Friday, 21 June 2013

Reaksi Rakyat kerajaan China & rakyatnya dalam menangani pencerobohan asing pertengahan abad ke-19 -1900

By: Lalitha

PENGENALAN
Setelah China mengahadapi dua perang dengan kuasa barat iaitu Perang Candu  dan Perang Arrow dan kebagkitan dalaman telah menyebabkan kerajaan untuk meneliti semula kekuatan negara China demi  untuk menjaga keselamatan dan melindungi kedaulatan negara.Putera Kung dan pemimpin- pemimpin penting seperti  Tseng Kuo- fan , Li Hung – chang an Tso Tsung – tang telah melihat dan kagum dengan kekuatan tentera barat terutamnya Ever- Victorious Army  .Akibatnya mereka mula memikirkan cara untuk membangunkan China dengan menggunakan teknologi barat untuk menumpaskan orang barat ini semula.[1].Maka wujudlah usaha untuk membina kilang- kilang senjata serta memodekan bidang ketenteraan China. Rancangan untuk memulihkan China melalui proses pemodenan merangkumi sektor- sektor seperti pertahanan, hubungan luar, penterjemahan, industri perkapalan dan juga kilang makanan dan kain.Rancangan atau idea ini dikenali sebagai Gerakan Menguatkan Diri di China. Gerakan ini telah berlangsung dari tahun1861 hingga ke tahun 1895.Namun apabila China gagal kepada tentera Perancis dan Jepun, pada penghujung abad ke 19  maka wujudlah  dua reaksi yang berbeza .Reaksi yang pertama datang daripada golongan intelektual atau daripada golongan atasan manakal reaksi yang kedua pula datang daripada rakyat China atau datang dari bawah.Bagi golongan intelektual China harus dimajukan serta dimodenkan dari segi senjata, ekonomi, system pemerintahan kuno China.Mereka inginkan sebuah system pemerintahan yang sama dengan kuasa- kuasa barat yang lain dan tumpuan utama mereka ialah pada Jepun kerana kejayaan Restorasi Meiji yang telah menguatkan Jepun. Manakala tindak balas yang datang dari bawah iaitu dari rakyat China adalah berbeza. Kesan daripada perang, perebutan konsesi barat , kegiatan mubaligh kristian dan bencana alam telah menyebabkan munculnya gerakan untuk membela dan mempertahankan kedaulatan China.Apa yang menarik ialah cara yang digunakan oleh golongan ini ialh lebih agresif atau radikal dan menuntut perjuangan dengan menggunakan senjata untuk menghalau oarang asing keluar daripada China kerana dikatakan  orang asing ini telah menggangu keharmonian hidup mereka selama ini.Kemudiannya pada hujung abad ke 19 pertempuran antara orang China dengan kuasa asing akhirnya menjadi perang pada tahun 1900. Terdapat pelbagai reaksi dan pembahruan yang telah dilakukan terhadap kuasa asing antaranya ialah gerakan menguatkan diri, pembahruan 100 hari, dan juga gerakan Boxer. 

GERAKAN MENGUATKAN DIRI
Gerakan ini juga dikenali sebagai Polisi Tung- Kung sempena nama Maharaja Tung Chih yang digabung dengan nama Putera Kung , dan juga Gerakan Yang Wu atau Gerakan Pembaratan  Gerakan ini bertujuan untuk menguatkan diri untuk mencari kelemahan China dengan memulihkan kekuatan ketenteraan China , menjalin hubungan baik dengan kuasa barat, usaha- usaha penterjemahan dan membina industri berat dan ringan serta penyertaan dalam perdagangan anatarabangsa[2]. Golongan yang bangkit untuk menetang kuasa asing ialah golongan intelektual. [3]Antara perintis yang menggalakkan pembelajaran dari barat ialah bekas Pesuruhjaya , Lin Tse – hsu.Semasa dalam jawatan beliau telah berjaya merampas dan memusnahkan candu.[4]  Beliau telah meminta akhbar asing dari Macao, Singapura dan India untuk diterjemahkan , mengumpul maklumat tentang geografi, sejarah, politik dan undang- undang barat, beliau juga mengarah supaya menterjemah undang- undang antara bangsa dari Vattel dan buku seperti Cyclopedia of Geography diterjemah ke dalam bahasa China di bawah tajuk Ssu-kuo-chih pada tahun 1841.Untuk menguatkan pertahanan Canton beliau pernah mencadangkan membeli 200 senapang dan juga mengarahkan buku panduan cara membuat senapang diterjehmahkan. [5]Wei Yuan (1794- 1856) seorang sarjana klasik mempunyai kesedaran tentang pemodenan China.Beliau mengajak kerajaan China mengamalkan polisi “belajar teknologi tinggi orang gasar untuk mengawal mereka”[6].Beliau membuat penyelidikan dan sebuah buku  yang bertajuk Hai – kuo tu-chih telah dihasilkan pada tahun 1842.Terdapat empat bahagian dalam buku ini. Bahagian pertama berhubung dengan keadaan sejarah, geografi, dan politik semasa negara barat, bahagian kedua ialah berkenaan pembuatan senjata barat, bahagian ketiga tentang pembinaan kapal , lombong dan lain- lain peralatan, dan bahagian yang keempat ialah tentang kaedah berhubung dengan barat.[7]Selain itu, beliau juga mencadangkan agar sebuah kilang senjata dan limbungan kapal dibina di Kwantung dengan melantik orang barat sebagai penasihatnya, memperkenalkan sains tentera laut dalam peperiksaan tentera dan mengendali pengurusan ketenteraan dengan baik.Liang Ting – nan pula mecatatkan tentang sistem politik Amerika Syarikat yang bertajuk Ho- chung –kuo shuo  dan kajian tentang gangguan asing ke atas China bertajuk I- fen chi- wen. [8]

