by : Chan Wan Teng
Isi Kandungan
1.0
Pengenalan
Pada
tahun 1958 hingga tahun 1962, Gerakan Melompat ke Hadapan telah dilancarkan.Iamerupakan
cadangan lima tahun yang bertujuan untuk merealisasikan pembangunan ekonomi dan
teknikal negara pada kadar yang segera dengan pencapaian yang membanggakan.
Disebabkan berlakunya kekurangan makanan, ketidakcekapan dalam pengurusan,
kejatuhan kualiti bahan mentah untuk industri dan berlakunya bencana alam pada
tahun 1959 hingga tahun 1962 telah menyebabkan kegagalan Gerakan Melompat ke
Hadapan. Untuk memulihan keadaan yang sulit ini tanah telah diperuntukkan
semula kepada petani dan mereka dibenarkan untuk menjual barang di pasaran
bebas.Keadaan tersebut telah membimbangkan Mao Tse-tung dan melihat China
kembali kepada era kapitalisme semula.[1]
Oleh
sebab kegagalan Gerakan Melompat ke Hadapan, Mao Tse-tung telah melakukan Pergerakan
Pendidikan Sosialis (1962-1965) yangbermatlamat untuk memulihkan ideologi
sosialisme dan menanam semula semangat revolusi dalam parti dan birokrasi
kerajaan.Gerakan ini telah ditentang oleh Liu Shaoqi dan Teng Xiaoping. Mereka
tidak bersetujui ke atas cara pelaksanaan Pergerakan Pendidikan Sosialis. Pergerakan
ini tidak mencapai matlamat yang ditetap.Hal ini demikian kerana Pergerakan
Pendidikan Sosialis lebih menekankan kepada membuat kritikan terhadap pemimpin
dan ahli-ahli parti dari kelas pertengahan bawah yang mana tidak berkuasa sangat
seperti pemimpin-pemimpin kelas atasan parti.
Maka,
Revolusi Kebudayaan Proletariat Agung telah dikemukakanpada pertengahan tahun
1966 untuk memurnikan parti dan kerajaan dengan mengkritik dan menyingkir
golongan bojuis, golongan revisionalis dan golongan imperialis.
2.0 Revolusi
Kebudayaan Proletariat Agung(1966-1976)
Revolusi
Kebudayaan Proletariat Agung dibangkit oleh Mao Tse-tung dan bermula dengan
persidangan Kongres Kesebelas PKC pada Oktober 1966 di Beijing.Tujuan Revolusi
Kebudayaan adalah untuk memurnikan parti dengan menyingkirkan dan mengkritikkan
pemimpin-pemimpin yang dianggap terpengaruh oleh fikiran kapitalisme, radikal dan
feudal. Mao Tse-tung bimbang akankemunculangolongan sarjana dan golongan bojuis
yang ingin mengembalikan sistem kapitalisme di China.[2]Untuk
menyelesaikan masalah tersebut, pelaksanaan Revolusi Kebudayaan merupakan
langkah yang lebih keras daripada Pergerakan Pendidikan Sosialis (1962-1965)
yang dilakukan untuk membersihkan kerajaan dan parti serta melindungi sistem
sosialisme di China.
Sistem
Sosialisme merupakan satu sistem yang lebih menekankan kesamarataan masyarakat.
