PENGENALAN
Sejarah
merupakan satu disiplin ilmu yang berasaskan teori, pengertian, falsafah dan
kaedah. Menurut Kamus Dewan, sejarah
membawa erti sastera lama, asal usul iaitu keturunan, salasilah, peristiwa yang
benar-benar berlaku pada waktu yang lampau, kisah, riwayat tambo; tawarikh.[1]
Manakala menurut R. O. Winstedt, beliau menyatakan bahawa, sejarah berasal
daripada perkataan Arab yang memberi erti, salasilah, tawarikh dan babad. Di
dalam bahasa asing pula, khususnya di Barat, perkataan sejarah disamakan dengan
perkataan history (bahasa Inggeris)
yang pada asasnya berasal daripada perkataan Yunani purba, historia yang bererti penyelidikan.[2] Walau
bagaimanapun, secara objektifnya maksud sejarah menunjukkan sebuah kejadian
atau peristiwa yang telah berlaku.
Bidang ilmu sejarah ini pada
peringkat awalnya, dikritik hebat oleh sesetengah pihak yang menyatakan bahawa
sejarah tidak mempunyai kepentingan dan tidak mempunyai tujuan tertentu.
Sebagai contoh, Jacques Derrida[3]
merupakan golongan pascamoden yang merasakan sejarah tidak mempunyai makna yang
jelas. Apabila wujudnya isu ini maka, keadaan ini membuka peluang kepada
beberapa pihak lain terus mempersoalkan sejarah sebagai salah satu bidang ilmu
pengetahuan. Misalnya, di Eropah pada tahun 1997, sesetengah universiti di
Eropah bercadang untuk menutup Jabatan Sejarah. Hal ini kerana, pihak
universiti merasakan Jabatan Sejarah ini kurang mendapat sambutan daripada
pelajar-pelajar. Menurut pandangan Khoo Kay Kim dalam penulisan beliau bertajuk
“Trend dan Perkembangan Pensejarahan Malaysia” menyatakan dengan tegas bahawa,
sejarah sebagai satu disiplin ilmu yang mengalami krisis pada masa kini. Hal
ini kerana, kebanyakan siswazah menyatakan bahawa, ilmu sejarah tidak membawa erti
dan tidak relevan digunakan dalam dunia serba moden kini. Oleh itu, subjek
sejarah perlu ditegaskan pada peringkat awal dalam institusi pendidikan lagi
bagi mengikis pandangan negatif ini. Subjek sejarah juga merupakan satu bidang
mengenai kemanusiaan dan sejarah juga boleh dijadikan sebagai pengajaran dalam
menjalani kehidupan yang lebih baik dari zaman sebelumnya.
Kepentingan sejarah dalam kehidupan
amat bermakna kerana melalui sejarah masyarakat mula mengenal erti kehidupan
dan melakukan tranformasi untuk memiliki kehidupan yang lebih baik. Mempelajari
sejarah juga bertujuan untuk meningkatkan ilmu pengetahuan. Menurut Lester D.
Stephens, sejarah mewujudkan semangat kekitaan kerana sejarah membolehkan kita
mengenali siapa diri kita dalam skop individu dan masyarakat. Selain itu,
sejarah juga membantu dalam pembangunan bangsa dan negara. Sesebuah bangsa yang
menjadikan sejarah sebagai satu keperluan dalam kehidupan, mereka akan lebih
menghargai segala keamanan dan kemajuan yang telah dicapai oleh sesebuah
negara. Sejarah juga mengingati perkara-perkara yang mendalam yang berlaku ke
atas negara seperti kemerdekaan negara dan sebagainya. Kepentingan sejarah ini mendidik
masyarakat supaya menghargai peristiwa yang lepas sebagai pengajaran hidup pada
masa akan datang.