Antara tokoh- tokoh yang penting dalam gerakan ini ialah Putera Kung , wen Hsiang , Tseng Kou- fan , Tso Tsung – tang dan Li Hung – chang. Terdapat beberapa perubahan dan pembahruan yang dapat dilihat dari segi politik ekonomi dan sosial. Dari segi hubungan luar Putera Kung telah membuka sebuah pejabat hal- ehwal luar dan kelas terjemahan.[9]Selepas China mengalami kekalahan dalam Perang Arrow. Putera Kung mula sedar bahawa jika China mematuhi perjanjian dengan kuasa barat , dan melayan mereka dengan baik maka keamanan akan dapat dicapai.Beliau mula menganggap hubungan China dan barat perlu dijalankan secara aman.  Idea Putera Kung telah mendapat sokongan daripada Manchu Grand Councillor, Wen – hsing , Tseng Kuo- fan , Tso Tsung –tang dan Li Hung – chang.[10] Selain itu, atas cadangan Putera Kung , Kui Liang dan Wen Hsiang Tsungli Yamen ( Pejabat Untuk Pengurusa Am) telah ditubuhkan pada 11 Mac 1861 . Pejabat ini lebih kepada subjawatankuasa dalam Grand Council  .Ia mempunyai lima jabatan dengan empat jabatan mengendalikan soal hubungan dengan Britain, Perancis, Rusia, dan Amerika Syarikat.Urusan China dan Jepun dimasukkan dalam Jabatan Rusia.Jabatan yang kelima ialah Jabatan Tentera Laut yang juga mengurus soal pelabuhan perjanjian, pembinaan limbungan kapal , pembuatan peluru,senjata dan mesin , pembelian dan pengeluaran kapal wap, dan permbinan jalan kereta api, telegraf dan lombong di beberapa wilayah di China.[11]

Dari segi ekonomi pula , Dikri maharaja pada 13 Januari 1861 meminta agar mewujudkan dua jawatan pengawas perdagangan di China . Jawatan pengawas perdangan di selatan merupakan jawatan yang sedia ada , jawatan pengawas perdagangan di sebelah utara telah diwujudkan. Jawatan pengwas perdagangan di selatan dikenali sebagai Pesuruhjaya Tinggi Pelabuhan Selatan ( Nan- yang ta –chen) manakala pengawas perdagangan di utara dikenali sebagai Pesuruhjaya Tinggi Utara( Pei-yang ta –chen ) yang menguruskan hal- ehwal pelabuhan perjanjian di utara.Tugas bagi kedua- dua pesuruhjaya ini ialah perlu mengurus soal perdagangan dan juga sebagai pegawai diplomat untuk mengurus kehadiran diplomat asing ke China. [12]Selain itu, pada pertengahan abad ke 19 Kastam Kemaharajaan Kelautan China telah ditubuhkan.Kerajaan China melantik orang asing sebagai Inspektor Jeneral kastam.G.T.Lay merupakan orang barat yang pertama menjawat jawatan tersebut[13].Tugas badan ini lah mengendalikan urusan percukaiaan dagang China, dan juga menjadi badan untuk mengumpul dana bagi membayar ganti rugi kepada pihak Britain dan Perancis.

Dari segi pendidikan , gerakan ini telah membangunkan sistem pendidikan barat.Tung – wenKuan (TWK) telah ditubuhkan  pada tahun 1862 di Peking ,atas cadangan Putera Kung.Ia merupakan sebuah sekolah bahasa asing.  Tujuannya adalah untuk melahirkan penterjemah dan menjadi puasat penterjemahan bahasa barat. Selain itu terdapat juga sekolah pendidikan pratikal  juga ditubuhkan. Walaupun pembahruan telah dilakukan dalam pendidikan China nilai- nilai ajaran Konfusius tidak diabaikan. 

Di samping itu , terdapat juga usaha menguatkan diri di wilayah. Antara pemimpin wilayah yang penting ialah Tseng Kuo- fan , Tso Tsung – tang dan Li Hung – chang. Mereka merupakan tokoh yang berperanan penting dalam menghapuskan kebangkitan Taiping.[14]Mereka juga mendapat lham untuk membangunkan negara China daripada keberkesanan Ever- Victorious Army .Mereka sedar bahawa kelemahan China perlu dibaiki dengan menguatkan bidang persenjataan dan perkapalan di China dengan meniru kekuatan tentera barat.Oleh sebab itu, mereka menjalankan usaha- usaha pembinaan kilang senjata dan perkapalan.Tseng Kuo- fan yang mendapat pendidikan Konfusius berpendapat bahawa pembahruan  dalam bidang ketenteraan yang dilakukan oleh China harus mengikuti ajaran moral dan etika.[15]Berlandaskan prinsip ini beliau telah membina sebuah kilang senjata di Kiangsi pada tahun 1855,  di Anqing pada tahun 1861 sebuah lagi kilang senjata telah dibina.[16]Kilang ini menggunakan tenaga buruh untuk mengeluarkan peluru, senapang, peluru meriam, dan serbuk peletup.Di samping itu, beliau juga telah membina kapal wap bersaiz kecil. Pada tahun 1865 ,Tseng Kuo- fan dan Li Hung – chang dan Li Hung – chang juga telah menaja untuk membina Kilang Senjata Kiangnan di Shanghai. Selain itu,kilang senjata ini juga menjadi biro penterjemahan.Hasil penterjemahannya ialah sebanyak 156 karya barat daripadanya 98 buah karya telah diterbitkan.[17]Terdapat juga badan- badan  persendirian seperti Depot Buku Saintifik ( Ko Chih Shu She ) dan Persatuan Penterjemahan Shanghai ( I Shu Kung Hui) yang menjalankan usaha penterjemahan.[18] Tseng Kuo- fan juga telah menghantar sebuah memorial yang sulit setahun sebelum kematiannya ,ia mengandungi pekara yang dapat memodekan China . Antara pekara yang terkandung dalamnya ialah memindah pusat negara dari Peking ke tempat yang lain, memansuhkan pengamalan rasuh dalam kerajaan, membuat reformasi ketenteraan dengan menubuhkan tentera moden dan tentera laut dan kedua- dua badan tersebut diletakkan di bawah kerajaan pusat, menyemak semula perbendaharaan kerajaan dan meletakkannya di bawah kerajaan pusat, dan membuat reformasi dalam pemilihan pekerja dalam perkhidmatan kerajaan.[19]

Tso Tsung- tang pula percaya bahawa pembinaan kapal mampu menukar China aripada sebuah kuasa yang lemah dan miskin kepada sebuah Negara yang kuat dan kaya[20].Oleh itu, Limbungan kapal Foochow telah dibina pada tahun 1866.Pembinaaan limbungan kapal ini dianggap sebagai pencapaian kedua penting dalam Gerakan Menguatkan Diri.[21] Kapal pertama yang dikeluarkan oleh limbungan ini ialah Wan Nien Ching pada 10 Jun 1869.Li Hung – chang yakin bahawa jika China memiliki kapal wap, senjata dan bahan letupan ia akan dapat menghalang China daripada dicerobohi oleh kuasa asing.Beliau juga member amaran kepada China untuk meniru cara pembinaan kapal dan pembuatan senjata supaya dapat menyekat Jepun.Pada pandangan Li Hung – chang pula China perlu menyesuaikan diri dengan senjata dan kapal barat supaya dapat menyekat kemaraan kuasa barat.

