Thursday, 17 January 2013

SUMBANGAN MASJI AL-HARAM KE ATAS PENDIDIKAN DAN INTELEKTUAL ORANG MELAYU


Bagaimanakah masjid al – Haram telah memainkan peranan penting dalam perkembangan awal pendidikan dan intelektual orang melayu?

PENGENALAN
Masjid berasal dari perkataan Arab iaitu ‘Sajada’ membawa maksud tempat untuk bersujud. Dalam Kamus Dewan, masjid didefinisikan sebagai tempat untuk umat Islam mengerjakan ibadat solat dan ibadah – ibadah lain. Secara konsepsionalnya masjid dianggap sebagai rumah Allah SWT (Baitullah). Ketika zaman Rasulullah SAW, masjid merupakan institusi yang sangat penting. Masjid bukan sahaja berperanan sebagai tempat menunaikan solat berjemaah dan ibadah – ibadah lain malah turut berfungsi sebagai tempat musyawarah (tempat di mana orang ramai berkumpul dan membincangkan masalah berkaitan politik), pusat kegiatan persuratan dan kesusasteraan Islam, pejabat Baitulmaal negara, pusat kegiatan ekonomi di mana proses jual beli diadakan, mahkamah, pusat pendidikan dan pelbagai lagi.[1] Hal ini jelas menunjukkan betapa besarnya fungsi masjid sejak zaman Rasulullah lagi. Masjid sudah pun menjadi pusat perkembangan pendidikan ilmu sejak dari awal lagi dengan wujud masjid tertua di dunia, Masjid al-Haram. Soalan ini akan meneliti betapa penting pengaruh dari Masjid al-Haram mempengaruhi pemikiran dan pendidikan masyarakat Melayu di Tanah Melayu sejak akhir abad ke-19 hingga awal abad ke-20.

LATAR BELAKANG MASJID AL-HARAM
Masjid al-Haram merupakan masjid yang pertama dibina dalam sejarah perkembangan umat Islam. Hal ini boleh didapati dalam ayat yang berikut:
“Sesungguhnya rumah yang mula – mula dibangunkan untuk (tempat beribadat) manusia ialah Baitullah di Bakkah (Makkah) yang diberkati dan menjadi petunjuk bagi semua manusia (Ali – Imran 3:96)”[2]
 Masjid ini terletak di Mekah merupakan masjid yang terbesar yang pernah dibina dan mengelilingi Kaabah. Masjid ini juga dikenali sebagai Baitullah al-Haram. Masjid al-Haram ini menjadi tarikan ramai umat Islam di seluruh dunia untuk mengerjakan haji dan umrah. Masjid al-Haram ini dijadikan sebagai arah kiblat manusia dalam menunaikan ibadat solat. Masjid al-Haram merupakan tempat ibadah yang utama dan afdhal, mereka yang mengerjakan solat di masjid ini akan dikurniakan pahala berlipat kali ganda.[3] Masjid al-Haram meliputi Kaabah, tempat tawaf di sekeliling Kaabah tersebut, semua bangunan dan halaman untuk bersolat. Masjid ini mengalami perluasaan kawasan masjid sejak dari zaman Khalifah Umar bin al-Khattab r.a sehingga ke zaman Raja Abdullah sekarang. Kini dikatakan keluasan Masjid al-Haram berukuran 88000 m. Masjid al-Haram sangat penting dalam perkembangan agama Islam sehingga disebut dalam  ayat al-Quran sebanyak 15 kali[4].
            Perkembangan pendidikan dan intelektual orang Melayu di Tanah Melayu pada peringkat awal banyak dipengaruhi oleh peranan yang dimainkan oleh Makkah terutamanya Masjid al – Haram. Selepas orang Melayu memeluk Islam, Hijjaz (Makkah) dilihat penting sebagai destinasi pilihan orang Melayu untuk melanjutkan pelajaran sebelum Universiti al-Azhar muncul sebagai tempat pengajian agama Islam terkemuka pada waktu itu. Bagi masyarakat yang berkemampuan dan berpegang kuat kepada agama Islam, adalah menjadi kewajipan bagi mereka menghantar anak lelaki mereka yang masih berusia belasan tahun untuk melanjutkan pelajaran dan menunaikan ibadah haji. Perkara ini merupakan satu kebiasaan bagi masyarakat yang tinggal di negeri Melayu Utara seperti Kedah, Perlis dan negeri Pantai Timur seperti Kelantan dan Terengganu kerana mereka lebih banyak didedahkan dengan ajaran Islam. Gelaran haji diberikan kepada mereka yang menunaikan haji dan mendalami ilmu agama di Makkah. Gelaran ini dianggap penting oleh masyarakat Melayu kerana melambangkan ketinggian ilmu dan kewarakan yang dimiliki oleh seseorang individu dan membolehkan mereka mengajar masyarakat Melayu dan seterusnya menjadi penyumbang utama kepada perkembangan pendidikan agama Islam dalam kalangan masyarakat Melayu ketika itu[5].