Tambahan lagi, melalui ilmu sejarah telah
melahirkan ramai sejarawan yang mengkaji lebih mendalam mengenai ilmu sejarah. Misalnya,
Herodatus yang digelar ‘bapa sejarah’ merupakan individu yang mula-mula
menggunakan perkataan sejarah atau historia
dalam karyanya iaitu Histories yang
bermaksud penyelidikan atau penyiasatan terhadap segala peristiwa silam mahupun
sezaman.[4]
Seorang sejarawan mesti mempunyai keperibadian yang tinggi malah kuat dari segi
fizikal, mental, rohani dan jasmani. Hal ini kerana, seorang sejarawan akan
melakukan pelbagai kajian lapangan dan pembacaan yang banyak bagi mencari dan
mengumpul bahan-bahan sejarah. Sejarawan juga berkait rapat dengan kehidupan
masyarakat yang merangkumi nilai-nilai dan budaya sesebuah masyarakat.
Perkara-perkara ini mendorongnya supaya sejarawan mencari dan menuliskan
peristiwa-peristiwa yang berlaku di persekitarannya yang berkait rapat dengan
unsur-unsur subjektif.[5]
Ilmu sejarah telah melahirkan konsep
periodisasi atau penzamanan yang membantu pengkaji sejarah khususnya dalam penyelidikan
dan penulisan. Kepentingan periodisasi amat jelas bagi menggambarkan sesebuah
zaman yang dialami oleh sesebuah kerajaan. Hal ini kerana, setiap peristiwa
sejarah yang dilalui tidak sama dengan kerajaan-kerajaan yang lain. Dalam
sesebuah kerajaan juga menghadapi periodisasi yang berbeza. Apabila membuat
penyelidikan dan penulisan, aspek periodisasi perlu dititikberatkan supaya
memudahkan untuk mengumpul hasil kajian mengikut penzamanan yang betul. Faktor
ruang dan waktu adalah faktor yang penting dalam melakukan sebuah kajian
sejarah. Kedua-dua faktor ini yang perlu dipegang oleh semua pengkaji supaya
hasil kajian mereka mudah difahami. Tambahan lagi, kajian akan lebih sistematik
dan teratur.
PERIODISASI/PENZAMANAN
Secara umumnya, periodisasi atau
pembabakan waktu adalah satu proses struktur waktu dengan pembahagian atas beberapa
babak, zaman atau period.[6]
Period dianggap sebagai suatu unit waktu yang dibezakan dengan unit yang lain
dengan memberikan ciri-ciri yang tertentu. Periodisasi atau penzamanan merujuk
kepada usaha ahli sejarawan mengklasifikasi atau mengkategorikan
peristiwa-peristiwa sejarah mengikut tahap atau tempoh waktu masa yang sangat
penting dalam penyelidikan dan penulisan sejarah. Dalam erti kata lain, periodisasi
digunakan dalam pensejarahan agar suatu peristiwa dalam sesebuah zaman atau
tamadun itu mudah difahami mengikut susunan atau kronologi yang betul. Dengan
adanya konsep periodisasi, sesebuah kajian dan penulisan yang dilakukan dapat mengetahui
dengan lebih mendalam dan merangkumi kehidupan dari aspek politik, ekonomi dan
sosial secara keseluruhannya.
Periodisasi
dalam sejarah Indonesia kebiasaannya merujuk kepada perbezaan antara Zaman Kuno
dan Zaman Baru dengan kedatangan agama Islam di Indonesia. Periodisasi dapat
diringkaskan melalui peradaban kuno berbeza dari peradaban baru yang lama di
Jawa menggunakan bahasa Jawa Kuno (Kawi), sedangkan peradaban baru menggunakan
bahasa Jawa Baru, perubahan agama dari Hinduisme dan Animisme ke Islam, dan
jaringan sosial ekonomi menjadi luas.[7]
Subperiodisasi diperlukan dalam pembahagian ke atas dua zaman ini, bagi
mendapatkan perincian yang lebih jelas. Bagi negara Indonesia yang wilayahnya
sangat luas dan sifatnya amat heteroge mengenai kebudayaan, sistem politik dan
ekonominya, maka setiap periodisasi akan menunjukkan kelemahan dan kekurangan
atau ketidaktepatan.[8]
Permasalahan periodisasi, pada awalnya diketengahkan mengenai soal penentuan kriteria.