Li Hung- chang mula menguasai gerakan menguatkan diri di peringkat tempatan setelah Tseng Kuo- fan meninggal dunia pada tahun 1872, dengan diikuti Tso Tsung – tang yang ditugaskan untuk hapuskan pemeberontakan Islam di barat laut China dan Sinkiang dari tahun 1866- 1880.Li Hung – chang bertekad untuk memodenkan bidang ketenteraan di China. Beliau juga telah menghantar beberapa orang pegawainya ke Jerman unuk menjalani latihan di sana, telah mendirikan sekolah persediaan tentera di Tientsin di bawah pengawasan Jerman, menaungi pembinaaan sekolah – sekolah moden seperti sekolah ketenteraan, sekolah telegraf dan segainya,  dan  juga telah menubuhkan Armada Tentera Laut .[22] Selain itu, pada tahun 1872, Syarikat Pelayaran Kapal wap Perdagang China juga telah ditubuhkan untuk menyekat penguasaan syarikat kapal asing.Beliau juga sedar bahawa China perlu melibatkan diri dalam bidang perindustrian dan perlombongan.Oleh sebab itu, beliau sendiri menubuhkan kilang tekstil kapas di Shanghai pada tahun 1882. Kemudian dengan batuan Tang Tingshu bekas compradore   , Li Hung –chang telah membuka lombong arang batu moden di Kaiping pada tahun 1878.Secara ringksnya gerakan menguatkan diri ini dapat dibahagikan kepada 3 peringkat utama iaitu:  
        
Terdapat 3 peringkat dalam gerakan ini
  -peringkat pertama dari tahun 1861- 1872, tumpuan diberikan kepada hubungan       diplomatik dan kekuatan tentera.
·         Tsungli Yemen (1861) mempunyai 5 jabatan dengan 4 jabatan mengurus hubungan dengan Britain, Perancis, Rusia dan Amerika Syarikat dan jabatan kelima ialah Jabatan Tentera Laut.Terdapat juga 2 Pesuruhjaya Tinggi di Tientsin dan Shanghai.
·         Sekolah bahasa asing  Tung- wen Kuan (TWK) 1862, untuk melahirkan penterjemah , menjadi pusat penterjemahan bahasa barat.
·         Pembinaan kilang senjata Kiangnan, peralatannya dibeli dari Amerika Syarikat.
·         Pada tahun 1866, Operasi limbungan kapal Foochow, ia menjadi pusat pendidikan dan latihan bagi pegawai- pegawai laut China.
·          Peringkat kedua dari tahun 1872-1885- “China’s chronic weakness stems from   poverty”, tumpuan diberikan kepada usaha untuk memperkayakan China dan juga umtuk meguatkan ketenteraan.

ü  Membentuk Biro Perlembagaan Arang Batu K’ai-p’ing
ü  Membina kilang tekstil di Kansu
ü  Kilang kain kapas di Shanghai
ü  Telegraf dari Taku ke Tientsin
ü  Membina akademik tentera laut di Tienstin.

·         Peringkat ketiga dari tahun 1885- 1895
ü  Akademik laut dan ketenteraan di Tientsin telah dibina
ü  Kilang tekstil kapas di Shanghai
ü  Lombong arang batu moden dibina di Kaiping


HALANGAN BAGI GERAKAN MENGUATKAN DIRI
TENTANGAN DARIPADA GOLONGAN KONSERVATIF
 Terdapat pelbagai halangan bagi gerakan menguatkan diri ini antaranya ialah, golongan konservatif menentang usaha pembahruan ini.Misalnya apabila Putera Kung dalam tahun 1867 memperkenalkan jabatan astronomi dan matematik di TWK dan menjemput professor asing untuk mengajar mata pelajaran  itu telah mengahadapi tentangan daripada Grand – Secretary Wo- jen,pendukung utama sarjana Neo- Confucian.Beliau mempersoalkan bagaimanakah mereka harus menerima pelajaran orang yang tidak bertamadun berbanding kebaikan ajaran China sendiri?Lupakah orang China tentang penaklukan orang asing ke atas Peking dan membakar Iatana Musim Panas?Oleh kerana pendirian beliau yang tidak bersetuju dengan pembahruan ini Wo- jen telah menolak untuk menjadi ahli Tsungli Yemen dengan memberi alasan tidak sihat. [23]Selain itu,  sarjana China juga akan menghalang beberapa langkah pembangunan China  kerana perasaan cemburu dalam kalangan mereka.Misalnya,Yung Wing sering mendapat tentangan daripada beberapa pegawai sarjana tertinggi negara China apabila beliau berusaha untuk meningkatkan pencapaian Gerakan Menguatkan Diri . Usaha beliau yang seterusnya ialah beliau cuba membawa sebanyak 120 pelajar China ke Hartford, Connecticut, usaha ini juga ditentang oleh pihak sarjana klasik yang tidak percaya bahawa hubungan dengan pihak Barat boleh menyebabkan mereka lupa dan meninggalkan ajaran moral Konfusius. [24]

