahaja, PASPAM juga
telah berusaha untuk menyatupadukan masyarakat di Tanah Melayu terutamanya
masyarakat Melayu, Sabah dan juga Sarawak.Oleh itu, penubuhan PASPAM boleh
dikatakan sebagai salah satu persatuan yang mempunyai keahliannya meliputi
seluruh Tanah Melayu termasuklah Sabah dan Sarawak pada ketika itu.Bukan itu
sahaja, terdapat juga penambahan ahli dalam PASPAM ini.Misalnya pada tahun
1937, jumlah ahli yang berdaftar dalam PASPAM telah meningkat kepada lebih
kurang 10,000 orang ahli.[10]
PASPAM ini telah
dipimpin oleh salah seorang ahli daripada golongan cendikiawan Pulau Pinang,
iaitu S. M. Zainal Abidin.Melalui persatuan ini, orang-orang Melayu dapat
menyuarakan hak dan pandangan mereka melalui forum-forum yang dianjurkan oleh
PASPAM sendiri.Bukan itu sahaja, masyarakat Melayu juga dapat memajukan diri
mereka dalam pelbagai aspek dan melahirkan perpaduan dalam kalangan masyarakat
Melayu yang berada di semenanjung Tanah Melayu, Sabah dan juga Sarawak. Justeru
itu, penubuhan PASPAM juga dilihat sebagai asas
timbulnya semangat kesedaran dalam kalangan masyarakat Melayu.
Penubuhan
persatuan ini telah berjaya mendapat sambutan daripada orang ramai kerana
penyusunan organisasi dan perlembagaan yang teratur dan sistematik.Manakala
keanggotaannya pula terdiri daripada golongan guru, pegawai kerajaan dan juga
para peniaga.Misalnya Syeikh Abdullah sebagai Penasihat Kehormat dan juga Tunku
Abdul Rahman, iaitu salah seorang ahli yang bergiat aktif dalam PASPAM.Slogan
PASPAM turut diperkenalkan, iaitu ‘Hidup
Bahasa Hiduplah Bangsa’ yang telah melambangkan semangat nasionalisme.
Pada awalnya
tumpuan utama PASPAM hanyalah mengutamakan aspek kebudayaan tetapi
lama-kelamaan pengaruh PASPAM dilihat semakin berkurangan dalam kalangan
masyarakat Melayu.Hal ini berlaku kerana minat orang-orang Melayu mula berubah
kepada aspek politik.[11]Oleh
itu, penubuhan PASPAM ini telah memupuk semangat kesedaran dan perpaduan
masyarakat Melayu, Sabah dan Sarawak melalui ruangan akhbar pada ketika
itu.Selain itu, penubuhan PASPAM juga boleh dikatakan berjaya menghapuskan
semangat kenegerian yang timbul pada tempoh masa tersebut.
Kesatuan
Melayu Muda (1937-1938)
Kesatuan Melayu Muda atau singkatan
namanya adalah KMM[12]
merupakan salah sebuah persatuan/kesatuan yang berlandaskan politik yang
ditubuhkan di Tanah Melayu.KMM ini ditubuhkan secara rasmi pada bulan Mei 1937
di Kampung Baru, Kuala Lumpur.Terdapat juga sesetengah buku menyatakan bahawa
KMM telah ditubuhkan pada bulan April 1938 di Kuala Lumpur.[13]Objektif
penubuhan KMM ini adalah untuk menggalakkan perpaduan pemuda-pemuda Melayu di
semenanjung Tanah Melayu, meningkatkan tahap pendidikan masyarakat Melayu dan
menuntut kemerdekaan bagi Tanah Melayu serta merapatkan hubungan Tanah Melayu
dengan Indonesia.Penubuhan kesatuan ini bertujuan untuk menimbulkan semangat
kesedaran dalam kalangan masyarakat Melayu.