SUMBANGAN MASJID AL – HARAM
BIDANG PENDIDIKAN
Dalam bidang pendidikan, Masjid al-Haram banyak memainkan peranan terutamanya dalam bidang perkembangan awal pendidikan orang Melayu. Menurut Dr.Azyumardi Azra ;

“al-Haramayn (Makkah dan Madinah) sememangnya memainkan peranan yang signifikan dalam pembentukan tradisi kecendikiaan Islam di alam Melayu. Tradisi reformasi keagamaan dalam rantau ini adalah terasas daripada lingkaran kelompok para ulama di Haramayn yang kemudiannya dipindahkan ke alam Melayu melalui para ulama Jawi yang pernah menuntut di sana..”[6]

            Pendidikan asas dalam kalangan masyarakat Melayu tradisonal ialah berbentuk pengajian al-Quran. Pendidikan tersebut telah menjadi asas kepada perkembangan pendidikan agama ke tahap yang lebih tinggi apabila ibu bapa mula menghantar anak lelaki mereka ke Mekah untuk mendalami ilmu agama. Pada masa yang sama, British cuma memperkenalkan sistem vernakular dan kelas pengajian al-Quran pada peringkat awal sebagai bentuk pendidikan orang Melayu ketika itu. Peluang untuk orang Melayu melanjutkan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi hanya terdapat di negara Timur Tengah.  British pula tidak begitu menghalang Makkah khususnya masjid al-Haram ketika itu amat masyhur sebagai pusat pengajian yang terulung. Tambahan pula ramai ulama – ulama berwibawa lahir daripada institusi berkenaan. Orang Melayu dipercayai telah berkunjung ke Makkah seawal abad ke-17 lagi bagi menuntut ilmu. Misalnya, Syeikh Abdul Malik Abdullah telah menuntut ilmu di Acheh sebelum ke Makkah selama hampir 12 tahun.
            Akhir abad ke-19 memperlihatkan ramai orang Melayu berkunjung ke Makkah untuk menuntut ilmu. Hal ini disebabkan perkembangan kemudahan pengangkutan dan keperluan guru agama di pondok dan madrasah yang baru dibuka ketika itu. Masjid al-Haram banyak memainkan peranan dalam peringkat awal perkembangan pendidikan orang Melayu. Antaranya adalah melahirkan ulama – ulama yang terkenal dan kemudiannya mereka mengajar di Masjid al-Haram. Ulama – ulama ini bukan sahaja mengajar di Masjid al-Haram malah turut menghasilkan kitab – kitab tersohor sehingga menjadi rujukan dalam pengajian ilmu Islam. Antara ulama yang terkenal ketika itu ialah Abdul Malik Abdullah, Muhammad Arshad al-Banjari, Daud al-Fatani dan Nawawi al-Bantani.[7] Ketokohan yang dimiliki oleh ulama tersebut bukan sahaja disanjungi oleh orang Melayu malah masyarakat Arab. Misalnya, Nawawi al-Bantani telah diberikan gelaran Sayyid Ulama al-Hijjaz kerana penulisannya yang berilmiah dan memiliki ilmu yang tinggi serta mahir membicarakan perkara berkaitan ilmu agama dengan ulama lain di Masjid al-Haram dan Universiti al-Azhar. Kebijaksanaan yang dimiliki oleh Nawawi al-Bantani membuatkan ramai sarjana Islam ketika itu menjadikan beliau sebagai tempat rujukan khusus. Selain  Nawawi al-Bantani, Masjid al-Haram juga turut melahirkan ulama yang berasal dari Nusantara dan begitu mempengaruhi pemikiran pelajar Melayu yang datang ke Tanah Melayu ketika  itu ialah Syeikh Ahmad Khatib bin Abdul Latif al-Minangkabawi. Beliau pernah dilantik sebagai imam besar Masjid al-Haram dan pernah mengarang buku yang sebahagian besarnya dicetak di Makkah atau Kaherah. Ketokohan  dan ketinggian ilmu yang diperolehi menyebabkan ramai pelajar Melayu terpengaruh dengan pemikirannya dan menyebarkan pemikiran tersebut di seluruh Alam Melayu. Beliau juga mempunyai ramai pengikut setia yang terdiri daripada bekas pelajarnya yang terpengaruh dengan pemikirannya. Namun begitu, terdapat jua pengikutnya yang tidak terpengaruh dengan idea islahnya seperti Haji Mohd Noor (bapa Burhanuddin al – Helmi) dan Haji Abdul Latif Tambi (Ketua Kaum Tua Melaka)[8].