Salah satu alternatif penyusunan periodisasi ialah kriteria darjat integrasi
yang telah dicapai pada masa tertentu.[9]
Keadaan ini menggambarkan bahawa sejarah Indonesia sebagai sejarah nasional yang
mempunyai unit geopolitik sebagai proses perkembangan sejarah Indonesia.
Selain
itu, periodisasi juga boleh dilihat dalam Sejarah Eropah yang mempunyai
penzamanan yang menarik untuk dikaji. Hal ini kerana, Sejarah Eropah
menyaksikan turun naik sebuah kerajaan dan setiap zaman yang dilalui berbeza
dengan zaman yang lain. Misalnya, Empayar Yunani yang berlaku di antara tahun
800-500 S.M. Pada zaman ini, berlakunya kolonisasi bertujuan untuk menguasai
pelabuhan perdagangan, memiliki tanah dan memindahkan penduduk yang ramai di
satu-satu kawasan.[10]
Zaman berikutnya ialah berlangsung Empayar Graeco-Rom. Zaman ini bermula dari
pemerintah Iskandar Zulkarnain dari tahun 300 S.M, satu jangka masa di mana
idea dan kebudayaan Yunani berkembang di seluruh dunia yang bertamadun hingga
ke timur.[11]
Empayar Rom merupakan tahap ketiga dalam Sejarah Eropah yang bermula pada tahunn
27 S.M. Zaman ini merupakan permulaan era empayar. Berikutnya, Empayar Rom Suci
yang merupakan usaha untuk menghidupkan semula Zaman Pax Romana yang telah
musnah akibat serangan orang gasar. Zaman yang terakhir ialah Empayar Zaman
Awal Moden bermula pada 15 M sehingga 19 M. Yang juga dikenali sebagai empayar
perdagangan.
CIRI-CIRI
PERIODISASI
Terdapat empat ciri-ciri
periodisasi yang dapat menggambarkan dengan lebih jelas berkaitan dengan konsep
periodisasi. Ciri pertama ialah melalui
periodisasi, pengkaji dapat mengetahui perkembangan sesebuah peristiwa
sejarah dalam aspek politik, ekonomi dan sosial. Dalam sesebuah kajian yang
dilakukan, pengkaji akan meneliti ketiga-tiga aspek ini bagi melengkapkan
kajian tersebut. Sebuah kerajaan berbeza dengan kerajaan yang lain dalam
pembentukan politik, ekonomi dan sosial. Ciri yang kedua ialah faktor geografi dimana faktor ruang ini
memainkan peranan yang penting dalam membuat sesuatu kajian sejarah. Sebagai
contoh, apabila mengkaji sejarah dunia, maka pembahagian geografi perlu
dikecilkan bagi memudahkan skop kajian yang ingin dilakukan.
Berikutnya
ciri ketiga, kewujudan zaman iaitu
zaman arkeologi, zaman kerajaan dan zaman moden. Kewujudan zaman ini merupakan
satu periodisasi yang berbeza dari satu zaman dengan zaman yang lain. Ciri
terakhir ialah kewujudan dinasti atau
pemerintahan beraja. Setiap
negara mempunyai corak pemerintahan yang berlainan dan keadaan ini juga
menunjukkan peranan periodisasi setiap pemerintahan tersebut. Sebagai contoh,
China merupakan sebuah negara yang mengamalkan sistem pemerintahan bercorak
dinasti. Setiap dinasti ini mempunyai periodisasi yang berbeza dari faktor
ruang dan waktu. Kedua-dua faktor ini yang menunjukkan sesebuah peristiwa
sejarah berlaku yang dikaitkan dengan konsep periodisasi.
