Sejauhmanakah pengaruh dari Mesir memainkan peranan penting dalam
menyemaikan kesedaran politik dan sosial masyarakat Melayu sebelum perang dunia
kedua?
PENGENALAN
Mesir mengalami kebangkitan
politik pada tahun 1920-an lagi. Gerakan Pan Islamisme yang dipelopori oleh
Sayyid Jamal al- Din al- Afghani telah berjaya mempengaruhi semangat
kebangkitan rakyat Mesir menentang penjajah Inggeris dengan membawa konsep Pan-
Islamisme telah menyeru umat islam untuk bersatu di bawah pemerintahan khalifah
dan berusaha membebaskan diri dari belenggu penjajah[1].
Pengaruh Pan Islamisme (Mesir) telah mula tersebar dalam kalangan masyarakat
Melayu sejak awal abad ke- 20 lagi. Namun begitu, pengaruh ini tidak begitu
diterima sehinggalah pada tahun 1920-an apabila masyarakat mula menerima idea
gerakan Islah yang turut diperjuangkannya. Pemikiran Islah ini mempengaruhi
Syeikh Muhammad Abduh (1849 – 1905) dan Rasyid Rida (1865 – 1935) untuk
mengembangkan idea gerakan Islah. Kaum Muda merupakan antara golongan yang
terawal menerima pengaruh tersebut di Tanah Melayu.Penyebaran pengaruh Mesir dalam masyarakat
Melayu di Tanah Melayu pada tahun 1920-an dan 1930-an dikaitkan dengan pelajar
Melayu yang menuntut di Universiti Al- Azhar dan Kota Kaherah. Pelajar – pelajar
ini juga yang menyaksikan kebangkitan dan perjuangan rakyat Mesir menuntut
kemerdekaan daripada penjajah Inggeris. Pengaruh Mesir bukan sahaja
mempengaruhi kesedaran politik dalam kalangan masyarakat Melayu ketika itu malah
dari sudut sosial.
Dari sudut politik, pengaruh Mesir di Tanah Melayu
banyak disebarkan oleh pelajar Melayu yang
menuntut di Kaherah. Kebanyakan pelajar Melayu ini terpengaruh dengan
gerakan Islah yang disebarkan Syeikh Muhammad Abduh dan Rasyid Rida. Antaranya,
Syeikh Syed al-Hadi dan Syed Muhammad Tahir Jalaludin. Suasana politik terbuka
di Mesir telah menggalakkan pelajar Melayu yang sedang menuntut di Universiti
al-Azhar untuk bergiat dalam politik dan menimbulkan kesedaran kepada mereka
untuk menyebarkan pengaruh tersebut di Tanah Melayu setelah pulang. Mereka mahu
melihat Tanah Melayu turut merdeka dan bebas dari belenggu penjajah seperti yang
terjadi di Mesir.
Sebelum Mesir menjadi tarikan tempat orang
Melayu meneruskan pengajian, orang Melayu banyak menghantar anak mereka ke
Mekah. Menurut Othman Abdullah, Mekah hanya tempat untuk menimba ilmu sahaja
dan jika mahu mempelajari politik mereka perlu ke Mesir[2].
Hal ini menimbulkan kesedaran dalam pelajar untuk mempelajari politik turut
menyebabkan peningkatan bilangan anak Melayu yang menyambung pengajian mereka
di Mesir tahun 1920-an dan 1930-an. Menurut Othman Abdullah, sewaktu beliau
sampai di Mesir pada tahun 1925, tidak kurang 27 orang pelajar Melayu baru
turut sama melanjutkan pelajaran di Mesir[3]. Kesedaran politik pelajar Melayu dapat
dilihat menerusi penerbitan Ittihad pada tahun 1913 yang jelas menyokong
penubuhan Sarekat Islam dan Budi Utoemo oleh rakyat Indonesia yang turut
mengalami kebangkitan politik ketika itu. Neracha menjadi wadah pemikir
umat Islam yang diterbitkan setelah al-Imam dihentikan penerbitannya akibat
ketiadaan wang untuk meneruskan penerbitannya.. Neracha mengalakkan orang
Melayu berusaha lebih gigih bagi menjamin survival bangsa, agama, dan tanah air mereka.