Selain itu,
keanggotaannya terdiri daripada kalangan
pelajar-pelajar Maktab Perguruan Sultan Idris, pelajar-pelajar Sekolah Teknik
Kuala Lumpur, pelajar-pelajar Sekolah Pertanian Serdang, golongan radikal
Melayu dan juga para wartawan daripada akhbar Majlis.KMM merupakan salah sebuah kesatuan yang berdaftar dengan
menggunapakai peraturan-peraturan yang ditetapkan oleh Liga Pemuda India
Selangor atau The Selangor Indian Youth
League.[14]
KMM
merupakan salah sebuah badan politik yang pertama ditubuhkan di Tanah Melayu.Dasar perjuangan
KMM pula dikatakan lebih bersifat anti-penjajah dengan memperjuangkan
kemedekaan dan membebaskan Tanah Melayu dari cengkaman penjajah Barat.Selain
itu, KMM merupakan pergerakan di Tanah Melayu yang tidak menyatakan sebarang
kesetiaan mereka kepada sultan mahupun pihak penjajah Tanah Melayu. Hal ini
dapat dibuktikan melalui petikan berikut :
“….tidak
menunjukkan kesetiaan samada kepada sultan-sultan ataupun kepada British dan
tidak pula menyarankan tidak bekerjasama, tetapi berusaha bagi memupuk
perasaan-perasaan nasionalisme di kalangan ahli-ahlinya. Sokongannya yang kuat
datang dari rakyat jelata….” (Ibrahim Haji Yaakob)[15]
Bukan itu
sahaja, KMM juga dilihat banyak dipengaruhi oleh pergerakan nasionalisme yang
berlaku di Indonesia.Misalnya pergerakan Jong Jawa dan pergerakan Jong
Sumatera.KMM juga turut mengadakan hubungan rapat dengan beberapa orang
pemimpin Parti Komunis Indonesia misalnya Alimin.Hal ini menunjukkan
kesungguhan KMM untuk menggabungkan kemerdekaan antara Tanah Melayu dengan Indonesia.[16]
KMM
merupakan sebuah pergerakan yang
menjadikan isu kemerdekaan mereka sebagai teras utama perjuangan mereka
berbanding kesatuan/persatuan yang lain pada ketika itu yang hanya memberikan
fokus utama dalam aspek pendidikan dan masa hadapan kanak-kanak Melayu. Dan kebanyakan
idea dan pandangan ahli-ahli KMM disuarakan melalui akhbar Warta Malaya yang pada masa itu menjadi lidah perjuangan KMM
sendiri.[17]Justeru
itu, KMM merupakan sebuah kesatuan Melayu yang sudah mempunyai matlamat yang
tersendiri untuk membebaskan Tanah Melayu daripada cengkaman penjajah dan
berusaha untuk memperolehi kemerdekaan. Pemimpin KMM sendiri dilihat telah
melakukan pelbagai usaha dan cara untuk mencapai matlamat KMM sendiri.
Persatuan
Melayu Selangor.
Sebelum Persatuan Melayu Selangor (PMS)
ditubuhkan, terdapat satu perjumpaan telah diadakan di Sultan Sulaiman Club,
kampung baru, Kuala Lumpur untuk menubuhkan sebuah pertubuhan dan seramai 13
orang cendikiawan telah hadir ke perjumpaan tersebut. Antaranya ialah Tengku
Ismail Bin Tengku Mohd Yasin (seorang peguam), Raja Bon Bin Raja Yahya, Raja
Uda Bin Raja Mohamad, Abdul Rahim Kajai, Osman Kalam, Ramli Bin Haji Tahir,
Muhammad Yunus Hamidi (pengarang surat khabar Majlis), Raja Yaakub Bin Raja Alang, Syed Abdul Ghani, Haji Othman
Bin Abdullah,[18]
Abdul Rahman Bin Haji Othman, Mohd Dahlan Bin Haji Mas’ud (pengarang dan
penulis) dan Mohamad Amin Bin Mohamad
Yusuf [19]atau
Nakhoda Mohd Amin.[20]
Oleh itu, PMS telah ditubuhkan pada bulan Jun 1938 di Kuala Lumpur dan Yang
Dipertua pertama bagi PMS ialah Tengku Ismail Bin Tengku Mohd. Yassin.[21]
Pada sekitar
tahun 1936, PSM mulai bergerak secara perlahan-lahan dalam bidang politik.Namun
pergerakan politik PSM adalah terhad kepada membuat rayuan kepada pihak
kerajaan sahaja. Oleh kerana pada ketika Tanah Melayu dijajah oleh pihak
British, maka PSM tidak menggunakan cara yang mendesak ataupun menbidas
kerajaan ketika itu. Tidak juga menggunakan kekerasan yang akan mengakibatkan
mereka digelar komunis. Selain itu juga mereka tidak menggunakan sebarang ayat-ayat
suci daripada Al-Quran kerana dikhuatiri akan dipenjara oleh pihak kerajaan pada ketika itu. Justeru itu, PMS
boleh dikatakan sebagai sebuah pengerakan yang sangat sempit dan terhad juga.