Segala produk, modal, tanah dan harta merupakan milikan masyarakat dan ia akan
diuruskan serta dibahagikan berdasarkan kepentingan awam. Rakyat tidak
dibenarkan untuk mengumpul harta persendirian dibawah sistem
sosialisme.Manakala sistem kapitalisme merupakan sistem yang bertentangan
dengan sistem sosialisme dimana sistem kapitalisme memupuk pengumpulan harta persendirian.Produk
dihasil dengan menggunakan peralatan dan sumber manusia untuk mengautkan keuntungan.Selain
itu, persaingan antara syarikat-syarikat dan industri-industri menjadi sengit
dan segala keputusan aktiviti pelaburan dibuat secara persendirian.Kedua-dua
sistem ini mempunyai ideologi yang amat berbeza manakala Mao Tse-tung telah
memutus dengan menguatkan “ketuanan proletariat, menghalang kembalinya
kapitalisme dan membentuk sosialisme.”[3]
2.1
Reaksi-reaksi daripada pemimpin-pemimpin PKC
Dalam organisasi
PKC terdapat dua golongan yang bertentangan.Kedua-dua golongan ini mempunyai
pandangan yang tidak sama atas Revolusi Kebudayaan.Antara kumpulan yang
menyokong gerakan Revolusi Kebudayaan ialah kumpulan Mao Tse-tung-Lin Biao yang
mana disokong oleh Tentera Pembebasan Rakyat.Menteri Pertahanan iaitu Lin Biao
merupakan pemimpin yang paling mendukung ideologi dan kempen Mao Tse-tung. Kumpulan
Liu Shaoqi-Teng Xiaoping yang mendapat sokongan daripada jentera parti PKC pula merupakan pihak yang tidak
bersetuju ke atas pelaksanaan Revolusi Kebudayaan.Mereka berpendapat bahawa
persoalan mengenai sosialisme dan kapitalisme sudah dapat diselesaikan manakala
Mao Tse-tung tidak berfikir sedemikian.[4]
Mao
Tse-tung berasa kecewa bahawa organisasi telah diserap dan dipengaruhi oleh
unsur kapitalis dan bojuis.Unsur Kapitalis dalam organisasi PKC merupakan
halangan yang kuat sekali untuk memperjayakan Revolusi Kebudayaan Proletariat
Agung. Oleh itu, Mao Tse-tung tidak lagi bergantung pada organisasi parti
berfomal dan beliau telah banyak dibantu oleh Chen Boda, Lin Biao dan isteri
keempat Mao Tse-tung iaitu Jiang Ch’ing. Sementara itu, Perdana Menteri Zhou En-lai
pula mengambil sikap bertolak ansur dan berusaha untuk menyelesaikan
pertelingkahan antara kumpulanMao-Lin
Biao dan kumpulan Liu Shaoqi-Teng Xiaoping.
2.2 Tindakan-tindakan yang diambildalam pelaksanaan Revolusi
Kebudayaan Proletariat Agung
Pada November
1965, seorang penyokong Mao Tse-tung iaitu Yao Wenyuan telah menulis secara
sinis untuk mengkritik dan mengecamkan Datuk Bandar Beijing, Wu Han berdasarkan
dramanya yang bertajuk “Hai Jui Dismissed
From Office”. Drama yang ditulis oleh Wu Han tersebut telah disiarkan dalam
People Daily pada tahun 16 Jun
1959.Drama tersebut dianggap sebagai kritikan secara tidak langsung terhadap
kepimpinan Mao Tse-tung.Selain itu, Liu Shaoqi dan Teng Xiaoping juga dikutuk
sebagai wakil kumpulan kapitalis dan telah menjadi sasaran kritikan utama Mao
Tse-tung.Serangan melalui media cetak ke atas Liu Shaoqi diteruskan oleh Mao
Tse-tung dan beliau juga mengkritikkan bahawa Jabatan Kesusasteraan dan Seni
yang dinaungi oleh golongan bojuis ini telah dibelenggu oleh idea-idea yang
lama.
