PENGENALAN
Alam
melayu lebih terkenal dengan nama “Semenanjung Tanah Melayu” iaitu merupakan
salah satu daripada beberapa gugusan pulau-pulau di rantau ini, antara lain
iaitu Borneo, Sumatera, Kepulauan Riau, Jawa Maluku, Pulau Luzon, dan Pulau Mindanao.
Alam Melayu merupakan kawasan strategik yang amat diminati oleh pelbagai kuasa
besar di dunia. Hal ini kerana, peranan laut sebagai tempat laluan bagi mereka
yang aman lantaran kedudukannya yang terletak antara dua banjaran besar iaitu
Tanah Besar Semenjung dan Sumatera. Oleh itu, tidak hairanlah Alam Melayu menjadi
rebutan di antara kuasa-kuasa dunia.
Masyarakat
Alam Melayu dengan cepat menerima agama islam sebagai pegangan mereka
disebabkan keistimewaan yang ada pada islam itu sendiri dan memberi kesan positif
kepada masyarakat di Alam Melayu. Teori pengislaman di Alam Melayu telah banyak
dibincangkan oleh para sarjana barat dan tempatan. Terdapat beberapa persoalan
yang membawa kepada lahirnya beberapa teori sejarah termasuk persoalan mengenai kedatangan islam
ke Alam Melayu. Antara persoalan-persoalan yang timbul adalah seperti siapa
yang bertangungjawab membawa islam ke Alam Melayu, bilakah islam sampai ke Alam
Melayu dan bagaimana proses pengislaman berlaku.
Pada umumnya, terdapat tiga teori mengenai
kedatangan islam ke Alam Melayu iaitu, islam dikatakan datang dari benua kecil
India, Tanah Arab/Parsi, dan China. Namun demikian, polemik yang berlaku lebih
tertumpu sama ada datang dari Benua kecil India atau Semenanjung Tanah arab.
Teori-teori mengenai pengislaman di Alam Melayu banyak dikemukakan oleh sarjana
dan sejarawan barat seperti Pijnappel, Syed Naquib al-Attas, S.Q.Fatimi, dan lain-lain.
Siapakah yang bertanggungjwab
membawa islam ke tanah melayu?
ISLAM
DATANG DARI INDIA
Tokoh
pertama yang mengemukakan bahawa islam yang dianuti di Alam Melayu datang dari
benua kecil India ialah Pijnapple. Pijnapple merupakan sarjana Belanda yang
juga merupakan seorang Professor Pengajian Melayu di Universiti Leiden, Belanda.
Dalam teori beliau lebih menekankan wilayah Gujerat dan Malabar sebagai tempat
asal islam di Alam Melayu.[1]
Menurut beliau, agama islam telah dibawa dan disebarkan oleh pedagang
islam berketurunan arab yang
bermaustatin di wilayah berkenaan.
Tambahan
pula, kedua wilayah ini mempunyai kaitan dengan Alam Melayu pada masa itu. Walaupun
Pijnapple tidak dapat menafikan kemungkinan islam dibawa masuk ke Alam Melayu
oleh orang Arab, namun beliau berpendapat bahawa islam tidak dibawa terus dari
Semanjung Tanah Arab tetapi mereka membawa agama islam melalui Malabar dan Gujerat,
India. Teori ini lalu dikembangkan oleh Snouck Hugronje yang mana beliau telah
meletakkan India Selatan sebagai tempat asal agama islam yang dianuti di Alam Melayu
tanpa menyebut nama daerah secara khususnya. [2] Teori
Snouck Hugronje itu diringkaskan oleh Brian Harrison dengan mengatakan bahawa
Alam Melayu sentiasa memandang kepada India tidak kepada Semenanjung Tanah Arab
dan China. [3]
Pendapat
yang sama juga telah dikemukan oleh Van Ronkel dengan alasan bahawa terdapat
bentuk-bentuk islam yang berciri mistik dan roman di Indonesia berasal dari India
Selatan bukannya dari tempat lain.[4]
Bagi J.P Morquetto, islam berasal dari Gujerat dengan adanya persamaan batu
nisan yang ditemui di Pasai bertarikh
1428 Masihi (831H) dengan batu nisan makam Maulana Malik Ibrahim di Gerisik bertarikh
1419 Masihi yang dipercayai bahawa
batu-batu makam yang digunakan dibawa dari pelabuhan Cambay, Gujerat.[5]
Pendapat ini disokong oleh R.A. Kern, R.O. Winstedt, J.B.O. Schrieke, J. Gonda,
B.H.M. Vlekke, & D.G.E. Hall.