Struktur rasmi
persatuan ini dapat menjelaskan susunan pentadbiran negeri Selangor sendiri.Misalnya
daripada aspek pentadbiran pusat akan diwakili oleh pegwai-pegawai. Manakala
setiap daerah diwakili oleh seorang wakil.Terdapat beberapa daerah yang
diwakili dalam ahli-ahli jawatankuasa. Antaranya Haji Abdul Rahim Kajai, Othman
Kalam, Muhammad Yunus Hamidi, Raja Ya’akub Bin Raja Alang, Haji Othman Bin Haji
Abdullah, Haji Muhammad Dahlan Bin Haji Mas’ud dan Haji Abdul Rahman Bin Haji
Othman yang mewakili daerah Kuala Lumpur. Daerah Klang pula diwakili oleh Haji
Mohamad Noh Bin Haji Muhamad Tahir, daerah Kuala Selangor pula diwakili oleh Raja
Alang Dan Cikgu Abu Hassan (Jeram). Bagi daerah Ulu Langat pula diwakili oleh
Haji Abdul Jalil dan Haji Ahmad Kamil dan Haji Nordin Bin Nawi, Haji Abdul
Rashid serta Kamarudin pula mewakili daerah Ulu Selangor.
Antara
perjuangan PMS adalah ingin mengutip derma pelajaran yang digunakan untuk
anak-anak Melayu melanjutkan pelajaran mereka ke negara Timur Tengah seperti
Mesir, Madinah dan Mekah bagi ilmu agama. Manakala bagi ilmu-ilmu duniawi
mereka akan dihantar ke Eropah.Bukan itu sahaja, PMS juga pernah menuntut
supaya angkatan Askar Melayu diperbesar sehingga menjadi kepada 10 batalion,
mendesak untuk mewujudkan angkatan Askar Udara dan Askar Laut Tanah Melayu.Di
samping itu juga PMS juga meminta supaya kemasukan orang-orang asing ke Tanah
Melayu disekat dan diperketatkan lagi. Manakala kemasukan orang-orang dari
Indonesia digalakkan kerana mereka berasal daripada rumpun yang sama dengan
orang Melayu.[22]
PMS juga pernah
menjalinkan kerjasama dengan Kesatuan Melayu Singapura (KMS) dan telah
mengadakan beberapa kongres Melayu. Antara kongres yang terawal ialah diadakan
pada tahun 1937 di pejabat Tengku Ismail Bin Tengku Mohd Yasin di Klyne Street,
Kuala Lumpur.[23]Seterusnya
kongres kedua dilakukan di Singapura pada tahun 1938 dan seterusnya pada tahun
1939 di Kuala Lumpur. Dan pada tahun seterusnya kongres antara PMS denga KMS
dilakukan secara bergilir-gilir di Kuala Lumpur dan Singapura. Tetapi selepas
Jepun berjaya menguasai Tanah Melayu tiada sebarang kongres atau pertemuan di
antara kedua-dua persatuan ini.
Kesimpulan
Secara kesimpulannya, kesatuan atau
persatuan yang wujud d Tanah Melayu pada tahun 1920-an lebih mengutamakan
isu-isu sosial dan tidak bersifat penentangan terhadap kerajaan. Wujud juga
persatuan/kesatuan yang bersifat kenegerian. Hal ini dapat dibuktikan melalui
petikan daripada ucapan Dato Onn Ja’afar, iaitu :
“
Onn membidas orang Melayu yang suka sangat mengekalkan diri mereka sebagai
orang Selangor, orang Perak ataupun orang Johor, sehingga perasaan kenegerian
itu menjadi terlalu tebal, walaupun mereka berasal daripada satu bangsa dan
kebudayaan……”[24]
Maka, disebabkan
inilah maka wujudnya beberapa kesatuan/ persatuan yang berusaha untuk
menyatupadukan masyarakat Melayu. Oleh itu, persatuan/kesatuan yang wujud
sekitar tahun 1930-an mula mengalami perubahan dan semangat kesedaran mula
muncul dalam kalangan masyarakat Melayu. Oleh itu, kebanyakkan
persatuan/kesatuan yang muncul pada ketika itu lebih dikatakan bersifat separa
politik.Misalnya KMS yang hanya mahukan kepentingan orang Melayu
dijaga.Berlainan pula dengan PASPAM kerana semangat kenegerian berjaya
dihapuskan secara perlahan-lahan.