KEPERLUAN
PERIODISASI DALAM PENYELIDIKAN DAN PENULISAN
Penyelidikan bermaksud
mencari maklumat mengenai sesuatu perkara, menyelami lebih lanjut, menjalankan
kajian menyeluruh atau menyiasat dengan lebih mendalam. Penyelidikan
juga dapat didefinasikan sebagai penyiasatan yang penuh berhati-hati, mendalam,
secara bijak dan meluas mengenai sesuatu perkara atau subjek spesifik, dengan
tujuan meningkatkan dan meluaskan ilmu pengetahuan manusia sejagat. (Manheim,
1977). Penyelidikan adalah suatu penyiasatan atau ujikaji yang bertujuan menemukan
dan mengintrepretasikan fakta-fakta, mengulang semula teori yang diterima
di dalam penemuan baru atau amalan penggunaan teori atau undang undang dan
peraturan baru atau yang digunapakai semula. (Woolf, 1975).
Manakala
penulisan merupakan satu proses yang melibatkan penyusunan dan pembentangan idea-idea oleh penulis
tentang sesuatu perkara atau isu untuk dipersembahkan kepada pembaca. Setiap
idea yang disampaikan itu hendaklah jelas maksudnya iaitu penulis mampu
menyalurkan idea kepada pembaca, menerusi penggunaan bahasa yang tepat dan
berupaya menggunakan teknik penulisan yang sesuai. Seorang penulis yang baik
mampu menarik pembaca untuk membaca dan memahami penulisan tersebut. Ciri-ciri
penulisan ialah mengemukakan persoalan yang menjadi isu besar pada satu masa
atau zaman. Selain itu, sesebuah penulisan juga dapat menyentuh pemikiran,
perasaan, dan membuka minda pembaca atau khalayaknya
dan mengandungi pengajaran. Ciri yang berikutnya, mendatangkan reaksi tertentu
dalam masyarakat, sesebuah organisasi atau pemerintah. Sesebuah penulisan juga
perlu menggunakan bahasa sebagai medium yang bernas dan mempunyai nilai-nilai
estetika. (Hamzah Ismail, Jabatan Kesusasteraan Melayu, Fakulti Bahasa, UPSI,
2004)
1. MERANCANG PENYELIDIKAN DAN PENULISAN
SEJARAH
Sebelum
membuat satu penyelidikan dan penulisan, perancangan yang cukup teliti dan rapi
perlu dilakukan supaya segala kajian yang bakal dijalankan akan berjalan dengan
lancar. Hal ini kerana, sesebuah kajian yang bakal dilakukan perlu
menititkberatkan faktor-faktor seperti ruang dan waktu. Tambahan lagi, melalui
perancangan juga pemilihan tajuk kajian dapat dilakukan. Faktor ruang dan waktu
juga memainkan peranan yang penting untuk mendapatkan tajuk yang sesuai. Sebagai
contoh, Perisikan Jepun di Tanah Melayu, 1930-1941 merupakan tajuk yang
menitikberatkan faktor ruang dan waktu. Para calon pascasiswazah, misalnya
tidak akan memilih tajuk yang terlalu luas kerana penanganan subjek yang
terhasil daripada pemilihan yang sedemikian rupa tentulah akan menjadi amat
sukar sekali, lebih-lebih lagi dalam masa yang singkat, yakni di antara dua ke
empat tahun.[12]
Lagipun, pemerihan perkara yang terlalu luas akan cakupannya akan memaksa
pengkaji mengurangkan aspek penilaian dan penganalisisan dalam tulisan atau
penyampiannya.[13]
Menurut Richard Marius:
“Keupayaan mengenal
pasti topik anda sendiri mencerminkan berapa banyak anda mempunyai pengetahuan
tentang material berkenaan dan bagaimana cekapnya anda dapat berfikir
tentangnya. Usaha mengkhususkan topik anda merupakan suatu disiplin yang bagus.