            Selain itu, Masjid al-Haram turut terkenal dengan kehadiran Syeikh Wan Ahmad Muhammad Zain Mustafa al-Fatani atau dikenali sebagai Syeikh Wan Ahmad Zain yang turut mendapat pendidikan di Makkah dan Kaherah sebelum kembali mengajar di Masjid al-Haram. Syeikh Wan Ahmad Zain juga merupakan seorang penulis profilik dan menghasilkan karyanya dalam bahasa Arab dan bahasa Melayu yang merangkumi pelbagai bidang ilmu pengetahuan seperti perubatan, politik dan sejarah Islam. Tulisannya mencapai sekitar 160 buah kesemuanya. Syeikh Wan Ahmad Zain sangat masyhur di Makkah dengan ketinggian ilmu yang dimilikinya dan hal ini disedari oleh orientalis Belanda yang menyamar sebagai seorang Islam yang berada di Mekah ketika itu iaitu Snouck Hurgronje. Snouck Hurgronje menyatakan Syaikh Wan Ahmad Zain merupakan seorang sarjana ilmu yang cemerlang disebabkan keilmuan dan pengaruh yang dimiliki Syeikh Ahmad Zain.[9] Tambahan lagi, Syeikh Ahmad Zain pernah diiktiraf oleh  kerajaan Turki Uthmaniyah kerana jasa beliau menyelia percetakan Melayu di Makkah iaitu al-Matba’ah al- Masriyyah yang diterbitkan pada tahun 1884.[10]
            Berikutan itu, ramai pelajar Melayu pergi menuntut ilmu dengannya dan pulang ke Tanah Melayu serta menjadi ulama di tempat masing – masing. Misalnya, Muhammad Yusof Muhammad atau lebih dikenali sebagai Tuk Kenali. Tuk Kenali pernah belajar menuntut ilmu  di Masjid al-Haram dengan Syeikh Wan Ahmad Zain pada tahun 1886 sehingga akhirnya menjadi ulama dan tokoh perjuangan yang terkenal di Tanah Melayu. Selain itu, Tok Kenali juga pernah berguru dengan ulama seperti Syeikh Hasbullah, Syeikh Muhammad Yusuf al-Khayyat, Syeikh Muhammad Mardad,  Syeikh Muktar Utarid dan Sayyid Abdullah bin Sayyid Muhammad Salih al- Zawawi[11]. Guru – gurunya tersebut merupakan ulama terkenal yang mengajar di Masjid al- Haram pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20. Selain itu, beliau juga menuntut dengan ulama yang terkenal yang berasal dari alam Melayu iaitu Syeikh Wan Ahmad Zain, Syeikh Ahmad Khatib bin Abdul Latif al- Minangkabawi, Haji Wan Ali Khutan, Syeikh Muhammad bin Ismail Daud al-Fatani dan Haji Wan Daud bin Wan Mustafa al-Fatani.[12] Tuk Kenali paling rapat dengan Syeikh Wan Ahmad Zain dalam kalangan guru-gurunya dan telah menjadi muridnya selama 17 tahun. Beliau pernah mengikuti Syeikh Wan Ahmad Zain ke Syria, Baitul Maqdis dan Mesir. Beliau kembali semula ke Kelantan setelah 20 tahun berada di Makkah dan setelah gurunya meninggal dunia. Beliau mencurahkan segala ilmu dan pengalaman yang dimiliki sepanjang berada di Makkah. Kepakaran ilmu dan pemikiran agama dan politik yang dimiliki  oleh Tuk Kenali telah menyebabkan Tuk Kenali menjadi orang yang berpengaruh besar dalam mempengaruhi pemikiran masyarakat Melayu di Kelantan.
            Selain melahirkan ulama yang terkenal dan berpengaruh di Makkah, Masjid al-Haram turut mewariskan sistem pendidikan yang telah lama diamalkan di Makkah ke dalam kalangan masyarakat Tanah Melayu menerusi pelajar Melayu yang belajar di Makkah dan Masjid al- Haram khususnya. Setelah selesai menamatkan pengajian di Masjid al-Haram, pelajar – pelajar Melayu ini kemudiannya pulang ke tanah air dan mula mempraktikkan sistem pendidikan yang lebih bersistematik yang diamalkan di Makkah bagi memudahkan pembelajaran dibuat. Sebelum itu, pengajian pendidikan Islam di Tanah Melayu lebih bersifat pengajian pondok. Masjid – masjid dijadikan pusat pengajian pondok ketika itu. Di Kelantan terdapat banyak sekolah pondok didirikan oleh ulama – ulama yang pernah menuntut di Masjid al-Haram. Antaranya ialah pengajian pondok di Pulau Chondong yang diasaskan oleh Haji Abdul Samad pada tahun 1820. Beliau mengasaskan pondok ini sebaik sahaja beliau pulang ke tanah air.
Selain pondok ini,  terdapat juga Masjid al-Muhammadi yang sangat terkenal di Kota Bharu, Kelantan kerana di masjid inilah Tuk Kenali pernah menuntut ilmu dan mengendalikan sistem pengajian pondok. Di negeri jiran, Terengganu, pendidikan pondok diwujudkan sejak abad ke-18 lagi oleh Syeikh Abdul Malik bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Tukku  Pulau Manis. Beliau menggunakan pendekatan pengajaran yang terdapat di Masjid al-Haram sebagai model pembelajaran di masjid – masjid. Kebanyakan pengajian pondok yang ditubuhkan di Tanah Melayu diasaskan oleh mereka yang mendapat pendidikan di Makkah, khususnya Masjid al-Haram. Institusi pondok ini terdapat di seluruh negeri Semenanjung Tanah Melayu kecuali Negeri – Negeri Selat dan Johor kerana sistem pengajian pondok ini kurang ditekankan oleh pemerintahan di sana. Tambahan pula, British masih lagi berkuasa dalam pentadbiran. Misalnya di Melaka, pelajaran agama yang diberikan sebelum tahun 1900 tidak begitu teratur dan memuaskan. Menurut Newbold dan Abdullah, mereka menyatakan pendidikan yang diberikan kepada orang Melaka ialah membaca, menulis tulisan jawi dan menghafal surah al-Quran. Pelajaran pula berbentuk tidak formal dan diberikan di rumah tuk guru, masjid dan surau.[13]