Ketika
di Kaherah, penuntut Tanah Melayu telah bergabung dengan penuntut dari
Indonesia menubuhkan al- Jam’iyyah al- Khairiyyah pada tahun 1923 di bawah
pimpinan Syeikh Ismail. Ahli – ahlinya
kebanyakan terdiri daripada pelajar yang belajar di Universiti Al-
Azhar. Al- Jam’iyyah al- Khairiyyah atau dalam bahasa Melayu dikenali sebagai
persatuan penuntut-penuntut semenanjong Tanah Melayu dan Indonesia merupakan
persatuan yang menjaga kebajikan pelajar Tanah Melayu dan Indonesia sepanjang
mereka menuntut di Kaherah[4].
Persatuan ini diadakan untuk memberi bantuan dan perlindungan kepada pelajar
Tanah Melayu dan Indonesia serta dapat bertukar – tukar ideologi dalam kalangan
ahli persatuan[5]. Al-Jamiyyah
al-Khairiyyah tidak dapat mengelak dari turut menyertai krisis politik yang
berlaku di Mesir ketika itu. Namun begitu, persatuan ini tidak bertahan lama
akibat mengalami krisis kepimpinan apabila persatuan ini tidak dapat menjaga
kebajikan dan keselamatan apabila seorang pelajar dari Palembang telah terbunuh
akibat pergolakan yang berlaku di Mesir[6].
Akhbar
Seruan Azhar diterbitkan oleh al-Jamiyyah al-Khairiyyah pada Oktober 1925
sebagai lidah rasmi persatuan ini dan penerbitan ini turut dibantu oleh
penerbit akhbar di Kaherah. Penerbitan surat khabar ini turut bermatlamat sama
seperti akhbar-akhhbar lain. Akhbar ini berperanan untuk menyatukan umat Islam
di seluruh semenanjung Tanah Melayu dan kepulauan Melayu. Seruan Azhar
mengecam tindakan penjajah yang menyekat kebebasan mereka serta mengeksploitasi
Tanah Melayu. Surat khabar ini turut menyeru orang Melayu supaya bersatu bagi
membebaskan diri dari cengkaman pelajar dengan mengaitkan Mesir sebagai contoh.
Ideologi yang dibawa Seruan Azhar ini turut disokong oleh Pengasoh yang
diterbitkan di Kelantan dan Pilehan Timoer[7]. Persatuan
ini juga menghantar Djanan Taib sebagai wakil al-Difa’al-Watani (The
National Guard) yang merupakan salah satu jawatankuasa dalam al- Jamiyyah
al- Khairiyyah bagi menghadiri Muktamar Islami yang diadakan di Mekah pada
tahun 1926[8].Selain
itu, Abu Bakar Ashaari yang merupakan presiden al- Jamiyyah al-Khaiyyyah
bersama Abdul Kahar Muzakir telah ke Palestin bagi menghadiri mesyuarat Suruhanjaya
Buraq al- Shariff yang bertujuan menyelesaikan masalah umat islam yang berlaku
ketika itu. Al- Jamiyyah al-Khairyyah turut mengadakan hubungan al-Hizb
al-Watani iaitu Parti Kebangsaan yang pernah dipimpin oleh Mustafa Kamil (1874-1908)
dan Muhammad Farid (1868-1919) menentang penjajah Barat dalam menuntut
kemerdekaan. Kedua- dua tokoh ini sangat disanjungi oleh pelajar Melayu akan
perjuangannya.
Pemimpin
dari parti tersebut selalu mengambil berat dan memberi bantuan kepada pelajar
melayu dan sering bertukar-tukar fikiran
dalam kalangan mereka. Antara pemimpin al-Hizb al- Watani mempunyai hubungan
yang erat dengan persatuan ini seperti Syeikh ‘Abd al-‘Aziz, Sa’ad Zaghlul,
Syeikh Abd al-Majid al-Ban. Contoh
hubungan erat ini dapat dibuktikan dengan kematian pemimpin al- Hizb al-
Watani,’Ali Fahmi yang mendapat liputan Seruan Azhar dan wakil pelajar
melayu turut menghadiri upacara pengebumiannya Hubungan yang erat ini telah mendorong
pelajar Melayu di Kaherah agar mengambil berat perkembangan politik di Tanah Melayu
khususnya yang melibatkan hak Melayu.