DalamRevolusi
Kebudayaan, Mao Tse-tung telah menentang Empat Perkara iaitu Idea Lama, Budaya
Lama, Sikap Lama dan Adat Lama. Beliau ingin menerapkan budaya, idea, sikap dan
adat yang baru untuk menggantikan sistem kapitalisme di China.Golongan massa
didedahkan kepada “big-character poster”
menjalankan debat dan mempunyai hak untuk mengkritik dan mengajukan cadangan
kepada parti dan kerajaan.[5]
Tambahan pula, Jawatankuasa Pusat PKC telah
menubuhkan Kumpulan Revolusi Kebudayaan yang mana ketua kumpulannya ialah Chen
Boda manakala Jiang Ch’ing dan Zhang Chunqiao ialah timbalan ketua.[6]
Untuk
melancarkan revolusi inidalam kalangan masyarakat China, “Pengawal Merah (Hung Wei-ping)” telah ditubuhkan di
Beijing pada awal Jun 1966.Pengawal Merah terdiri daripada pelajar-pelajar,
petani yang berketurunan bawah dan pekerja-pekerja muda yang miskin.Pekerja
kontrak dan pekerja sampingan tidak dapat menikmati kebajikan dan layanan yang
berpatutan serta jaminan pekerjaan seperti apa yang dinikmati oleh pekerja yang
bekerja dibawah bidang keusahawanan milikan kerajaan.[7]Selain
itu, golongan yang miskin dari kelas sosial yang rendah juga tidak dapat
menikmati peluang pendidikan.Oleh sebab tahap pendidikan yang rendah dan
ketidakpuashatian Pengawal Merah terhadap kelas tuan tanah dan golongan
kapitalis maka mereka mudah dihasut dan menjadi golongan yang aktif dalam
pelancaran Revolusi Kebudayaan untuk mengembalikan hak mereka.
Pengawal
Merah tidak diberi latihan atau model untuk dijadikan panduan.Mereka hanya dimestikan
membaca tulisan-tulisan Mao Tse-tung.[8]Kebanyakan
mereka amat mengagumi Mao Tse-tung dan telah dipengaruhi oleh idea-idea
Maoisme.Pada masa ketika, tulisan-tulisan Mao Tse-tung iaitu “The Little Red Book”telah diterbit
sebanyak 10.58 ratus juta buah buku.[9]
Sebanyak 2/3 masa digunakan untuk menyiarkan dan
menyebarkan idea Maoisme melalui stesen penyiaran seperti radio.[10]
Sebelum Revolusi Kebudayaan berlaku China dapat menerbitkan sebanyak 45 ribu
jenis buku dalam masa setahun manakala berdasarkan data China telah merekodkan
bahawa pada tahun 1967 China hanya menerbit sebanyak 3 ribu jenis buku sahaja.[11]
Dalam pasaran penerbitan susah untuk mencari terbitanbuku-buku lain kecuali
karya tulisan Mao Tse-tung.
Kemunculan
Pengawal Merah merupakan sokongan yang kuat sekali untuk menjayakan Revolusi
Kebudayaan.Idea Maoisme telah disebarkan kepada pelajar sekolah menengah
pertengahan sehingga ke universiti untuk melaksanakan demonstrasi politik.Mao
Tse-tung telah membekalkan makanan, kemudahan pengangkutan dan sumber lain
kepada Pengawal Merah untuk menggalakkan mereka demi perjuangan Revolusi
Kebudayaan.
Tambahan
pula, Empat Hak Utama yang diberi kepada mereka telah memangkin semangat
revolusi Pengawal Merah.Antara Empat Hak Utama adalah bercakap tanpa sekatan,
mengadakan debat terbuka, meminta pendapat tanpa sekatan dan menulis
poster-poster. Hak tersebut telah berjaya menggalakkan pengikut muda Mao
Tse-tung mengkritik musuh beliau dalam parti.Pengawal Merah telah menambah
sekira 20 juta orang dalam masa tiga bulan. Mereka seterusnya telah
mengkritikkan ibu pejabat parti di Beijing dan ibu pejabat daerah dan wilayah
lain. [12]
Pengawal
Merah telah memusnahkan bangunan lama seperti rumah ibadah dan bangunan tinggalan warisan lama serta
merosakkan patung-patung agama. Buku-buku lama dan hasil kesenian yang lama
telah dihapus dan mereka telah menggeledah muzium untuk memusnahkan semua relik
kebudayaan.Selain itu, cermin kedai-kedai yang memaparkan barangan asing akan
dipecah manakala poster-poster dan gambar Mao Tse-tung akan ditampal pula pada
dinding-dinding bangunan dan cermin kedai-kedai.
Di
samping itu, mereka telah menamakan semula namabangunan dan jalan. Sebagai
contoh, Medan Tiananmen ditukar nama kepada Medan Timur Adalah Merah. Isyarat
lampu jalan ditukar di mana merah menandakan lalu manakala hijau menandakan
henti. Sesiapa yang disyaki terpesong daripada komunis yang sebenarnya akan
diheret ke jalan raya dan dipaksa membuat kritikan terhadap diri sendiri atas
kesalahannya. Mereka didera dan berarak melalui jalan-jalan.Kebanyakkan mereka
yang ditangkap oleh pengawal merah telah dipukul sampai mati.