Namun
demikian, teori kedatangan islam dari kedua wilayah ini mendapat sanggahan daripada
sejarawan islam iaitu Syed Naquib al-Attas dimana beliau mengatakan bahawa penemuan
batu nisan berkenaan tidak boleh dijadikan asas atau bukti bahawa islam datang
dari kedua wilayah berkenaan, sebaliknya hasil penemuan dan persamaan batu
nisan tersebut hanya dikaitkan dengan
hujah asal usul batu nisan tersebut adalah dari Gujerat.
S. Q. Fatimi turut menolak dan mengusulkan
bahawa islam di Alam Melayu datangnya dari wilayah Bengal, India[6]
yang berlandaskan huraian Tome Pires dalam bukunya Suma Oriental. Menurut
beliau sultan Malikul al-Salih menjadi raja di Pasai adalah seorang pedagang
India berketurunan Benggali.[7]
Oleh sebab itu, wilayah Bengala dikatakan sebagai negeri utama dari mana
asalnya islam di Alam Melayu. Tambahan pula batu nisan Malikul Saleh (1297)
berbeza daripada batu nisan di Pasai dan di Gerisik. Maka, tidak dapat
dikatakan bahawa batu nisan Malikul Saleh juga berasal dari Gujerat. Gujerat
hanya memeluk agama islam menjelang akhir abad ke-13, setelah itu barulah
hubungan perniagaan dengan Nusantara bertambah rancak. Batu-batu nisan dari
Gujerat sememangnya sangat digemari, tetapi hanya dikirim ke Nusantara selepas
200 tahun mangkatnya sultan Malikus-Saleh. Namun demikian, mengenai salasilah keturun
Sultan Malik al-Salih dikatakan dari keturunan Bengali tidak dapat diterima
kerana tidak ada bukti yang dapat meyakinkan.
Oleh
kerana Pasai merupakan yang pertama
memeluk islam menurut Fatimi, beliau mengandaikan juga bahawa islam dibawa dari
Bengal. Menurut beliau, kedatangan islam ke Alam Melayu dibawa oleh pedagang
dari wilayah berkenaan. Malahan, wilayah ini merupakan negeri awal yang
menerima pengaruh agama islam terlebih dahulu berbanding wilayah Gujerat dan
Malabar. Maka boleh disimpulkan pandangan beliau, bahawa wilayah awal yang
menerima islam merupakan wilayah yang melakukan proses islamisasi di Alam Melayu.
Pandangan beliau ini telah disokong oleh Thomas Arnold. Menurut beliau, amat
munasabah sekiranya islam di Nusantara dibawa dari Bengal dan daerah Coromandel
atau Malabar India Selatan kerana daerah tersebut lebih dulu menerima islam
dari Gujerat. Malah, Bengal dikatakan telah ditakluki sejak awal abad ke-13
Masihi dan menjadi pusat pengkajian dan penyebaran agama islam. Tambahan pula,
penduduk Bengal dan Malabar menganuti mazhab syafie sama dengan mazhab umum yang terdapat di Alam Melayu manakala
Gujerat menganuti mazhab hanafi.[8]
Teori
islam dari india diperkuatkan lagi dengan catatan sejarah oleh Ibnu Batutah.