FAHAMAN BAHAWA ORANG ASING TIDAK BERTAMADUN MASIH KEKAL
Golongan Konservatif masih lagi berpegang pada fahaman yang menyatakan bahawa orang asing sebagai tidak bertamadun.Mereka menuduh pembelajaran dari Barat dianggap sebagai ajaran syaitan manakala orang China yang mempunyai kaitan dengan orang Barat sebagai hamba syaitan.Golongan Konservatif ini juga contohnya telah mengkritik beberapa projek pemodenan  seperti projek Limbungan Kapal Foochow kerana dituduh memerlukan perbelanjaan yang banyak dan diminta untuk menghentikannya. [25]Mereka juga bimbang bahawa akibat daripada kegiatan pemodenan ala- barat keharmonian alam atau fengshui akan terganggu Mereka juga  risau akan  aktiviti seperti pembukaan lombong, pembinaan jalan kereta api dan telegraf akan menggangu nenek moyang maharaja.Hal ini akan menyebabkan mata pencarian pekerja- pekerja pengangkutan air hilang,penggunaan wang kerajaan yang banyak dan terpaksa bergantung kepada mesin- mesin dan kepakaran asing.Usaha menguatkan diri ini menjadi lebih lemah kerana menggunakan slogan “penyeliaan pegawai dan operasi swasta”.Slogan ini membolehkan para sarjana konservatif menyekat pembangunan gerakan berkenaan .Golongan pengurus projek pula terpaksa akur dengan setiap keputusan golongan konservatif.[26]

PEMIMPIN GERAKAN PEMBAHRUAN MENINGGAL DUNIA
Pada tahun 1872, Tseng Kuo- fan seorang pemimpin wilayah yang disegani telah meninggal dunia.Pada tahun 1876 pula Wen Hsiang telah meninggal dunia.Nasib Putera Kung juga tidak baik kerana Maharani Balu Tzu Hsi ( 1835- 1908) telah menyigkirkan Putera Kung daripada kepimpinan utama kerajaan.Putera Kung merupakan seorang pemimpin yang berpandangan jauh , berwibawa serta berkebolehan dalam bidang pentadbiran dan diplomasi telah menajadi mangsa Maharani Balu Tzu Shi yang cuba menyingkirkannya daripada politik istana manakala Putera Ching yang dianggap sebagai seorang yang tidak jujur  telah mengambil alih jawatan beliau sebagai  sebagai ketua Tsungli Yamen.Walaupun beliau kembali ke politik Istana Ching tetapi ia sudah terlambat kerana ia  dikuasai  oleh golongan konservatif yang antipembahruan.Putera Kung juga telah meninggal dunia pada tahun1898.   Maka tentangan golongan konservatif menjadi lebih kuat apabila beberapa pemimpin gerakan ini meninggal dunia.

KEDUDUKAN MAHARANI BALU TZU HSI YANG KUAT
Kedudukan Maharani Balu Tzu Hsi semakin kuat apabila cuba mengatur politik kerajaan dengan menjadi pemangku maharaja kepada 2 maharaja iaitu Maharaja Tung- chih ( 1862-1874)dan Kuang – hsu (1875-1908).Maharani Balu Tzu His yang berkuasa dalam kerajaan China telah meletakkan Li Lien – ying sebagai perisiknya.Li Lien – ying merupakan seorang sida- sida , beliau telah mengambil peluang ini untuk mengukuhkan kedudukannnya dalam pengaruh maharani.Tso Tsung Tang seorang pemimpin gerakan menguatkan diri terpaksa melupakan impian pembahruannya kerana ditugaskan untuk memadam gerakan Kebangkitan Islam di barat laut China.[27]

PERSAINGAN DENGAN KUASA BARAT
Kelemahan gerakan ini juga jelas kelihatan apabila beberapa usaha menguatkan diri terpaksa bersaing dengan kuasa Barat.Syarikat Pelayaran Kapal Wap Saudagar China menghadapi persaingan daripada syarikat kapal asing.Walaupun beberapa pelabuhan perjanjian di pesisir pantai China telah dibuka dan ia memudahkan lagi perjalanan kapal- kapal dagang namun syarikat ini tidak berjaya untuk memanfaatkan kemudahan itu kerana masalah pentadbiran selain persaingan kapal wap British.Pembukaan lombong arang batu di Kaiping pula mengalami hutang yang banyak sehingga terpaksa diambil alih oleh syarikat asing.[28]Kuasa asing juga menguasai  kebanyakan perkembangan pembinaan jalan kereta api dan keadaan ini bertambah teruk apabila Perang China- Jepun meletus.Kesan perang ini juga membawa kesan besar ke atas perluasaan hak- hak imperialis asing di China. Dan juga kerana faktor imperialis asing. Contohnya hak wilayah asingan , timbul gerakan anti asing dan sebagainya .
 Akhirnya China telah gagal di tangan Perancis dan Jepun telah menguji kekuatan China selepas melakukan pelbagai pembahruan dalam ketenteraan . Di samping itu, timbul juga persoalan sama ada gerakan menguatkan diri ini Berjaya atau gagal. Hakikatnya ialah gerakan menguatkan diri ini telah mengalami  kegagalan  setelah China kalah dengan Jepun dan Perancis.Kegagalan dengan  kedua- dua kuasa tersebut telah menunujukkan kelemahan yang ketara gerakan menguatkan diri.Gerakan yang bertunjangkan kekuatan ketenteraan menjadi tidak berguna apabila China kalah di tangan tentera Perancis dan Jepun.Kekalahan yang mereka tidak dapat terima ialah apabila mereka kalah pada tentera Jepun kerana kekalahan di tangan kuasa sesame Asia agak memalukan China.Pada 23 Ogos 1884, sebanyak 12 buah kapal Perancis menyerang Foochow dan mereka berjaya menenggelamkan 11 buah kapal China serta memusnahkan Limbungan Kapal Foochow seterusnya menyekat penghantaran bijirin dari selatan China ke utara Sungai Yangtze . Akhirnya China terpaksa mengakui pertuanan Perancis di Annam. Dengan kekalahan ini ia menunjukkan tanda- tanda kelemahan pertama gerakan menguatkan diri ini.[29] Manakala China juga telah gagal dengan kuasa Jepun akibatnya China terpaksa menerima syarat- syarat dalam Perjanjian Shimonoseki pada tahun 1895.Semua ini menunujukkan kegagalan China untuk memanfatkan hasil pembahruannya.Walaupun pelbagai kilang sejata, pluru dan kapal dibina tetapi ia masih gagal untuk mempertahankan China daripada serangan kuasa asing.Gerakan ini hanya berjaya untuk menumpaskan kebangkitan dalaman sahaja, melalui gerakan ini Dinasti Ching telah berjaya diselamatkan daripada ditumbangkan tetapi gerakan ini gagal untuk mempertahan kan China daripada kuasa asing. Pemimpin China juga tidak memberi sokongan kepada  gerakan ini, hal ini dapat dilihat apabila Maharani Balu Tzu Shi mengambil kesempatan sebagai pemangku maharaja untuk menggunakan wang bagi pembahruan tentera laut untuk membaiki Istana Musim Panas .Sementara itu Li Hung- chang juga mempunyai kuasa yang terhad dan tidak mendapat sokongan daripada pihak tentera dari wilayah lain seperti tentera Nanyang dan armada dari Canton dan Foochow.Semua ini telah menyebabkan kegagalan gerakan ini. Melalui kegagalan gerakan menguatkan diri ini ia menunjukkan bahawa China bukan sahaja memerlukan kekuatan ketenteraan tetapi perubahan pemikiran dan stuktur politik pihak pemerintah . Jika China tidak berubah maka selagi itulah China akan ketinggalan.Oleh itu sebuah reformasi politik telah berlaku di China bagi memperkemaskan pentadbiran China selaras dengan pembahruaanya dari segi sosioekonomi dan ketenteraan .Mereka menuntut agar China perlu mncontohi gerakan pembahruan yang dilakukan di Jepun. Antara pemimpin yang termashyur dalam pembahruan ini ialah Kang Yu Wei.            