Tambahan
pula, pengawal merah telah mengusirkan nun dan mengelilingi kedutaan asing.[13]
Mereka menentang gaya rambut ala Barat dan berpakaian secara Barat.[14]Pengawal
Merah di Beijing juga mengorganisasikan piket dan menubuhkan pusat pemulihan di
sekolah untuk menghukum sesiapa yang telah ditangkap dan dianggap sebagai
penyokong idea feudal dan kapitalis.Sehingga 5 September 1968, sebanyak 29 buah
daerah, bandar dan wilayah autonomi di China telah menubuhkan Jawatankuasa
Revolusi Kebudayaan. [15]
Perlakuan
Pengawal Merah telah terlampau dan kehilangan rasional.Komander Tentera
Kebebasan Rakyat telah mengarahuntuk menahan puak radikal kiri supaya
memulihkan keamanan masyarakat.Untuk mengawalkan situasi yang genting itu, Mao
Tse-tung telah mengarah untuk membubarkan Pengawal Merah pada akhir tahun 1968.Pengawal
Merah telah dihantar ke kampung-kampung dan kawasan lombong untuk bekerja
bersama dengan penduduk di kawasan tersebut. Pad a Oktober 1968, Liu Shaoqi dan Teng Xiaoping serta sekutu-sekutu
mereka telah disingkirkan daripada parti PKC dan kerajaan.
Pada
tahun 1971, Lin Biao yang dinamakan pengganti Mao Tse-tung telah meninggal
dunia selepas terhempas di Mongolia.[16]
Beliau ingin mendapat perlindungan daripada Soviet Union kerana beliau sedar
akan kehilangan kepercayaan daripada Mao Tse-tung. Hal ini demikian kerana
beliau merancang untuk merampaskan kuasa kepimpinan utama di China dan beliau
telah menggunakan nama Mao Tse-tung untuk mengembangkan pengaruhnya tetapi
akhirya rancangan beliau telah terbongkar. Dibawah
sokongan Chou En-lai, Teng Xiaoping telah memulihkan kuasanya dalam kerjaya
politik beliau.Pada tahun 1973 beliau telah dilantik sebagai penolong perdana
menteri.Pada Ogos 1976, Zhou En-lai yang mengidap “Bladder Cancer” telah
meninggal dunia.Teng Xiaoping telah mengurus dan mentadbir segala kerja
pentadbiran Jawatankuasa Pusat PKC tetapi beliau sentiasa diserang dan dikritik
oleh “Gang of Four”.
Pada
tahun1976, satu perarakan telah diadakan untuk mengenang jasa Chou En-lai di
Medan Tiananmen.Sebanyak 20,000 ribu rakyat telah berkumpul di Medan Tiananmen.[17]Mao
Tse-tung telah mengarah untuk membatalkan penghormatan ke atas kematian Chou
En-lai.Tindakan ini telah membangkitkan kemarahan rakyat dan mencetus
pergaduhan antara rakyat dengan polis.Akhirnya pihak kerajaan mengarahkan pihak
tentera untuk memulihkan keamanan masyarakat.Insiden Tiananmen ini telah
menyebabkan Teng Xiaoping dilucutkan semua jawatan dalam parti tetapi masih
mengekalkan keahlian dalam PKC.
Pada
9 September 1976, Mao Tse-tung telah
meninggal dunia manakala Hua Guo-feng telah dilantik sebagai pengerusi.
Hua Guo-feng telah mengarah untuk menangkap “Gang of Four” yang diketuai oleh
Jiang Ch’ing manakala tiga lagi ahlinya ialah Zhang Chunqiao, Wang Hongwen dan
Yao Wenyuan. Mereka telah ditangkap pada Oktober 1976 dan dibicara pada tahun
1980.Akhirnya Teng Xiaoping telah mengembalikan kuasanya secara beransur-ansur
dengan mengetepikan kepimpinan Hua Guo-feng.