Menurut Ibnu Batutah semasa beliau di Pasai, beliau melihat bahawa terdapat
persamaan budaya khususnya dari segi pakaian di raja dengan kebudayaan di
Bengal, india. Dalam catatan beliau juga menjelaskan bahawa Meurah Silu
sebenarnya menganut agama Hindu yang kemudiannya memeluk agama islam dan mempunyai
hubungan kenegaraan dengan masyarakat islam di Bengal. Namun demikian,
hujan-hujah berkenaan dianggap tidak matang oleh sesetengah sejarawan.
Menurut
Abdul Rahman Haji Abdullah, Pasai telah menerima islam lebih awal pada 1042M,
dan Malik al-Saleh bukanlah pemerintah pertama yang memeluk agama islam kerana
sebelum Malik Al-saleh, Meuru Giri atau dikenali dengan nama Mahmud Shah lebih
awal memeluk islam yang akhirnya membawa pasai memeluk islam secara bernegara. G.E.
Marrison berpendapat, teori yang lebih tepat adalah datang dari Coromandel,
India.[9] G.E.
Marrison telah membuat kajian mengenai pengislaman di Pasai dan membuat kesimpulan
bahawa islam berasal dari India kerana wujud hubungan rantau ini dengan India
sejak pra-islam. Malahan, kajian terhadap Hikayat
Raja-raja Pasai didapati wujud unsur-unsur berlatar belakangkan India
Selatan di Pasai.
Kesimpulan
bagi hujah-hujah berkenaan, dapat kita simpulkan bahawa sarjana-sarjana yang
mendukung teori dari india tidak bersependapat tentang dari kawasan manakah di
wilayah India yang menjadi tempat asal islam di Alam Melayu. Kebanyakan
pendukung-pendukung teori dari India mempunyai tanggapan yang salah, bagi
mereka kedatangan Islam ke Alam Melayu telah berlaku pada abad ke-13 Masihi,
walhal islam dikatakan telah bertapak di Alam Melayu sejak abad pertama hij1rah
atau sejak abad ke-7 Masihi lagi. Namun kita tidak dapat menyangkal peranan
yang dimainkan oleh para pendakwah dari india dalam menyebarkan islam di Alam
Melayu.
ISLAM DARI TANAH ARAB
Sebahagian
besar Orientalis dan sarjana barat meminggirkan peranan yang dimainkan oleh
orang Arab dalam proses yang membawa kepada pengislaman melayu. Namun, terdapat
juga dari kalangan mereka yang secara jujurnya mengakui peranan orang Arab dalam
proses pengislaman di Alam Melayu. Antara mereka ini termasukklah seorang Professor
yang menjadi perintis kepada bidang pengajian perundangan islam Belanda iaitu
Professor Keyzer dari Delft Akademi.[10]
Sarjana-sarjana
lain yang mengkaji mengenai hal ini juga tidak dapat menafikan peranan yang
dimainkan oleh orang Arab antaranya De Hollander, John crawfurd, William
Marsden, dan Diego De Cuoto, dan T.W. Arnold. Walaupun mereka menyokong agam islam di
Nusantara datang dari Selatan India namun mereka tidak dapat menafikan peranan
yang dimainkan oleh Orang Arab. Namun demikian, kepentingan peranan tersebut tidak terlalu
menonjol dan semakin tenggelam akibat oleh pandangan yang mengatakan bahawa
islam di Alam Melayu datang dari benua India..