Selain
persatuan ini, pelajar Melayu di Mesir juga turut terlibat dalam Persatuan
Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM)[9].
Pengalaman terlibat dengan al- Jam’iyyah al- Khairiyyah dan persatuan lain
sewaktu menuntut di Mesir telah digunakan sepenuhnya oleh pelajar Melayu untuk
menyebarkan pemikiran Islah di Tanah Melayu. Contohnya, Othman Abdullah yang
kembali ke Tanah Melayu pada tahun 1929 telah dilantik sebagai penulis serta
pengurus akhbar Majlis yang ditubuhkan pada tahun 1931. Othman bersama
beberapa pelajar Melayu turut menubuhkan Persatuan Melayu Selangor (PMS) yang
bermatlamat menjaga kepentingan hak orang Melayu ketika pemerintah British
menjajah Tanah Melayu. Beliau juga menjadi bendahari Kesatuan
Melayu Muda pada 1939[10].
Pada tahun 1930, Abdul Wahab Abdullah pulang ke Tanah Melayu dan beliau menjadi
pengarang akhbar Saudara dan Bumiputera. Abu Bakar Ashaari
pulang ke Tanah Melayu pada tahun 1932, beliau menjadi pengarang surat khabar
Bahtra dan Saudara sebelum berhijrah ke Perlis dan menjadi imam besar Masjid
Alawiyyah, Kangar[11].
Peristiwa
yang berlaku di Kaherah turut mempengaruhi masyarakat Melayu. Contohnya,
Persidangan Antarabangsa Khalifah yang telah dianjurkan pada 13 sehingga 20 Mei
1926 iaitu 2 tahun selepas jawatan khalifah dibubarkan. Persidangan ini
bertujuan untuk menangani permasalahan umat islam yang berlaku ketika itu Raja-raja
Melayu turut dijemput oleh Sayyid Hassan bin Ahmad al- Attas untuk menghadiri
persidangan tersebut. Sultan Johor, Sultan Ibrahim menunjukkan minat untuk
menghadiri persidangan tersebut namun tdak dapat menghadirinya pada saat
akhir-akhir. Sultan Pahang juga menunjukkan minat yang sama namun tiada bukti
penglibatan sultan Pahang dalam persidangan tersebut[12]. Persidangan tersebut dihadiri oleh 40 orang
daripada 14 orang wakil dan telah mendapat liputan luas dari akhbar Melayu
seperti Pengasuh dan Idaran Zaman. Misalnya, Idaran Zaman
telah menyiarkan senarai nama peserta yang terlibat dalam persidangan tersebut.
Namun begitu persidangan tersebut kurang berjaya kerana hanya dihadiri oleh
wakil wakil pemimpin dan bukannya pemimpin itu sendiri. Dalam persidangan
tersebut, Ali Abd al- Raziq yang berfikiran liberal telah mempertikaikan
perlantikan khalifah sebagai pemimpin umat Islam dengan menyatakan Islam tidak
menggariskan sebarang panduan dalam menentukan kepimpinan politik Islam. Pemikiran
sekular Ali Abd al-Raziq telah dibantah oleh ulama Mesir malahan pelajar Melayu
yang menuntut di Kaherah[13].
Persidangan tersebut gagal menjana kesan yang besar terhadap masyarakat tapi
menampakkan kesedaran orang Melayu apabila mula berminat mengenai isu berkaitan
umat islam ini.
Dari
sudut politik juga, pemikiran Islah juga turut disebarkan oleh Kaum Muda. Kaum Muda biasanya ialah mereka yang mendapat
pendidikan moden dan terdedah dengan pengaruh Mesir sewaktu belajar di sana.