Suatu pendidilan liberal - termasuk pendidikan sejarah - sepatutnya mengajar
anda untuk menimbulkan soalan dan memikirkan makna di sebalik setiap teks yang
anda temui dalam hidup. Pemikiran yang sedemikian itu dalam kursus sejarah
merupakan suatu amalan yang baik”. [14]
Kajian
dilakukan untuk mencari jawapan mengenai pelbagai persoalan yang timbul. Kajian
juga dijalankan untuk menyelesaikan masalah-masalah yang berlaku. Selain itu,
melalui kajian juga pengkaji dapat menyokong pendapat dan kajian yang sebelum
ini malahan, boleh menindas tentang pendapat dan kajian yang telah dilakukan
sebelum ini. Sebagai contoh, kajian yang dilakukan oleh Abdul Rahman Ismail,
Abdullah Zakaria Ghazali dan Zulkanain Abdul Rahman mengenai tarikh baru
Kerajaan Melaka telah membuktikan bahawa sesebuah kajian amat penting. Hal ini
kerana, melalui kajian ini, para pengkaji dapat mencari jawapan mengenai tarikh
sebenar Kerajaan Melaka mula diasaskan iaitu 1262. Di samping itu, melalui
kajian juga, para pengkaji tidak menyokong pendapat dan kajian yang dilakukan
sebelum ini mengenai tarikh sebenar pengasasan Kerajaan Melaka. Para pengkaji
juga tidak pernah sepakat bilakah sebenarnya kerajaan Kesultanan Melayu Melaka
bermula.[15]
Tarikh 1400 Masihi diterima oleh ramai sarjana hanyalah sebagai landasan
pemudah perbincangan tetapi bukanlah tarikh muktamad permulaan kerajaan
tersebut. [16]
2. MENGENAL PASTI LOKASI BAHAN/SUMBER
Sebagai
pengkaji sejarah, mereka perlu mengetahui lokasi-lokasi yang menempatkan segala
sumber-sumber yang berkaitan dengan kajian yang dilakukan. Kebanyakan
bahan-bahan boleh didapati di Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur. Walau
bagaimanapun, para pengkaji sejarah perlu mengenalpasti bahan-bahan atau sumber
yang ingin dirujuk terlebih dahulu. Hal ini kerana, Arkib Negara juga mempunyai
banyak cawangan dimana bahan tersebut tiada di Arkib Negara Malaysia tetapi ada
di arkib cawangan negeri. Selain Arkib Negara Malaysia, Perpustakaan Universiti
Malaya juga merupakan lokasi yang mempunyai koleksi bahan-bahan sejarah yang
banyak. Tambahan lagi, Perpustakaan Universiti Malaya juga merupakan
perpustakaan yang terlengkap di Asia Tenggara.
Segala bahan-bahan seperti buku, jurnal, koleksi persidangan, tesis, keratan
akhbar dan sebagainya boleh didapati di perpustakaan ini. Selain itu, Perpustakaan
Negara juga boleh dijadikan sebagai lokasi pilihan untuk mencari bahan mengenai
kajian yang dilakukan. Namun demikian, pengkaji perlu mahir dalam penguasaan
bahasa dan pembacaan. Hal ini kerana, terdapat bahan-bahan sejarah dalam
tulisan jawi, tulisan Melayu Klasik, Sanskrit dan sebagainya. Sebagai contoh, Hikayat Hang Tuah menggunakan bahasa Melayu Klasik yang agak sukar
untuk difahami. Selain itu, pengkaji yang baik juga perlu mempelbagaikan sumber
sejarah dalam kajian mereka. Misalnya, dalam mengkaji Sejarah Tanah Melayu,
banyak dokumen dan bahan-bahan yang lain boleh dirujuk yang terdapat di England,
Singapura, India dan Belanda yang menjadikan kajian yang dilakukan mempunyai
sumber yang pelbagai.