Walaupun
Sarjana dan Orientalis barat tetap dengan pandangan mereka, namun Sarjana dan
penulis tempatan berpendapat bahawa terdapat bukti kukuh yang menunjukkan
bahawa islam di Alam Melayu dibawa terus dari Semenanjung Tanah Arab dengan
merujuk sumber yang digunakan oleh Sarjana barat dan dari sumber tempatan. Karya-karya dalam
kesusasteraan melayu tradisional seperti Hikayat
Raja-Raja Pasai dan Sejarah Melayu
mengandungi huraian yang jelas menunjukkan peranan yang dimainkan oleh orang Arab
dalam proses mengislamkan orang melayu. [11]
Dalam Hikayat Raja-Raja Pasai ada
menceritakan mengenai kisah pengasas kerajaan Pasai iaitu Meurah Silu yang
bermimpi bertemu dengan Rasurullah, diislamkan dan dikenali sebagai Sultan
Malikul Saleh. Malah, turut diceritakan
mengenai ketibaan Syeikh Ismail di pelabuhan yang dihantar oleh pemerintah Makkah
bagi menyebarkan agama islam kepada penduduk Pasai. [12] Dalam
Sejarah Melayu pula, terdapat
peristiwa Sultan Muhammad Shah Melaka bermimpi berpandangan dengan Rasurullah dan
mengajarnya mengucapkan dua kalimah syahadah dan mendapat pesanan bahawa keesokan
harinya datang seorang Makdum yang akan bersembayang di pantai. Di waktu pagi,
Raja Kechil Besar mendapati ianya telah dikhatankan dan telah menyebut-nyebut
kalimah syahadah dengan fasih. Kebetulan pada masa yang disebutkan itu, ada
seorang bernama Sayyid Abdul Aziz bersembayang di pantai. [13]
Tokoh
pertama yang dikatakan memainkan peranan utama dalam menyebarkan agama islam di
Alam Melayu ialah Syeikh Ismail Al-siddiq yang diutuskan oleh Shariff Makkah.
Bersama-sama dengannya fakir Muhammad dari Malabar, Syeikh Ismail menuju ke
Sumatera dan khususnya Pasai. [14]
Di Nusantara Negeri pertama yang diislamkan ialah Barus atau Fansur kemudian
diikuti oleh Lamri, Haru (Aru), perlak akhirnya sampai ke Pasai.[15] Semasa
berada di Pasai beliau dikatakan telah mengislamkan Raja Meurah Silu dan
menukarkannya kepada nama Sultan Malik Al-salih (1261-1289 Masihi). Ketika Melaka
diperintah oleh raja Kechil Besar (1424-1444 Masihi), datang seorang Makhdum
dari Jeddah iaitu Sayyid Abdul Aziz lalu mengislamkan Raja Melaka ini. [16]Melalui
peranan yang dimainkannya, Raja Melaka telah memeluk agama islam dan mengubah
namanya menjadi Sultan Muhammad Syah.[17]
Menurut
professor Hamka, terdapat bukti orang Arab
telah berlayar ke Indonesia terlebih dahulu sebelum kelahiran nabi Muhammad
untuk membeli rempah ratus dan kapur barus yang hanya terdapat di Sumatera. Pada
abad ke-7 masihi, islam dikatakan telah
sampai ke Sumatera setelah Muawiayah bin Abi Sufian mengirim utusan kepada Raja
Srivijaya. Begitu juga Umar bin Abd Aziz telah menggiatkan dakwah dan
perniagaan di Alam Melayu. Semasa Pemerintahan khalifah Sulaiman bin Malik
beliau menghantar 35 buah armada ke Muara Sabak di Jambi. Armada inilah yang
dikatakan bertolak dari Ceylon ke Palembang pada 717 Masihi sebelum ke China.
Tambahan
pula, pedagang Arab telah berdagang di Alam Melayu sebelum islam lagi. Bila
mereka sudah memeluk islam maka bermulalah pertapakan islam di Alam melayu.
Sebahagian besar pedagang dari Yaman, Hadramaut, dan Oman. Pengislaman Yaman adalah
atas usaha Ali bin Abi Talib yang membawa implikasi terhadap pengislaman di
Alam Melayu, lantaran merekalah yang menyebarkan islam semasa singgah di Alam Melayu.