2.3
Kesan-kesan Revolusi Kebudayaan
Keamanan
masyarakat telah merosot dan terjejas.Kebanyakkan golongan media, sastera dan
akademik telah menjadi mangsa keganasan Pengawal Merah.Menurut data kematian
China telah menyatakan bahawa kematian luar biasa pada era Revolusi Kebudayaan
ialah sekira 1,728,000 orang. Antara ahli parti telah menyumbang sebanyak 9.4%
, iaitu sekira 162,000 orang manakala golongan dari sektor profesional dan
pendidikan pula menyumbang sebanyak 15%, iaitu 252,000 orang.[18]Penganiayaan
yang dialami oleh penduduk adalah lebih serius daripada golongan yang disebut
di atas.Konflik antara pekerja dan petani dengan Pengawal Merah semakin sengit.Sumber
keselamatan awam pula berada pada tahap yang genting.
Pada
Februari 1964, Mao Tse-tung telah menuntut untuk membuat pembaharuan atas
sistem peperiksaan, kaedah pengajaran dan kursus-kursus sekolah.Akhirnya Jawatankuasa
Pusat PKC telah menurut arahan Mao Tse-tung dengan memendekkan tahunpengajaran
dan mengurangkan kursus-kursus yang ditawar di sekolah.[19]Ia
lebih menekankan pendidikan politik dan kekuatan fizikal seseorang.
Dalam
bidang pendidikan telahmengalami beberapa masalah iaitu kekurangan sumber
pengajaran dan perguruan serta ketidakcukupan peruntukan kewangan dalam sektor
pendidikan.Masalah tersebut telah menjejaskan kualiti pengajaran.Selain itu,
sekolah-sekolah dan kolej telah ditutup manakala segala aktiviti akademik telah
dihentikan pada masa Revolusi Kebudayaan.Jumlah graduan telah berkurang dan
ilmu pengetahuan tidak dipentingkan pada masa tersebut di mana kebanyakkan daripada
mereka lebih menekankan isu-isu politik.
Negara
China telah mengawalkan penghasilan, pembahagian dan penggunaan hasil produk
pertanian.Petani merupakan buruh yang dibawah kawalan kerajaan.Mereka tidak
dapat menikmati dan mengumpulkan harta persendirian.Kebanyakkan mereka
kehilangan motivasi dan dorongan dalam aktiviti ekonomi.Kerajaan telah mengawalkan
pembangunan dan pentadbiran negara.
Sebenarnya,
kebajikan dan taraf hidup di bandar adalah lebih tinggi daripada mereka yang
tinggal di kampung.Keadaan politik yang huru-hara telah mempengaruhi
pembangunan ekonomi.Bermula pada tahun 1958, jumlah purata pendapatan rakyat tidak
meningkat.Sehingga keakhiran Revolusi Kebudayaan terdapat seramai 800,000 ribuorang
petani di China tetapi jumlah purata pendapatan tahunan bagi seorang petani
hanya sebanyak 76 Ren mingbi.[20]Defisit
kewangan negara semakin bertambah dan menyebabkan berlakunya inflasi.
3.0
Kesimpulan
Revolusi
Kebudayaan sebenarnya telah mencetuskan kemusnahan yang lebih besar daripada
pembinaan dan pembangunan negara.Tindak-tanduk Pengawal Merah yang kejam telah
menjejaskan keselamatan awam dan kebanyakkan rakyat telah menjadi mangsa
dibawah Revolusi Kebudayaan.Selain itu, berlaku juga pertelingkahan antara ahli
dalam kumpulan Pengawal Merah itu sendiri.Perpecahan dalam Pengawal Merah wujud
kerana berlakunya persaingan dalam kumpulan yang mendakwa bahawa mereka ialah
pengikut Mao Tse-tung yang sebenar.