Antara tokoh – tokoh yang sinonim dengan Kaum Muda ialah Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin (1869-1956), Syeikh Muhammad Salim
al-Kalali, Syed Syeikh al-Hadi (1867-1934), Syed Muhammad Aqil dan Haji Abbas
Mohd Taha. Matlamat Kaum Muda ialah mengembalikan Islam kepada jalan yang
sebenar. Namun begitu, usaha yang dijalankan oleh Kaum
Muda ini mendapat tentangan dari Kaum Tua yang berfikiran konservatif dan ortodok yang khuatir dengan pengaruh Kaum
Muda yang kian mendapat tempat dalam masyarakat seterusnya menyebabkan mereka
kehilangan pengaruh.
Selaras dengan itu, Kaum Tua yang lebih
berpengaruh dalam kalangan masyarakat dan pemerintahan ketika itu telah
menyekat kegiatan Kaum Muda dengan mewujudkan undang – undang bahawa penerbitan
buku berkaitan Islam perlu mendapatkan keizinan sultan. Ada sesetengah negeri
yang mengharamkan penerbitan buku- buku atau edaran buku- buku tersebut. Usaha yang dilakukan oleh Kaum Tua yang
menghalang penyebaran tersebut mendapat kerjasama daripada British kerana
bimbang pengaruh Kaum Muda ini akan mengancam kekuasaannya. Akibatnya, Kaum
Muda terpaksa berpindah ke Negeri- Negeri Selat bagi menyebarkan ideologi
mereka kerana Negeri – Negeri Selat tidak mempunyai sultan. Selain itu, Kaum
Tua juga menghalang penyebaran akhbar seperti Saudara dan Ikhwan dari memasuki
negeri- negeri Melayu seperti Kelantan.
Dalam
bidang pendidikan, hasil daripada pengaruh Mesir, Kaum Muda berjaya membawa
pelbagai perubahan. Sebelum ini sistem pendidikan di Tanah Melayu lebih
bercorak pondok dan tradisional bagi
memberi pendidikan kepada masyarakat.
Pondok - pondok kediaman pelajar dijadikan tempat pembelajaran. Pendekatan
pengajaran yang diamalkan oleh institusi ini lebih berbentuk sehala di mana
tiada sesi soal jawab dan pelajar hanya perlu mendengar dan menghafal setiap ajaran yang diberikan
tanpa menghayati isi kandungannya.[14]
Amalan sistem pengajian pondok yang mementingkan amalan keakhiratan
saja akan menyebabkan orang Melayu ketinggalan dalam sesuatu perkara. Apabila pelajar Melayu yang belajar di
Mesir pulang ke Tanah Melayu mereka menukarkan sistem pendidikan pondok kepada
sistem pengajian madrasah yang lebih sistematik mengikut acuan pendidikan moden
Mesir bagi menyebarkan ideologi mereka. Contohnya, Madrasah al-Iqbal al-
Islamiyah di Singapura, Madrasah al- Hadi (1917) di Melaka, Madrasah al-
Idrisiyyah (1922) di Kuala Kangsar, Madrasah Zainal Abidin (1925) di Terengganu
dan Madrasah al- Mashhor di Pulau Pinang (1914).
Pendidikan
di madrasah ini telah dimodenkan dengan mengekalkan mata pelajaran tradisi
seperti Tauhid, Hadis dan lain-lain dan memasukkan matapelajaran moden seperti Geografi,
Matemetik, bahasa Melayu, bahasa Inggeris, agama Islam dan bahasa Arab.
Aktiviti luar ilik darjah seperti bersukan, bersyarah, bertukang, menjahit
mahupun bernasyid turut diajar di madrasah tersebut[15].
Sistem pengajaran tersebut juga juga berubah apabila mengaplikasikan penggunaan papan hitam dan kapur selain
pengunaan buku teks yang tetap. Mereka juga memperkenalkan kaedah ujian di mana
peserta yang gagal dalam ujian terbabit tidak dibenarkan menaiki tahap yang
seterusnya[16]. Madrasah
tersebut mempunyai cuti yang tersendiri dan diajar oleh guru yang berpengalaman
dan biasanya berpendidikan Mesir. Madrasah ini juga bukan sahaja menekankan
kaedah menghafal seperti yang diterapkan oleh sistem pondok malah turut
menekankan kepentingan pemahaman terhadap sesuatu yang dipelajari. Sistem
pendidikan tersebut berjaya menarik ramai masyarakat Melayu menghantar anak
mereka ke madrasah dan seterusnya melanjutkan pelajaran ke Kaherah.