            Memandangkan kebanyakan pengasas pondok ini mempunyai latar belakang pendidikan di Makkah, corak pembelajaran dan kaedah pembelajaran di sekolah pondok hampir sama antara satu sama lain dan sangat dipengaruhi corak dan kaedah pembelajaran yang terdapat di Makkah. Namun begitu, ianya diberi sedikit pengubahsuaian fizikal bagi memenuhi keperluan tempatan. Corak pendidikan di sekolah pondok yang diwarisi dari sistem pendidikan yang terdapat di Makkah bertujuan untuk memudahkan pelajarnya meneruskan pengajian di Masjid al-Haram kerana sudah mempunyai asas pendidikan yang sama dengan Masjid al-Haram. Dalam sistem pengajian pondok, para pelajarnya dikehendaki duduk dalam satu bulatan mengelilingi seorang guru (Halaqah). Kebiasaanya pelajar yang dihantar memasuki sekolah pondok ini berusia awal belasan tahun. Para pelajar akan diajar nahu bahasa arab dan diikuti dengan mata pelajaran yang lain. Para pelajar akan menggunakan buku yang khusus untuk matapelajaran dan diajarkan bahasa Arab bagi memudahkan pemahaman pelajar. Pelajar akan mendengar dan menghafal semua perkara yang dipelajari.
            Selain institusi pengajian pondok, Masjid al-Haram juga turut terlibat dalam mengembangkan institusi pengajian madrasah. Sistem pengajian madrasah disifatkan sesetengah sarjana lebih moden berbanding sistem pengajian pondok. Hal ini kerana pengajaran madrasah di buat dalam kelas dan disediakan jadual waktu pembelajaran yang lebih sistematik. Mata pelajaran juga lebih meluas dan tidak lagi merangkumi ilmu agama semata-mata. Ilmu bukan agama seperti ilmu kira-kira, mantiq, ilmu alam dan lain – lain turut diajar di madrasah. Pelajar – pelajarnya duduk di atas kerusi dan menggunakan meja untuk menulis. Pengajian madrasah ditubuhkan sebenarnya untuk memenuhi dasar pendidikan vernakular yang telah diperkenalkan oleh British dan pada masa yang sama lebih menekankan orientasi agama. Madrasah – madrasah ini bersumberkan pengajian di Universiti al-Azhar, Mesir. Antaranya, Madrasah Masriyah di Pulau Pinang (1906) dan Madrasah al-Iqbal Islamiyah (1908). Meskipun banyak madrasah di Tanah Melayu bersumberkan pembelajaran dari Mesir, namun madrasah-madrasah ini banyak mengalami penyesuaian kurikulum pembelajaran mengikut cara pendidikan yang terdapat di Makkah khususnya Masjid al-Haram. Hal ini kerana corak pendidikan di Masjid al-Haram lebih menarik minat pelajar – pelajar Melayu berbanding dengan Universiti al-Azhar yang terletak di Kaherah, Mesir.
            Meskipun Universiti al-Azhar mula mendapat perhatian sebagai institusi pengajian tinggi sekitar pertengahan tahun1920-an, Masjid al-Haram masih lagi menjadi pilihan dalam kalangan orang Melayu untuk melanjutkan pelajaran. Hal ini kerana orang Melayu didorong dengan keyakinan ilmu yang diperoleh dari situ dan tambahan pula Makkah merupakan destinasi orang Islam mengerjakan ibadat haji yang merupakan rukun Islam yang kelima. Pada masa yang sama sistem pengajian tinggi yang terdapat di Universiti al-Azhar masih lagi kabur dan kurang jelas. Tambahan pula ,sesetengah ibu bapa berasa bimbang dengan perkembangan politik yang berlaku di Mesir kerana mereka tidak mahu anak mereka terlibat dengan kancah politik yang berlaku di Mesir ketika itu. Hal ini kerana mereka khuatir gelombang politik tersebut boleh merosakkan pemikiran anak mereka sewaktu menuntut di sana kelak[14].