Di
tanah melayu juga terdapat bukti-bukti yang kuat bahawa agama islam itu dibawa
terus dari Tanah Arab oleh bangsa Arab. Sebagai contoh, Maharaja Derbar II,
raja Kedah telah diislamkan pada tahun 531 Hijrah bersamaan 1136 Masihi oleh
Sheikh Abdullah bin Sheikh Ahmad al-Qaumiri al-Yamani seorang ulamak dari Arab
yang datang dari Yaman. Setelah memeluk islam, raja tersebut menukar nama
kepada Sultan Muzaffar Shah dan negeri Kedah digelar Darul Aman. Dari nama
sultan dan gelaran negeri jelas menunjukkan pengaruh dari Arab-Parsi. Justeru
itu, dengan berpandukan sumber yang wujud di sekitar Nusantara, jelas terbukti
agama islam dibawa dari tanah Arab.
TEORI
ISLAM DARI CHINA
Selain
dari pada teori melaui India dan semenanjung Tanah Arab, islam juga dikatakan
telah datang ke Nusantara melalui China atau Indo China. Teori ini dapat
diperkukuhkan dengan hujah yang dikemukakan oleh Syed Naquib al-Attas yang
menyebut mengenai pemberontakan di canton yang berlaku pada 878 Masihi. Menurut
beliau, dalam pemberontakan itu telah mengorbankan kira-kira 100,000 orang
asing dan kebanyakannya terdiri daripada pedagang-pedagang yang beragama islam iaitu masyarakat Arab-Parsi. Pedagang-pedagang
lain yang sempat menyelamatkan diri telah berhijrah ke Kalah yang kini dikenali
sebagai Kedah, kemudiannya mengambil alih peranan Canton sebagai pelabuhan
utama bagi pedagang-pedagang Arab. Syed Naquib dalam kenyataan beliau “ Ths event seems to have marked the
beginning of the coming of islam in the Archipelago” yakin bahawa peristiwa
ini menandakan permulaan kedatangan islam ke Alam Melayu.
Begitu
juga pada akhir dinasti T’ang (618-905) berlaku satu pemberontakan yang dipimpinan oleh Tien Shen Kong di wilayah
Yang Chow telah mengakibatkan 5,000 orang rakyat asing dibunuh.[18]
Sehubungan dengan peristiwa itu, menjadikan orang-orang Arab islam melarikan
diri sekali lagi ke Nusantara untuk berlindung.
Kedatangan mereka ke Nusantara bukan sahaja bertujuan untuk mendapatkan
perlindungan tetapi juga turut menyebarkan agama islam di kalangan masyarakat
tempatan. Berpandu kepada hakikat itulah yang mendorong sesetengah sejarawan
mendakwa islam telah datang dari negara China. [19]
Bagi
mengukuhkan dakwaan berkenaan, beberapa hasil penemuan batu nisan telah
dijadikan sebagai alasan iaitu batu nisan yang terdapat di Nusantara. Antara
batu nisan yang dikatan milik seorang wali Allah berketurunan Arab yang
bertarikh 419 Hijrah dianggarkan bersamaan tahun 1028 Masihi yang terdapat di Pekan
Pahang yang mengandungi tulisan ayat-ayat al-Quran. Selain itu, penemuan batu
bersurat kuala Berang Terengganu yang bertarikh 702 Hijrah dianggarkan
bersamaan 1303 Masihi pula mengandungi arahan-arahan tentang kewajiban ke atas
orang-orang islam supaya mematuhi hukum-hukum Allah s.w.t. Disamping itu,
terdapat catatan tentang kedatangan
islam dalam catatan Dinasti Sung, bahawa
islam dibawa oleh pedagang-pedagang islam dari Tiongkok pada awal tahun 977
Masihi. Laporan ini menjadi pegangan kuat S.Q. Fatimi bagi membuktikan teori
kedatangan islam dari china selain dari kedua-dua batu nisan tersebut.[20]
Bilakah islam sampai ke alam melayu?