KANG YU WEI DAN PEMBAHRUANNYA
Kang Yu wei ( 1858-1927) dilahirkan di Nan- hai, Kwangtung dalam sebuah keluarga berada.Pada tahun 1882,apabila beliau mengunjungiShanghai, beliau kagum dengan pentadbiran gaya Barat di Shanghai. Maka beliau mula memikirkan cara untuk memajukan negaranya.Untuk menyebarkan ideanya syarahan telah diadakan di Kwangtung.Selain itu, beliau juga telah menubuhkan sekolah Wanmu,mengeluarkan karyanya bertajuk Study Notes at Changhsingli , A Study of the Forged Classics dan An Inquiry into Confucius’Reform,menyarankan perubahan dan reformasi di China Sekolah Wanmu yang ditubuhkan oleh beliau ini juga akhirnya menjadi pusat latihan dan penyebaran idea politik Kang Yu Wei untuk mengadakan pembahruan di China.Pusat ini berjaya menarik ramai peminat. Pada muanya hanya terdapat 20 orang pelajar dan pada tahun 1894 terdapat sebanyak 100 orang pelajar. [30]Kang Yu Wei juga menyeru agar membentuk pemerintahan bercorak monarki berperlembagaan untuk menggantikan sistem monarki feudal. Beliau juga mengalakkan rakyat terlibat pembangunan industri moden , mengembangkan modal negara, menghapuskan system peperiksaan perkhidmatan awam yang memilih pegawai menerusi penulisan ( stereotyped eight legged essay), dan menggalakkan pembelajaran kebudayaan bojuis barat.Selain itu Kang Yu Wei juga turut menghantar memorial kepada istana dan menyebarkan risalah kepada orang ramai.Malangnya kebanyakkan memorial yang dihantar oleh beliau telah ditolak oleh pihak kerajaan. Tanpa berputus asa beliau telah berusaha lagi. Untuk menyebarkan idea pembahruannya lagi Kang Yu Wei telah menerbitkan akhbar Chung Wai Chi Wen ( Buletin Dunia)pada 1895. Akhbar ini telah diedarkan secara percuma kepada pegawai kerajaan.Hasilnya ialah telah menarik minat  dan sokongan beberapa orang pegawai kerajaan. Antaranya ialah Wen Ting shih dan Chen Chih. Idea Kang Yu Wei telah diluaskan lagi oleh Wen Ting Shih dengan menubuhkan sebuah persatuan yang dikenali sebagai Chiang Hsueh Hui ( Persatuan Belajar Menjadi kuat) di Peking.[31] Pengerusi persatuan ini ialah Chen Chin dan setiausahanya ialah Liang Chi chao.Antara akativiti yang dijalankan  oleh persatuan ini ialah syarahan, penterjemahan buku dari Shanghai dan bercadang untuk menubuhkan perpustakaan.Kesemua usaha pembahruan yang dilakukan oleh kumpulan pembahruan  ini telah menimbulkan kebimbangan kepada pihak Maharani Balu Tzu- hsi dan pengikutnya.Mereka mula bertindak dengan mengahalau Kang Yu Wei keluar daripada Peking manakala   pengedaran akhbar Chung Wai Chi Wen  pula dihentikan.Oleh sebab itu, Kang Yu Wei telah pergi ke Shanghai , dengan sokongan Chan Chih tung  Gabenor Jeneral Liangkiang cawangan Chiang Hsueh – Hui di Shanghai 4 tugas utama penubuhan ini ialah menterjemahkan dan mencetak buku,menerbitkan surat khabar, menubuhkan perpustakaan dan menubuhkan muzium.Selan itu, Kang Yu Wei dan pengikutnya juga menubuhkan Pao Kuo Hui (Persatuan Melindungi Negara) ia bertujuan untuk melindungi China pemerintahan Dinasti Ching.Usaha Kang Yu Wei yang menghantar beberapa memorial yang menyeru pembahruan akhirnya menarik minat maharaja dan akhirnya Maharaja Kuang Hsu telah mengeluarkan dikri  untuk manjalankan pembahruan pada 11 Jun 1898. Kang Yu Wei juga telah dilantik sebagai ahli Tsungli Yemen . Pembahruan ini dikenali sebagai Pembahruan Seratus Hari .Istana maharaja telah mengeluarkan dikri untuk memberi penjelasan tentang perubahan di China.Ia juga bertujuan untuk menjadikan China sebagai sebuah Negara yang moden dan berperlembagan.  Lebih daripada 110 dikri dikeluarkan sepanjang pembahruan ini.[32] Antara dikrinya ialah  :
Pendidikan - gantikan  “the Eight – Legged Essay” dalam peperiksaan awam kepada esei berkaitan isu- isu semasa . Menubuhkan Universiti Kemaharajaan di Peking dan sekolah moden di wilayah yang akan mengajar pengajaran China dan Barat . Sebuah sekolah perubatan di bawah Universiti Kemaharajaan dicadangkan untuk dibina.
Pentadbiran Kerajaan – Menghapuskan badan kerajaan yang tidak menjalankan tugas sebenar dan tidak penting termasuk
ü   Gabenor di Hupeh, Kwangtung dan Yunnan.
ü  Pengarah Urusan bagi Sungai Kuning, Penjaga( intendants) Circuit untuk pengangkutan bijirin dan penjaga garam.
ü  Menyarankan agar kerajaan progresif dibentuk , memajukan pentadbiran dengan lebih cekap , menghapuskan gaya kerja yang lembap, dan menyusun prosedur kerja baru untuk urusan pentadbiran keajaan . Menggalakkan cadangan daripada rakyat untuk  diserahkan kepada pegawai kerajaan. Membenarkan orang Manchu menyertai perniagaan  
Industri- Menganjurkan pembinaan jalan kereta api dan pembangunan bidang pertanian , industri dan perdagangan ( Jun 20)
Lain-lain- lawatan pegawai tinggi ke luar Negara, menjaga hal ehwal mubaligh, membaiki  dan memudahkan kod undang- undang dan menyediakan belanjawan.[33]