            Antara madrasah yang terkenal yang menyesuaikan pengajaran mengikut sistem pendidikan yang terdapat di Masjid al-Haram ialah Madrasah Idrisiah yang terletak di Kuala Kangsar dan ditubuhkan pada tahun 1926. Sultan Perak ketika itu, Sultan Iskandar telah melantik Haji Muhammad Salleh yang pernah menetap agak lama di Makkah sebagai mudirnya yang pertama. Hal ini kerana perlantikan tersebut dibuat untuk menyesuaikan pengajaran di madrasah tersebut dengan sistem pengajian di Masjid al-Haram. Apabila Haji Muhammad Salleh meninggal dunia pada tahun 1928, usaha tersebut diteruskan oleh pengganti beliau iaitu Syeikh Abdullah Magribi yang merupakan seorang bekas mudir di Madrasah al-Masshor di Pulau Pinang.
BIDANG INTELEKTUAL
Menurut Noor Naemah Rahman, al-Haramain (Makkah dan Madinah) bukan sahaja mempengaruhi intelektualisme Melayu malah seluruh tamadun dunia Islam[15]. Menurut Dr.Azyumardi Azra menyatakan;
“Mekah dan Madinah, setidak-tidaknya sejak awal abad ke-16 memainkan peranan kian penting dalam wacana pemikiran intelektual agama Islam. Disintegrasi dan peragian (Decay) dinasti-dinasti Muslim di Timur Tengah, khususnya sejak abad ke-13, turut mendorong kebangkitan kembali Makkah dan Madinah sebagai salah satu pusat terpenting religio –intellectual discourse Islam…”[16]
Masjid al-Haram bukan sahaja berperanan dalam mengembangkan pendidikan awal orang Melayu malah turut sama berperanan mengembangkan intelektulisme orang Melayu dengan menjadi antara pusat perkembangan intelektualisme pada abad sekitar akhir ke-19 dan awal abad ke-20. Hal ini disebabkan wujudnya pusat percetakan yang mencetak buku dan kitab berbahasa Arab dan bahasa Melayu seperti al-Matba’ah al- Shaqiyah, Maktabah al- Fataniyah, Maktabah al-mirriyyah al-Ka’inah. Lambakan pusat percetakan yang terdapat di Makkah berlaku disebabkan sambutan menggalakkan yang diberikan masyarakat Tanah Melayu sehingga menjadi barang dagangan yang mendapat permintaan tinggi di pasaran Alam Melayu. Kitab-kitab ini digunakan sebagai bahan pembelajaran dalam institusi pengajian pondok. Percetakan ini memainkan peranan penting dalam pengembangan intelektual masyarakat orang Melayu apabila mereka didedahkan dengan kitab-kitab yang memberikan mereka ilmu pengetahuan. Syeikh Wan Ahmad Zain menyelia Matba’ah al- Miriyyah al-Ka’inah dan turut memiliki pusat percetakan sendiri iaitu Maktabah al-Fataniyah yang berpusat di Qashashiyah.[17]
            Apabila orang Melayu didedahkan dengan keilmuan sebegini, ia mula memberi kesan khususnya pada mereka yang menuntut ilmu di Makkah. Kesan ini jelas ketara pada abad ke-20 apabila pelajar Melayu mula memberikan reaksi kepada penerbitan akhbar – akhbar Melayu seperti Tunas Melayu, Idaran Zaman, Neracha, Bahtera dan beberapa surat khabar yang lain. Pelajar –pelajar ini bukan sekadar melanggan dan membaca surat khabar tersebut malah mereka turut memberi idea, pandangan, wawasan intelektual untuk tatapan keseluruhan pembacanya. Akhbar Tunas Melayu yang diterbitkan pada 1913 telah mencetuskan polemik sama ada keharusan memuatkan gambar untuk paparan umum. Hal ini telah mencetuskan isu hangat dalam kalangan masyarakat ketika itu malah membabitkan pelajar Melayu yang menuntut di Makkah[18]. Pelajar Melayu di Makkah antara golongan awal yang mengalu-alukan penerbitan Pilehan Timoer yang diterbitkan oleh pelajar Melayu di Kaherah pada 1927. Pelajar Melayu di Makkah melihat usaha penerbitan tersebut sebagai satu usaha murni bagi memajukan bangsa Melayu. Mereka menyifatkan usaha penerbitan Pilehan Timoer bagi mengembangkan ajaran islam samalah seperti mewujudkan institusi pengajian tinggi iaitu merupakan usaha yang dianggap bersungguh- sungguh oleh bangsa yang lebih maju.[19]
            Kepekaan yang ditunjukkan oleh pelajar Melayu di Makkah menunjukkan berlakunya proses perkembangan intelektual yang memberangsangkan hasil dari pembelajaran dan persekitaran mereka sewaktu tinggal di Makkah. Masjid al-Haram pula tidak pernah menghalang seseorang itu mencari ilmu malah mewajibkan pelajarnya mencari jawapan dan ilmu yang diingini. Pemikiran pelajar Melayu yang belajar di Makkah juga sudah tidak berada di takuk lama dan mereka mula mengesa masyarakat Melayu agar menimba ilmu sehingga ke tahap tertinggi. Oleh itu dapat disimpulkan pelajar Melayu kelulusan Masjid al-Haram banyak mempengaruhi perkembangan pemikiran masyarakat Melayu ketika itu.