Seperti
yang jelas diketahui ahli-ahli sejarah tidak bersependapat mengenai tarikh kedaatngan
islam ke Alam Melayu. Rata-rata sejarawan tempatan berpendapat bahawa
kedatangannya ke sumatera berlaku sejak abad ke-7 atau ke-8 Masihi lagi
manakala di Tanah Melayu berlaku pada abad ke-9 atau ke-10 Masihi. Kebanyakan
sejarawan barat pula bersetuju kemasukan islam ke Sumatera berlaku pada abad
ke-13 Masihi dan ke Tanah Melayu pada abad ke-15 Masihi iaitu apabila
Parameswara, raja Melaka yang pertama menerima islam pada tahun 1414 Masihi.[21] Menurut Hamka yang pernah membuat kajian
mengenai penyebaran islam di Alam Melayu cenderung berpendapat bahawa islam
telah diperkenalkan di Nusantara sejak awal abad hijrah (abad ke-7M).
Pendapat
beliau ini turut bersandarkan kepada penulisan yang dibuat oleh T.W. Arnorld
yang menyebut mengenai peranan penting yang dimainkan oleh pedagang Arab dalam
aktiviti perdagangan di rantau ini dan di bahagian timur tengah sejak sebelum
abad masihi lagi. Walaupun terdapat pandangan bahawa islam telah disebarkan
pada awal abad masihi lagi namun akibat ketiadaan bukti konkrit menyebakan
pendapat ini tidak dapat diguna pakai.
Sarjana
dan pengkaji termasuk sarjana dan pengkaji tempatan bersetuju dnegan pandangan
yang diberikan oleh sumber barat bahawa Samudera-Pasai (abad ke-13 hingga abad ke-14
Masihi) merupakan kerajaan islam yang pertama di wujudkan di rantau ini. Disamping
Samudera-Pasai terdapat juga kerajaan lain yang wujud telah dilaporkan oleh
Marco Polo yang merupakan pengembara dari Venice. Menurut beliau, semasa beliau
melawat Perlak, beliau mendapati bahawa kerajaan tersebut diperintah oleh
seorang raja yang beragama islam iaitu Sultan Malikul Saleh.. Tambahnya lagi, semasa
beliau melawat kerajaan islam di Sumatra Utara, beliau mendapati hanya di
kawasan berkenaan sahaja terdapat orang islam, manakala di bahagian pergunungan pula, penduduknya hidup dalam
keadaan yang liar dan masih terdapat di kalangan mereka yang memakan daging
manusia.
Setelah
sekian lama kajian mengenai kedatangan dan penyebaran islam di Alam Melayu
dijalankan, hasil penemuan-penemuan baru hampir merungkai persoalan mengenai
tempoh masa kedatangan islam ke Alam Melayu. Penemuan batu nisan yang
mengunakan tulisan Arab bertarikh 419H/1028M di Teluk Cik Munah, Pekan Pahang.
Pada batu tersebut ada tertulis ayat-ayat al-quran dan syair arab di samping
terdapat tarikh kematian si mati iaitu meninggal dunia pada waktu subuh hari
rabu 14hb Rabiul awal 419 Hijrah.[22]
Keadaan ini menunjukkan bahawa islam telah tersebar di situ pada abad ke-11.
Begitu juga dengan penemuan batu nisan Syeikh Abdul Kadir Ibnu Husayn Shah Alirah
bertarikh 290H/902M di Tanjung Inggeris, Alor Setar menunjukkan bahawa islam
telah diperkenalkan pada abad ke-10.
Manakala,
penemuan wang dinar Kelantan di bekas tapak kota istana kubang labu pada tahun
1914M. Di bahagian muka hadapan wang tersebut terdapat perkataan al-Mutawakkil
yang bertarikh 577 Hijrah besamaan 1181 Masihi dengan tulisan angka Arab pula
menunjukkan islam telah diamalkan dan berpengaruh menjelang abad ke-12. Walaupun
sesetengah ahli sejarah berpandangan bahawa wang tersebut dibawa oleh
pedagang-pedagang Arab ke negeri itu, setidak-tidaknya menjadi bukti kehadiran
pedagang Islam di daerah berkenaan.[23] Dengan
penemuan-penemuan ini, pendapat yang dikemukakan oleh B. Schrieke yang mngatakan
bahawa pengislaman di Alam Melayu hanya berlaku menjelang abad ke-16 tidak
dapat diterima pakai.