RAMPASAN KUASA
Pemulihan ini akhirnya memghadapi tentangan daripada pihak konservatif.Reformasi ini juga telah mengancam order lama di China.Golongan konservatif mula berasa terancam apabila banyak jawatan dihapuskan dan digantikan. Maka golongan konservatif ini telah menuduh Kang Yu Wei dan rakan- rakanya sebagai perampas kuasa. [34] .Hal ini dapat dilihat dengan perancangan untuk membunuh Junglu  pembantu Maharani serta menangkap Maharani Balu Tzu Hsi di Istana Musim Panas.Tetapi rancangan ini telah digagalkan oleh Yuan Shih kai yang telah mendedahkan rancangan ini kepada Junglu.Setelah 3 bulan reformasi dijalankan,  rampasan kuasa telah dilakukan oleh Maharani Balu Tzu Hsi dan pentadbiran konservatif dipulihkan semula pada 21 September 1898 [35], dan Kang Yu Wei terpaksa melarikan diri ke Hong Kong melalui bantuan pihak  British dan seterusnya mendapat perlindungan di Jepun.Di samping itu,  wang tunai  telah ditawarkan oleh pihak istana kepada sesiapa yang berjaya membunuh Kang Yu Wei.Pembunuh upahan juga telah diupah oleh pihak istana untuk membunuh beliau di Jepun tetapi usaha ini berjaya digagalkan oleh pihak Jepun[36].Liang Chi chao berjaya melarikan diri ke kedutaan Jepun dan kemudiannya dibawa ke Jepun .Manakala enam orang pengikutnya telah ditangkap, dibicarakan dan dijatuhi hukuman bunuh   atas tuduhan menderhaka kepada maharani oleh Grand Council . Gerakan ini juga gagal kerana akhirnya gerakan ini telah ditamatkan apabila golongan konservatif  berjaya menguasai China semula. Daripada kegagalan pembahruan ini juga kita dapat kesan bahawa China bukan sahaja perlu mambaiki  sistem ketenteraanya tetapi perlu juga membaiki sistem pemerintahannya juga.
Selepas rampasan kuasa ini  beberapa perubahan telah dilakukan oleh Maharani Balu Tzu Shi. Kerajaan Dinasti Ching dikuasai oleh kumpulan konservatif .Antara ahli konservatif yang dilantik sebagai ahli Grand Council ialh Junglu, Yulu Chi hsiu dan Kang I sebagai setiauasaha Grand Council. Selain itu, Maharani Bali Tzu Hsi juga telah menukar Li Hung chang daripada jawatan Gabenor Jeneral Chihli ke selatan China . Junglu telah mengambil alih jawatan  beliau. Dengan penguasaan golongan konservatif dalam kerajaan Ching mereka mengamalkan dasar perlindungan kedaulatan China serta menolak permintaan kuasa asing untuk meluaskan pengaruh di China.