KESIMPULAN
Secara kesimpulannya, Masjid al-Haram dapat dikatakan antara faktor pencetus perkembangan pendidikan awal dan keintelektualan orang Melayu. Pengaruh yang dimainkan oleh ulama yang lahir dari pendidikan Masjid al-Haram telah mempopularkan Masjid al-Haram sebagai pusat pengajian yang terkenal sebelum diambil alih oleh Universiti al-Azhar. Hal ini menarik minat masyarakat Melayu untuk menghantar anak mereka ke Makkah untuk mendalami agama dan seterusnya menunaikan ibadat haji. Tambahan pula, kemudahan pengangkutan memungkinkan lagi orang Melayu melanjutkan pelajaan di negara timur Tengah. Apabila pelajar – pelajar ini pulang ke tanah air, mereka memantapkan sistem pendidikan di Tanah Melayu dengan mengaplikasikan sistem pendidikan Masjid al-Haram. Tahap kefahaman orang Melayu terhadap Islam juga semakin mendalam dan semakin ramai orang Melayu mahu mendalami ilmu agama. Oleh itu, tidak hairanah jika pelajar Melayu yang melanjutkan pelajaran ke Makkah masih muda remaja. Masjid al-Haram turut mempelopori pemikiran intelektual masyarakat Melayu terutamanya mereka yang menuntut di Makkah.