Berbeza pula
dengan penubuhan KMM pula lebih bersifat radikal kerana menentang dasar-dasar
kerajaan yang ketika itu Tanah Melayu sudah dijajah oleh British.Bukan itu
sahaja, KMM juga berusaha untuk membebaskan Tanah Melayu daripada cengkaman
pihak penjajah.Di samping memperkenalkan konsep ‘Melayu Raya’ tetapi malangnya
konsep tersebut gagal dilaksanakan kerana pihak Indonesia telah mendapatkan
kemerdekaan pada bulan Ogos 1948.Manakala Persatuan Melayu Selangor (PMS) pula
dikatakan sebagai salah sebuah persatuan negeri yang terawal ditubuhkan di
Tanah Melayu. Matlamat PMS adalah untuk memastikan anak-anak Melayu memperolehi
pendidikan. Bukan itu sahaja.PMS juga dikatakan berusaha untuk memperbesar
angkatan Askar Melayu.Di samping itu, PMS juga mencadangkan supaya Tanah Melayu
mempunyai askar udara dan askar laut di Tanah Melayu.
Maka pada tahun
yang berikutnya, Tanah Melayu telah mempunyai sebuah persatuan yang
menyatupadukan masyarakat Melayu, iaitu UMNO.UMNO ditubuhkan untuk masyarakat
Melayu bagi memperolehi kemerdekaan Tanah Melayu.Selepas itu, muncul pula
kesatuan yang mewakili masyarakat Cina dan India.Tujuannya untuk memastikan
Tanah Melayu beroleh kemerdekaan.
Bibliografi
Buku
Abd Aziz Ahmad dan Alias Mohamed, Persatuan Melayu Singapura, Petaling
Jaya : Gateway Publishing House Sdn. Bhd., 2004.
Gillbert Khoo, Dorothy Lo, Asia Dalam Perubahan : Sejarah Tenggara,
Selatan dan Timur Asia, Singapura : Heinemann Educational Books (Asia),
1978.
Insun Sony Mustapha, Memoir Mustapha Hussain Kebangkitan Nasionalisme
Melayu Sebelum UMNO, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 1999.
Khoo Kay Kim, Sejarah Masyarakat Melayu Moden, Kuala Lumpur : Persatuan Muzium
Malaysia, 1984.
Mohamed Salleh Lamry, Gerakan Kiri Melayu Dalam Perjuangan
Kemerdekaan, Bangi : Penerbit University Kebangsaan Malaysia, 2009.
William R. Roff, The Origins of Malay Nationalism, Kuala
Lumpur : Oxford University Press, 1994.
Zulhilmi Paidi, Rohani Ab. Ghani, Kenegeraan Malaysia Isu-Isu Dalam
Pembinaan Negara, Pahang : PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.,
2008.
[1] Gillbert Khoo, Dorothy Lo, Asia Dalam Perubahan : Sejarah Tenggara,
Selatan dan Timur Asia, Singapura : Heinemann Educational Books (Asia),
1978, hlm. 202.
[2] Khoo Kay Kim, Sejarah Masyarakat Melayu Moden, Kuala
Lumpur : Persatuan Muzium Malaysia, 1984, hlm. 135.
[3]Mohamad Eunos Abdullah merupakan
seorang pegawai kerajaan.Beliau menerima pendidikan dari dua aliran, iaitu
berpendidikan Melayu dan Inggeris, iaitu di Raffles Institutions.Beliau juga
pernah berkhidmat sebagai seorang wartawan.Turut dilantik sebagai Penasihat hal
ehwal masyarakat Melayu di Singapura oleh kerajaan Negeri-Negeri Selat.