KEMUNCULAN BOXER
Terdapat beberapa sebab yang menyebabkan munculnya pergerakan Boxer ini,pembahagian China pada hujung abad ke 19,telah menimbulkan kebimbangan dan kemarahan dalam kalangan pihak kerajaan dan juga rakyat.Ancaman imprealisme asing keatas China boleh dilihat apabila China kalah dengan Jepun pada tahun 1895 ,telah menyebabkan China terpaksa membayar ganti rugi kepada kerajaan Jepun.Kerajaan China telah meningkatkan cukai ke atas penduduknya. Semasa pemerintahan Maharaja Tung Chih dikatakan nilai cukai telah meningkat sebanyak dua kali ganda.Selepas perang candu cengkaman ekonomi oleh  kuasa asing  telah memberi kesan negatif kepada ekonomi tempatan, cukai kastam yang hanya 5 % . Kain kapas asing lebih murah iaitu1/3 daripada harga keluaran kain kapas yang dihasilkan oleh industri tempatan .[37] Keadaan menjadi lebih teruk apabila syarikat  - syarikat  dan kapal-kapal asing mula masuk ke China. [38]Situasi ini menyebabkan beberapa industri di China terpaksa ditutup dan membawa kepada pembuangan ramai pekerja, apabila kadar pengangguran meningkat masalah jenayah juga turut meningkat di China.Selain itu, barangan  import seperti kapas dari India, Eropah , Amerika Syarikat dan Jepun  juga telah meningkat dan hal ini juga membawa kesan buruk kepada industry kampung China, manakala barangan kegunaan domestic orang Barat  seperti wain, spirit, dan cerut adalah bebas cukai. [39]
Agama Kristian yang dibawa oleh orang Barat juga telah mngancam kedudukan agama dan kepercayaan tardisi China seperti Konfusius, Taoism dan Buddha . [40]Agama Kristian ini juga dilindungi dengan polisi gun boat.Perjanjian Tientsin dan Konvensyen Peking telah memburukkan keadaan lagi. Melalui perjanjian ini golongan mubaligh boleh bergerak ke pedalaman China.Melalui Konvensyen Peking pada tahun1860 gerakan mubaligh diberi hak untuk menyewa dan membeli tanah untuk tujuan pembinaan gereja.Para mubaligh juga bersedia untuk melindungi pemeluk agama Kristian daripada tindakan undang- undang tempatan.[41]Perasaan antigolongan Kristian ini semakin meningkat apabila khabar angin menerusi risalah dan poster yang membuat tuduhan terhadap agama Kristian.Antaranya ialah mubaligh ini akan mencungkil mata kanak- kanak untuk membuat barangan logam yang berharga,  makan bayi dan dinyatakan juga bahawa golongan pemeluk agama Kristian daripada kalangan orang China boleh menyimpan anak perempuan mereka untuk tujuan bersuka ria.[42]           Mubaligh kristian ini juga menggunakan kesempatan daripada dikenakan undang- undang China dan perlindungan daripada kuasa asing untuk meluaskan pengaruh mereka.
Selain itu, masalah bencana alam seperti kemarau yang melanda di utara dan barat laut China telah menyebabkan tanaman harian tidak subur akibatnya berlaku kebuluran penduk China di utara .Terdapat kepercayaan bahawa kejadian kemarau dan diikuti dengan kebuluran ini kerana Tuhan marah kepada penduduk China yang meninggalkan ajaran nenek moyang mereka. Maka orang China diseru untuk menyertai Boxer sebelum tentera dari syurga turun menentang agama Kristian di China.[43] Mereka juga beranggapan bahawa aktiviti- aktiviti imprelisme asing yang menganggu alam sekitar seperti pembukaan kawasan lombong pembinaan jalan kereta api dan telegraf.Aktiviti- aktiviti itu orang asing ini didakwa oleh pengikut Boxer telah membawa kepada kemarahan tuhan yang membawa bencana kepada rakayat China. Oleh itu,  orang China mempunyai tanggungjawab untuk mengahapuskan orang asing yang berada di bumi China.[44]
PERGERAKAN BOXER     
Kumpulan Boxer ini percaya bahawa kuasa asing harus disingkir secara kuasa sakti dam membantu membina masyarakat China yang baru serta memulakan sebuah zaman keemasan.Antara sepanduk yang mereka gunakan ialah “Kematian dan kemusnahan untuk orang asing dan semua usaha mereka.”Musuh utama mereka ialah oarang barat, oarang China yang memeluk agama Kristian dan orang yang menggunakan barangan barat.Penentangan ini bermula pada tahun 1898 di Shantung dan sepanjang sempadan Chihli, banyak berlaku peristiwa pembunuhan ke atas orang China Kristian dan mubaligh Kristian .[45] Apabila Boxer melakukan keganasan di Tsinan , Chining dan beberapa bandar lain Yu Hsien , gabenor Shantung telah menyebelahi gerakan Boxer ini dan tidak bertindak terhadap gerakan tersebut.Pada 21 Jun 1900 Maharani Tzu Shi telah mengistiharkan perang keatas kuasa asing.Beliau menyatakan bahawa, “ China adalah lemah . Hanya rakyat China boleh membantu . kalau tiada sokongan mereka maka kita tidak aka dapat menyelematkan Negara ?”.[46]  Banyak harta orang asing musnah termasuk beberapa pejabat kedutaan terbakar.Ada pemimpin China yang tidak menyokong gerakan Boxer ini contohnya, Li Hung – chang dan Chang Chih- tung telah mengabaikan arahan berperang dengan kuasa asing. Akibatnya kebangkitan Boxer ini hanya berlaku di beberapa kawasan sahaja, terutamnya di Peking , Tientsin , Manchuria, Mongolia dan Shansi.Pada 13 Ogos 1900 , kuasa barat Berjaya menawan Peking, Maharani dan Mharaja telah melarikan diri ke Sian , Shensi.Pergerakan Boxer ini juga telah menemui kegagalan .Apabila Kuasa asing Berjaya mereka telah mengenakan hukuman berat ke atas China.Iaitu melalui sebuah perjanjian yang dikenali sebagai Protokol Boxer pada 7 September 1901, ia mengandungi 12 perkara antaranya ialah misi memohon maaf, -Misi memohon maaf, Kerajaan China diminta bina tugu peringatan , dan memohon maaf kepa Maharaja Jerman.Menghukum pemimpin yang menyokong boxer dan gantung peperiksaan awam di beberapa wilayah.Kuasa barat dapat hak untuk kekalkan tentera di Peking untuk jaga kedutaan.

 KESIMPULAN
Kesimpulannya ialah terdapat pelbagai reaksi yang ditunjukkan oleh kerajaan dan rakyat biasa untuk menghadapi kuasa asing,ada yang bercorak positif dan ada yang berbentuk radikal. Atau bercorak negatif .Kesemua gerakan ini menunujukkan China memerlukan pembahruan fizikal ketenteraan,perubahan pemikiran dan perubahan dalam stuktur politik Cina. Melalui gerakan pembahruan  in juga akhirnya beberapa pembahruan telah berlaku di China antaranya ialah  wujudnya jabatan khas , Tsungli Yamen menjadi Kementerian Hal ehwal Luar Negara ,penyusunan semula pendidikan dan kanak- kanak perempuan diberikan pendidikan serta wujudnya perlembagaan dan dewan perhimpunan di peringkat pusat dan wilayah dan reformasi pentadbiran juga telah diadakan  dan sistem peperiksaan lama juga telah  dihapuskan .


BIBLIOGRAFI
·         Diana Preston,  The Boxer Rebellion China’s War On Foreigners1900, Robinson , London, 2002.

·         Eileen Tamura, China: Understanding Its Past, Volume 1, Uniersity of Hawaii Press, 1997.

·         Frederick Wakeman, Jr., The Fall of Imperial China, The Free Press, New York, 1956.

·         Han- Yin Chen Shen , “Tseng Kuo- fan in Peking , 1840-1852: His Ideas on Statecraft and Reform”, The Journal of Asian Studies , Vol. 27, No. 1 ( Nov ., 1967).

·         Immanuel Hsu, The Rise of Modern China , 5th ed, Oxford: Oxford University Press 1995.

·         Lanxian Xiang , The Origins of Boxer war , London , New York Routledge Curzon , 2003.

·         Michael , Franz , “Revolution and Renaissance in Nineteenth Century China : The Aage of Tseng Kuo- fan,the Pacific Historical Rewiew , Vol . 16, No. 2 ( May, 1947 ).