Bagaimanakah proses pengislaman di
Alam Melayu berlaku?
Terdapat
pelbagai faktor yang membawa kepada proses pengislaman berlaku. Para sarjana
dan Orientalis barat bersetuju bahawa faktor perdaganagn adalah pemangkin utama
kepada proses pengislaman di Alam Melayu. Sejarawan yang mula-mula menekankan
faktor perdagangan sebagai faktor terpenting ialah Tome Pires. Walaupun Hamka tidak menafikan peranan yang dimainkan
oleh pedagang arab dalam mengislamkan orang melayu, namun beliau berpendapat
bahawa dengan semangat “laba-rugi” sudah tentu bukan penyumbang kepada
penyebaran agama islam yang pesat di rantau ini. [24]
Sumber
tempatan menunjukkan bahawa, peranan yang dimainkan oleh pendakwah yang datang
dari Semenanjung Tanah Arab merupakan permulaan bagi proses penyebaran islam di
Alam Melayu secara pesat dimana, para pendakwah telah berperanan mengislamkan
pemimpin-pemimpin orang tempatan dan kemudiannya diteladani oleh rakyat
jelata. Para pendakawah ini dikatakan
bukanlah seorang pedagang tetapi adalah seorang pendakwah yang datang dari
Semenanjung Tanah Arab untuk menyebarkan islam.
S.Q.Fatimi dalam bukunya islam Comes to Malaysia turut mengemukakan
pandangan bahawa sikap keterbukaan yang ditonjolkan oleh para pendakwah Arab
telah memangkinkan penyebaran islam secara pesat. Semasa menjalankan aktiviti
dakwah islamiah, sifat terbuka dan telus dengan penduduk tempatan telah menarik
minat orang tempatan tertarik dan memeluk islam. Malahan, ada dikalangan
pendakwah yang berkahwin dengan masyarakat tempatan. Dalam memudahkan aktiviti
dakwah mereka, mereka turut mempelajari bahasa dan budaya masyarakat tempatan.
KESIMPULAN
Walaupun
pelbagai teori telah dikemukan oleh sejarawan barat mahupun tempatan, namun
demikian tidak ada jawapan yang tepat bagi
memastikan siapakah yang pertama sekali menyebarkan Islam di Nusantara kerana tiada bukti
sahih yang ditemui bagi memastikan bilakah tarikh
kedatangan mereka dan golongan manakah yang
terlebih dahulu menyebarkan Islam. Apa yang lebih penting ialah bahawa pada
abad ke-13 Masihi dan selepasnya proses pengislaman di Nusantara dijalankan
oleh para mubaligh dari India. Adapun peranan orang tempatan sendiri, namun
hanya berlaku sejak abad ke-16 dan 17M.
Bagi
pendapat saya, agama islam di Alam Melayu adalah agama asli islam yang dibawa
dari Semenanjung Tanah Arab. Hal ini kerana, kefahaman yang dibawa adalah
bersifat Timur Tengah bukan India. Misalnya mengenai penghuraian akidah-akidah
pelbagai mazhab ilmu tasawuf, bentuk-bentuk tulisan jawi, cara melafazkan
ayat-ayat al-Quran, dan lain-lain menyatakan cirri-ciri tegas bangsa Arab bukan
India sebagai penyebar dan pembawa agama asli di Alam Melayu ini.