[1] Mohd Mokhtar b. Shafii. Masjid Sebagai Pusat Pendidikan  dan Penjanaan Ummat Cemerlang. Jurnal Pendidikan Islam. 2003,10(3) 41-56, hlmn 49-50
[2] Masjid : Sejarah dan Peranannya, Artikel Internet, hlmn 6
[3] ibid hlmn 8
[4] ibid ,hlm 3
[5] Prof. Datuk Dr. Mohammad Redzuan Othman, Islam dan Masyarakat Melayu : Peranan dan Pengaruh Timur Tengah, Universiti Malaya, Penerbit Universiti Malaya ,2005,hlmn 63
[6] Noor Naemah Abd Rahman & Mohamad Nabil Mohamad Shukri, Hubungan Rentas Sempadan dan Pengaruhnya Terhadap Pembentukan Pemikiran Islam di Kelantan, Jurnal al- Tamaddun, Bil 6 (2011) 51-73,hlmn 56

[7] Prof. Datuk Dr. Mohammad Redzuan Othman, Islam dan Masyarakat Melayu : Peranan dan Pengaruh Timur Tengah, Universiti Malaya, Penerbit Universiti Malaya ,2005,hlmn 64
[8] ibid, hlmn 65
[9] Prof. Datuk Dr. Mohammad Redzuan Othman, Masjid al – Haram dan Peranannya  dalam Perkembangan Awal pendidikan dan Intelektualisme Masyarakat Melayu, Jurnal Usuluddin, Bil.13, Universiti Malaya, Bahagian Pengajian Usuluddin, Akademik Pengajian Islam, hlmn 69
[10] ibid
[11] Prof. Datuk Dr. Mohammad Redzuan Othman, Islam dan Masyarakat Melayu : Peranan dan Pengaruh Timur Tengah, Universiti Malaya, Penerbit Universiti Malaya ,2005,hlmn 66
[12] ibid,hlmn 64
[13] Ahmat Adam, Pertumbuhan Kesedaran Sosial Orang-Orang Melayu di Melaka pada Tahun 1920-an dan 1930-an, Jebat : Malaysian Journal of History,Politics and Strategic Studies,1980,hlmn 15
[14] Prof. Datuk Dr. Mohammad Redzuan Othman, Islam dan Masyarakat Melayu : Peranan dan Pengaruh Timur Tengah, Universiti Malaya, Penerbit Universiti Malaya ,2005, hlmn 71
[15] Noor Naemah Abd Rahman & Mohamad Nabil Mohamad Shukri, Hubungan Rentas Sempadan dan Pengaruhnya Terhadap Pembentukan Pemikiran Islam di Kelantan, Jurnal al- Tamaddun, Bil 6 (2011) 51-73,hlmn 55
[16] ibid
[17] Prof. Datuk Dr. Mohammad Redzuan Othman, Islam dan Masyarakat Melayu : Peranan dan Pengaruh Timur Tengah, Universiti Malaya, Penerbit Universiti Malaya,2005. hlmn 67
[18] ibid, hlmn 68
[19] ibid