·         Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012.

·         S. M. Meng , The Tsungli  Yamen : Its Organization and Function , Cambridge: Harvard University Press, 1962.

·         S.L.Tikhvinsky, Modern History of China , Moscow: Progress Publishers , 1983.

·         Swisher Earl, “Chinese Intellectuals And The Western Impact, 1838-1900,”Comparative Studies in Society and History, Vol .1 , No . 1.( Oct , 1958)

·         Victor Purcell, The Boxer Uprising : A Background Study, Cambridge : Cambridge University Press, 1963.

·         Kwang – Ching Liu , “ Steamship Enterprise In Nineteenth Century China ,” The Journal of asian Studies , Vol . 18, No. 4 ( Aug ., 1959) .




[1]  Swisher, Earl , “Chinese Intellectuals And The Western Impact , 1838-1900,”Comaparative Studies in Society and History , Vol 1, No. 1.(Oct., 1958), hlm 27.
[2] Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012 , hlm 55.
[3] Swisher, Earl , “Chinese Intellectuals And The Western Impact , 1838-1900,”Comaparative Studies in Society and History , Vol 1, No. 1.(Oct., 1958), hlm 27.
[4] Ibid, hlm 27.
[5] Immanuel Hsu, The Rise of Modern China , 5th ed,  Oxford : Oxford University Press 1995 ,hlm 275.; Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012 ,hlm 56.
[6] Ibid ,hlm 56.
[7] Immanuel Hsu, The Rise of Modern China , 5th ed, Oxford : Oxford University Press 1995 ,  hlm 276.; Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012 ,hlm 56.
[8]Ibid , hlm 56.;S.L.Tikhvinsky, Modern History of China , Moscow: Progress Publishers , 1983 , hlm 241.
[9] Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012, hlm 57.
[10] Immanuel Hsu, The Rise of Modern China , 5th ed, , Oxford : Oxford University Press 1995  , hlm 267.
[11] S.L.Tikhvinsky, Modern Hitsory of China , Moscow: Progress Publishers , 1983 , hlm 246.
[12] Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012, hlm 59.
[13]Swisher, Earl, “Chinese Intellectuals And The Western Impact, 1838-1900,”Comparative Studies in Society and history , Vol 1, No. 1 ( Oct , 1958), hlm 30 . ; Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012, hlm 59.
[14]Michael , Franz , “Revolution and Renaissance in Nineteenth Century China : The Age of Tseng Kuo- fan,  the Pacific Historical Rewiew , Vo 16, No .2 ( May , 1947), hlm 148.
[15] Ibid ,hlm 147.
[16] Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012 hlm 62.
[17] Immanuel Hsu, The Rise of Modern China , 5th ed, Oxford : Oxford University Press 1995  ,hlm 279.; Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012, hlm 62.
[18] Victor Purcell, The Boxer Uprising : A Background Study, hlm 113.
[19] Swisher, Earl, “Chinese Intellectuals And The Western Impact, 1838-1900,”Comparative Studies in Society and history , Vol 1, No. 1 ( Oct , 1958),hlm 31.
[20] S.L.Tikhvinsky, Modern Hitsory of China , Moscow: Progress Publishers , 1983 , hlm 248.
[21] Immanuel Hsu, The Rise of Modern China , 5th ed, Oxford : Oxford University Press 1995  , hlm 283.
[22] Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012 ,hlm 64.

[23] Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012, hlm 64.
[24]  Ibid , hlm 64-65.


[25]S. M. Meng , The Tsungli  Yamen : Its Organization and Function , Cambridge: Harvard University Press, 1962, hlm 68- 77. ; Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012, hlm 65.
[26]Ibid , hlm 65.

[27] Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012, hlm 66.

[28] Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012, hlm 66.
[29] Ibid, hlm 70.
[30] Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012, hlm 80.
[31] Victor Purcell, The Boxer Uprising : A Background Study, Cambridge : Cambridge University Press, 1963, hlm 103.
[32] Frederic Wakeman, Jr, The Fall of Imperial China, Free Press , New York, 1956,  hlm 212.
[33] Immanuel Hsu, The Rise of Modern China , 5th ed,  Oxford: Oxford University Press 1995, hlm 357-376.  ;Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012, hlm 84.

[34] Lanxian Xiang , The Origins of Boxer war , London , New York Routledge Curzon , 2003, hlm 21.; Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012 hlm 84.

[35]  Eileen Tamura, China: Understanding Its Past, Volume 1, Uniersity of Hawaii Press, 1997, hlm 139-140.

[36] Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012, hlm 84.

[37] Immanuel Hsu, The Rise of Modern China , 5th ed, Oxford: Oxford University Press 1995,  hlm 389.
[38] Kwang – Ching Liu , “ Steamship Enterprise In Nineteenth Century China ,”, The Journal of asian Studies , Vol . 18, No. 4 ( Aug ., 1959) ,hlm 435-436.
[39] Victor Purcell, The Boxer Uprising : A Background Study, Cambridge : Cambridge University Press, 1963, hlm 130.

[40] Eileen Tamura, China: Understanding Its Past, Volume 1, Uniersity of Hawaii Press, 1997, hlm 14.

[41] Eileen Tamura, China: Understanding Its Past, Volume 1, Uniersity of Hawaii Press, 1997, hlm 141.
[42] Diana Preston ,The Boxer Rebellion China’s War On Foreigners, 1900, Robinson , London, 2002, hlm 28.
[43] Suffian Mansor, Sejarah China Moden, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2012, hlm 87-88.
[44]Ibid , hlm 84.
[45] Eileen Tamura, China: Understanding Its Past, Volume 1, Uniersity of Hawaii Press, 1997, hlm140-  141.
[46] Frederick Wakeman, Jr., The Fall of Imperial China, The Free Press, New York, hlm 219.; Diana Preston,  The Boxer Rebellion China’s War On Foreigners, 1900, Robinson , London, 2002, hlm 30-31.

No comments:

Post a Comment

Persidangan di Calcultta telah mendorong PKM untuk melancarkan gerakan bersenjata di Tanah Melayu pada Jun 1948. Jelaskan

PENGENALAN Komunisme berkembang dan melebarkan pengaruhnya di Tanah Melayu dan di seluruh Asia kerana pandangan para pemikir komunis ...