Peranan
surat khabar dan majalah juga dipengaruhi oleh pengaruh Mesir dan dengan adanya
kedua- dua media ia membantu menyebarkan pemikiran islah dengan lebih meluas.
Contohnya, Akhbar al- Imam diterbitkan oleh Syeikh Tahir Jalaluddin pada 23 Julai 1906 jelas dipengaruhi akhbar al-
Manar di Mesir. Penerbitan ini dibantu oleh Syeikh al- Hadi dan Hj. Abbas
Mohd Taha yang kebanyakannya terdedah dangan pemikiran akhbar al-Manar yang merupakan terbitan Rasyid Rida di Mesir.
Akhbar ini dianggap sebagai penyebar pemikiran tokoh-tokoh Islah. Pengaruh
pemikiran Islah telah meresapi dalam pemikiran penggerak al-Imam. Al-Imam
telah menyeru orang Melayu supaya berusaha mencapai kemajuan mengikut garis
panduan yang ditetapkan oleh al-Quran dan Sunnah. Al –Imam telah menyeru
ibu bapa untuk memberikan pendidikan yang sempurna di samping menekankan
kepentingan ilmu. Orang Melayu juga digalakkan untuk meninggalkan segala adat
resam dan kepercayaan yang karut Akhbar
ini telah mengembangkan kesedaran politik orang Melayu dengan memasukkan
unsur- unsur politik dalam tulisannya.
Orang Melayu mula sedar akan kepentingan
ekonomi dan pendidikan bagi memajukan bangsa. Walaupun akhbar ini dihentikan
penerbitan akibat kekurangan kos pada tahun 1908, ia menjadi pencetus kepada
akhbar – akhbar lain untuk menyuarakan pandangan mereka. Contoh lain, akhbar Chahaya Pulau Pinang, Idaran Zaman
(Pulau Pinang,1925), Suara Melayu, al- Ikhwan dan Saudara antara
akhbar yang sering melaporkan perkembangan politik di Mesir. Akhbar Pengasoh
turut melaporkan aktiviti yang berlaku di Mesir seperti penganjuran Persidangan
Antarabangsa Khalifah. Walaupun pembentukan madrasah dan penerbitan surat
khabar ditentang oleh Kaum Tua, hal ini berjaya menyebarkan pemikiran Islah di
Tanah Melayu.
Dalam
bidang penulisan novel, novel Faridah Hanum merupakan novel pertama yang
dihasilkan oleh Syeikh Syed al- Hadi di Tanah Melayu. Novel ini banyak
dipengaruhi oleh novel Zainab karya Mohd Husin Haikal yang merupakan
seorang karyawan dari Mesir. Novel Faridah Hanum dan Zainab ini
mempunyai isi kandungan dan jalan cerita yang hampir sama. Latar belakang
masyarakat yang digunakan juga sama dengan novel Zainab iaitu masyarakat
Mesir. Novel Faridah Hanum ini membangkitkan isu kebebasan terhadap
golongan wanita terutamanya dalam menuntut ilmu sebagaimana yang terdapat dalam
novel Zainab. Menurut Rosni Samah, novel Faridah Hanum yang
ditulis oleh Syeikh Hadi ini selaras dengan usaha Syeikh Hadi menyebarkan
pengaruh Islah di Tanah Melayu manakala karya Muhd Hussin Haikal ini ditulis
berdasarkan idealogi yang dipelopori oleh Jamaluddin al-Afghani[17].