BIBLIOGRAFI
1.      Prof. Datuk Dr. Mohammad Redzuan Othman, Masjid al – Haram dan Peranannya  dalam Perkembangan Awal Pendidikan dan Intelektualisme Masyarakat Melayu, Jurnal Usuluddin, Bil.13, Universiti Malaya, Bahagian Pengajian Usuluddin, Akademik Pengajian Islam.
2.      Prof. Datuk Dr. Mohammad Redzuan Othman, Islam dan Masyarakat Melayu : Peranan           dan Pengaruh Timur Tengah, Universiti Malaya, Penerbit Universiti    Malaya ,2005.
3.      Ahmat Adam, Pertumbuhan Kesedaran Sosial Orang-Orang Melayu di Melaka pada Tahun 1920-an dan 1930-an, Jebat : Malaysian Journal of History,Politics and Strategic Studies,1980.
4.      Mohd Mokhtar b. Shafii Masjid Sebagai Pusat Pendidikan  dan Penjanaan Ummat Cemerlang. Jurnal Pendidikan Islam. 10(3) 41-56, 2003.
5.      Noor Naemah Abd Rahman & Mohamad Nabil Mohamad Shukri, Hubungan Rentas Sempadan dan Pengaruhnya Terhadap Pembentukan Pemikiran Islam di Kelantan, Jurnal al- Tamaddun, Bil 6 (2011) 51-73.


No comments:

Post a Comment

Persidangan di Calcultta telah mendorong PKM untuk melancarkan gerakan bersenjata di Tanah Melayu pada Jun 1948. Jelaskan

PENGENALAN Komunisme berkembang dan melebarkan pengaruhnya di Tanah Melayu dan di seluruh Asia kerana pandangan para pemikir komunis ...