Dalam
Revolusi Kebudayaan Pengawal Merah telah kehilangan sikap rasional.Keganasan
mereka telah menyebabkan kebanyakan rakyat China mengalami penderitaan.Revolusi
ini telah membawa kesan-kesan yang negatif dalam beberapa aspek.Antaranya ialah
aspek ekonomi, politik, sistem pendidikan dan keselamatan sosial.Keadaan
politik yang huru-hara dan ketidakstabilan ekonomi telah menjejaskan
perkembangan dan pembangunan China.Selain itu, ketidakcekapan dalam sistem
pendidikan juga menyebabkan kualiti pelajar semakin jatuh.
Selain
itu, segala taktik telah digunakan oleh pemimpin-pemimpin yang ingin merampas
kuasa.Keadilan telah dilupa dalam kalangan mereka yang hanya ingin menguasai
kedudukan dan kekuasaan tertinggi dalam parti.Pada Ogos 1977 telah mengumumkan
keakhiran Revolusi Kebudayaan yang telah berlaku selama 10 tahun dan 5 bulan ini.
4.0 Bibliografi
1. Anna
Louise Strong, Letter from China,
Numbers 64 – 65, May 8, 1969.
2. Chen
Yong Fa, Zhong Guo Gong Chan Ge Ming 70
Nian, Penerbitan Lian Jing, Taiwan, 2001.
3. Domes,
Jurgen, The Internal Politics of China
1949-1972, New York, Praeger, 1973.
4. Hsu,
Immanuel, The Rise of Modern China,
Oxford University Press, New York, 1995.
5. Keith
Buchanan, The Chinese People and the
Chinese Earth, G. Bell and Sons Ltd, London, 1966.
6. Meisner,
Maurice, Mao’s China: A History of the
People’s Republic, The Free Press, New York, 1999.
7. Suffian
Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit
Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2009.
[1]Suffian Mansor, Sejarah China
Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2009.Halaman 199.
[2] Suffian Mansor, Sejarah China
Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2009. Halaman 198.
[3]Suffian Mansor, Sejarah China
Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2009. Halaman 200.
[4]Ibid, Halaman 200.
[5]Suffian Mansor, Sejarah China
Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2009.Halaman 201.
[6] Chen Yong Fa,
Zhong Guo Gong Chan Ge Ming 70 Nian, Penerbitan Lian Jing, Taiwan, 2001.
Halaman
832.
[7]Ibid, Halaman
840.
[8] Suffian Mansor,
Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2009.
Halaman
201
[9] Chen Yong Fa,
Zhong Guo Gong Chan Ge Ming 70 Nian, Penerbitan Lian Jing, Taiwan, 2001.
Halaman
841.
[10]Chen Yong Fa,
Zhong Guo Gong Chan Ge Ming 70 Nian, Penerbitan Lian Jing, Taiwan, 2001.
Halaman
842.
[11]Ibid, Halaman
843.
[12] Suffian Mansor, Sejarah China
Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2009. Halaman 201.
[13]Chen Yong Fa, Zhong Guo Gong Chan
Ge Ming 70 Nian, Penerbitan Lian Jing, Taiwan, 2001.
Halaman
846.
[14] Suffian Mansor, Sejarah China
Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2009. Halaman 202
[15] Chen Yong Fa, Zhong Guo Gong
Chan Ge Ming 70 Nian, Penerbitan Lian Jing, Taiwan, 2001.
Halaman
847.
[16] Suffian Mansor, Sejarah China
Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2009. Halaman 204.
[17]Chen Yong Fa, Zhong Guo Gong Chan
Ge Ming 70 Nian, Penerbitan Lian Jing, Taiwan, 2001.
Halaman
848.
[18]Chen Yong Fa, Zhong Guo Gong Chan
Ge Ming 70 Nian, Penerbitan Lian Jing, Taiwan, 2001.
Halaman
833.
[19]Chen Yong Fa, Zhong Guo Gong Chan
Ge Ming 70 Nian, Penerbitan Lian Jing, Taiwan, 2001.
Halaman
835.
[20]Chen Yong Fa, Zhong Guo Gong Chan
Ge Ming 70 Nian, Penerbitan Lian Jing, Taiwan, 2001.
Halaman
836.
terima kasih atas pengisian maklumat ini. mohon saya guna maklumat ini adalah untuk menyiapkan kajian tugasan universiti saya.
ReplyDelete