Novel Faridah Hanum juga menyentuh isu berkenaan memajukan diri tanpa
perlu mengikut tradisi lama. Selain itu, terdapat juga buku-buku yang
dipengaruhi oleh Mesir dalam menyebarkan ideologi Islah mereka. Antaranya novel
Melor Kuala Lumpur karya Harun Aminurrashid, novel Putera Gunung
Tahan Ishak Haji Muhamad
KESIMPULAN
Pengaruh Mesir yang disebarkan oleh pelajar Melayu khususnya pemikiran Islah
telah banyak mengubah aspek pemikiran orang Melayu agar bangkit membuat
perubahan bagi memajukan diri demi mempertahankan agama, bangsa dan negara. Hal
ini turut menyuntik semangat orang melayu untuk menimba ilmu pengetahuan
sehingga ke peringkat yang lebih tinggi. Orang Melayu juga mula sedar bahawa
mereka sudah banyak ketinggalan dalam pelbagai aspek berbanding kaum lain.
Pengaruh Mesir juga berjaya memupuk semangat politik dalam kalangan orang
Melayu sehinggalah berlaku kebangkitan politik di Tanah Melayu. Orang Melayu
mulai sedar agar kepentingan untuk membebaskan diri dari belenggu politik.
Kesannya, terdapat beberapa persatuan baru mula ditubuhkan hasil kesedaran
tersebut. Hal ini jelas menunjukkan betapa besarnya pengaruh Mesir terhadap
perkembangan politik dalam aspek kesedaran berpolitik dan telah mempengaruhi
kehidupan masyarakat Tanah Melayu khususnya seperti Syeikh Syed al-Hadi, Syeikh
Muhammad Tahir Jamaludin,Dr Burhanuddin al- Helmy dan beberapa tokoh Melayu
yang terulung ketika itu.
[1] Prof. Dato Dr.Redzuan Othman, Peranan
dan Sumbangan Lulusan Mesir dalam Masyarakat Melayu, Seminar Memperkasakan
Belia Islam Serantau,Malaysian Hall, Abbasiah,Kaherah,YADIM, Disember 2004,
[2] William R Roff, The Lifes and Times
of Haji Othman Abdullah, Peninjau Sejarah Jilid 1, No 2 ,Universiti
Malaya,1966,hlmn 64.
[5] Prof.Dato Mohammad Redzuan Othman, Islam
dan Masyarakat Melayu: Peranan dan Pengaruh Timur Tengah, Kuala Lumpur
,Penerbit Universiti Malaya,2005.hlmn 120.
[9] William R Roff, The Lifes and Times
of Haji Othman Abdullah, Peninjau Sejarah Jilid 1, No 2 ,Universiti
Malaya,1966
[11] Prof.Dato Mohammad Redzuan Othman, Islam
dan Masyarakat Melayu: Peranan dan Pengaruh Timur Tengah, Kuala Lumpur
,Penerbit Universiti Malaya,2005,hlmn 129
[14] Badlisham Mohd Nasir, Pendidikan dalam
Gerakan Islam di Malaysia : Satu Tinjauan, Journal of Islamic and Arabic
Education 2(1),2010,hlmn 4
[17] Dr. Rosni Samah, Kertas Penyelidikan, Pengaruh
Novel Mesir “Zainab” dalam Novel Malaysia “Faridah Hanum” : Kajian Perbandingan,
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM),2008
Bibliografi
1. Prof.Dato Mohammad Redzuan Othman, Islam dan Masyarakat Melayu: Peranan dan Pengaruh Timur Tengah, Kuala Lumpur ,Penerbit Universiti Malaya,2005.
2. Prof. Dato Dr.Redzuan Othman, Peranan dan Sumbangan Lulusan Mesir dalam Masyarakat Melayu, Seminar Memperkasakan Belia Islam Serantau,Malaysian Hall, Abbasiah,Kaherah,YADIM, Disember 2004
3. Dr. Rosni Samah, Kertas Penyelidikan, Pengaruh Novel Mesir “Zainab” dalam Novel Malaysia “Faridah Hanum” : Kajian Perbandingan, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM),2008.
4. William R Roff, The Lifes and Times of Haji Othman Abdullah, Peninjau Sejarah Jilid 1, No 2 ,Universiti Malaya,1966.
5. Badlisham Mohd Nasir, Pendidikan dalam Gerakan Islam di Malaysia : Satu Tinjauan, Journal of Islamic and Arabic Education 2(1),2010
No comments:
Post a Comment