Demikianlah
huja-hujah mengenai pengislaman di Alam Melayu. Dari segi pandangan islam, soal
siapa atau bangsa apa yang membawa islam itu tidaklah begitu penting asalkan
apa yang dibawa itu adalah agama islam. Tetapi dari segi kacamata sejarah, Syed
Naquib al-Attas, beliau mengatakan bahawa sangatlah penting bagi para ahli
sejarah mengemukakan butir-butir fakta iaitu akan mempengaruhi corak perumusan
teori pensejarahan.
[1]
Muhammad Redzuan Othman, 2005, Islam Dan
Masyarakat Melayu : Peranan Dan Pengaruh Timur, Kuala Lumpur : Penerbit
Universiti Malaya, hlm 2.
[2]
Ibid,. hlm. 4.
[3]
Khoo Kay kim, 1980, Tamadun Di Malaysia,
Kuala Lumpur : Persatuan Sejarah Malaysia, hlm 137.
[4]
Abdul Rahman Abdullah, Sejarah dan
Tamadun di Asia Tenggara, Kuala Lumpur: Utusan Publication, 2008, hlm 227.
[5]
Mohammad Redzuan Othman, Islam dan
Masyarakat Melayu, hlm 4..
[6]
Ibid., hlm. 227.
[7]
Hj. Abdullah Ishak, 1990, Islam di
Nusantara, Kuala Lumpur : Al-Rahmaniah, hlm 63
[8]
Ibid., hlm. 63.
[9]
Ibid, hlm 227.
[10]
Mohammad Redzuan Othman, Islam dan
Masyarakat Melayu,hlm 6.
[11]
Ibid., hlm. 7.
[12]
Ibid.
[13]
Yusoff Iskandar dan Abdul Rahman Kaeh, 1978, Sejarah Melayu, Kuala Lumpur : Heinemann Educational Books Ltd, hlm
87.
[14]
Abdul Rahman Hj. Abdullaah, 2007, Sejarah
dan Tamadun Islam, Kedah: Pustaka Darussalam Sdn.Bhd., hlm518.
[15]
Hj. Abdullah Ishak, 1989, Islam di
Nusantara, Kuala Lumpur : Universisti Malaya, hlm 59.
[16]
Ibid.
[17]
ibid.
[18]
Abdul Rahman Hj Abdullah, 1989, Islam dan
Masyarakat Asia Tenggara Tradisonal, Kuala Lumpur: Penerbitan Pena Sdn.
Bhd., hlm 91.
[19]
Hj. Abdullah Ishak, Islam Di Nusantara, hlm
67.
[20]
Ibid., hlm. 66.
[21]
Ibid., hlm. 53-54.
[22]
Hj. Abdullah Ishak, Islam di Nusantara,
hlm 41.
[23]
Ibid., hlm. 42.
[24]
Mohammad Redzuan Othman, Islam dan
Masyarakat Melayu, hlm 10.
BIBLIOGRAFI
1. Abdul Rahman Abdullah, Sejarah dan Tamadun Asia Tenggara, Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributor Sdn.Bhd., 2000.
2. Mohammad Redzuan Othman, Islam dan Masyarakat Melayu, Peranan dan Pengaruh Timur Tengah, Kuala Lumpur : Penerbit Universiri Malaya, 2005.
3. Yusoff iskandar dan Abdul rahman kaeh, Sejarah Melayu , Edisi Shellabear, Kuala Lumpur: Heinemann Educational Eooks,1978.
4. Abdul Rahman Hj. Abdullah, Islam Dalam Sejarah Asia Tenggara Tradisinal, Kuala Lumpur: Penerbitan Pena Sdn.Bhd., 1989.
5. khoo kay kim, Tamadun di Malaysia, kuala lumpur: Persatuan Sejarah Malaysia, 1980.
6. Abdul Rahman Hj. Abdullah Sejarah dan Tamadun Islam, Kedah: Pustaka Darussalam Sdn.Bhd., 2007.
7. Hj. Abdullah Ishak, Islam di Nusantara, Kuala Lumpur : Universisti Malaya, 1989.
No comments:
Post a Comment