[4] Abd Aziz Ahmad dan Alias
Mohamed, Persatuan Melayu Singapura,
Petaling Jaya : Gateway Publishing House Sdn. Bhd., 2004, hlm. 13.
[5]Khoo Kay Kim, Sejarah Masyarakat Melayu Moden, hlm.
135.
[6] William R. Roff, The Origins of Malay Nationalism, Kuala
Lumpur : Oxford University Press, 1994, hlm. 193.
[7]Ibid., hlm. 136.
[8]Ibid., hlm. 150.
[9] William R. Roff, The Origins of Malay Nationalism, hlm.
212.
[10] Gillbert Khoo, Dorothy Lo, Asia Dalam Perubahan : Sejarah Tenggara,
Selatan dan Timur Asia, hlm. 202.
[11]Ibid.
[12] KMM pada asalnya merupakan
Persatuan Belia Muda dan menggunakan slogan ‘Satu Untuk Semua, Semua Untuk
Satu’ atau dalam bahasa Inggeris disebut sebagai “One For All, All For One”. Kesatuan ini ditubuhkan oleh Ibrahim
Haji Yaakob dan dibantu Mustapha Hussain selaku Naib Presiden, Hassan Haji
Manan sebagai Setiausaha Agung, Othman Mohd Noor selaku Setiausaha dan Idris
Hakim sebagai Bendahari serta beberapa ahli Jawatankuasa Pusat seperti Abdul
Karim Rashid, Bahar Bin Abik, Sulung Bin Chik, Onan Haji Siraj, Ishak Haji
Muhammad, Abdullah Samad Ahmad dan Abdul Kamil.
[13] Insun Sony Mustapha, Memoir Mustapha Hussain Kebangkitan Nasionalisme
Melayu Sebelum UMNO, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 1999, hlm.
198.
[14]Insun Sony Mustapha, Memoir Mustapha Hussain Kebangkitan Nasionalisme
Melayu Sebelum UMNO, hlm. 199.
[15] Ibid.
[16]Penggabungan kemerdekaan tersebut
dikenali sebagai konsep ‘Melayu Raya’
atau ‘Indonesia Raya’.Konsep ini
medapat sambutan yang besar dalam kalangan penduduk Tanah Melayu.Keadaan ini
telah menyebabkan pihak penjajah Tanah Melayu pada ketika itu, British melihat
KMM sebagai satu ancaman kepada mereka.
[17] Rohani haji ab. Ghani,
‘Nasionalisme Malaysia : Quo Vadis’ dalam
Zulhilmi Paidi, Rohani Ab. Ghani,
Kenegeraan Malaysia Isu-Isu Dalam Pembinaan Negara, Pahang : PTS
Publications & Distributors Sdn. Bhd., 2008, hlm. 67.
[18]Beliau merupakan salah seorang
pengurus akhbar Majlis tetapi menurut
William R. Roff, beliau merupakan salah seorang ahli yang terlibat dalam
Kesatuan Melayu Muda (KMM) dan menjawat jawatan setiausaha KMM.
[19] Menurut William R. Roff, beliau
merupakan pemilik kepada akhba Majlis.
[20]Abd Aziz Ahmad dan Alias Mohamed,
Persatuan Melayu Selangor, hlm. 1-2.
[21]Beliau telah dibantu oleh Raja
Bon Bin Raja Yahya sebagai Naib Yang Dipertua.Manakala Ramli Bin Haji Tahir
sebagai setiausaha dan bendahari telah dijawat oleh Mahmud Bin Haji Abdul
Rahman.
[22]Ibid., hlm. 9.
[23]Ibid., hlm. 14.
[24] Rohani haji ab. Ghani,
‘Nasionalisme Malaysia : Quo Vadis’ dalam
Zulhilmi Paidi, Rohani Ab. Ghani,
Kenegeraan Malaysia Isu-Isu Dalam Pembinaan Negara, hlm. 66.
Syed Alwi, SM Zainal Abidin, Sheikh Abdullah Al Maghribi, Hamidun Mohd Hashim, Ariffin Ishak adalah antara pengasas Persatuan Sahabat Pena Malaya (PASPAM) dan Akhbar Saudara pada 7 April 1934
ReplyDelete