Sebagai
contoh, satu kajian yang dilakukan oleh Ho Hui Ling mengenai sejarah Darurat di
Tanah Melayu pada tahun 1948-1960. Kajian beliau banyak menggunakan dokumen
yang banyak terdapat di Arkib Negara Kuala Lumpur. Menurut beliau, sumber
mengenai kajian sejarah Darurat berkaitan dengan negeri seperti Selangor, Pulau
Pinang dan Negeri Sembilan ada dalam koleksi Arkib Negara Malaysia. Namun,
sejarah Darurat di negeri seperti Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor tidak
beberapa lengkap di Arkib Negara. Sebagai contohnya, fail Setiausaha Kerajaan
Persekutuan/ Pusat, Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Setiausaha Kerajaan
Negeri Pulau Pinang, Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan dan Setiausaha
Kerajaan Negeri Perak yang agak lengkap ada dalam koleksi Arkib Negara Malaysia
Kuala Lumpur.[17]
Manakala, fail Setiausaha Kerajaan Negeri Johor tidak ada dalam simpanan Arkib
Negara Kuala Lumpur dan perlu dirujuk di Arkib Negara Malaysia Cawangan
Johor/Melaka.[18]
3. MENGENAL PASTI JENIS BAHAN/SUMBER
Sumber
ialah bahan kajian yang sangat penting dalam penyelidikan sejarah yang boleh
diertikan sebagai mencari dan mentafsirkan sumber. Secara asasnya, sumber
sejarah bererti “punca” ataupun “bahan” ataupun “rujukan” yang mesti dicari dan
diguna atau ditafsir oleh sejarawan untuk mendapatkan bukti ataupun maklumat
bagi sesuatu peristiwa yang dikajinya.[19]
Sumber sejarah terdiri daripada pelbagai bahan seperti dokumen, surat khabar,
batu bersurat, artifak dan sebagainya. Terdapat empat jenis sumber iaitu sumber pertama/primer, sumber
kedua/sekunder, sumber lisan dan sumber arkeologi. Sumber pertama ialah
pengesahan daripada dokumen rasmi dan dokumen tidak rasmi.[20]
Sumber pertama terdiri daripada, surat rasmi, diari, catatan, dokumen, laporan
harian dan sebagainya. Berikutnya, sumber kedua atau sumber sekunder terdiri
daripada bahan atau dokumen yang dikaji melalui pembacaan bahan bertulis, iaitu
maklumat yang telah dicatatkan di tempat lain.[21]
Misalnya, buku, majalah, akhbar, jurnal dan ensiklopedia. Sumber lisan ialah
maklumat yang diperoleh daripada penceritaan mereka yang terlibat dengan
sesuatu peristiwa tertentu. Manakala, sumber arkeologi terdiri daripada
artifak, ekofak dan feature. Arkeologi merupakan kajian yang melibatkan dua
aspek, iaitu pertama, dari sudut material kebudayaan dan kedua, kemanusiaan dan
lingkungan.[22]
Dalam
sesebuah kajian yang dilakukan tidak semua bahan boleh digunakan dalam kajian
tersebut. Sumber-sumber ditentukan oleh tajuk kajian yang ingin dikaji. Sebagai
contoh, artikel yang dihasilkan oleh Shakila Yacob bertajuk Sejarah Malaysia
Dari Kaca Mata Amerika Syarikat. Artikel ini membincangkan dua sumber utama
terbitan Jabatan Negara Amerika, iaitu “Despatches from the United States
Consuls in Singapore, Straits Settlements, 1833-1906 (selepas ini disebut
sebagai Perutusan Singapura) dan juga “Records of The Departments of State Relating
to Internal Affairs of British Asia, 1910-1929 (selepas ini disebut sebagai
Rekod Jabatan Negara).[23]
Artikel ini hanya menggunakan sumber kedua. Antara contoh yang lain, Darus Ahmad menulis karya Raja Haji Pahlawan Terbilang berdasarkan
sumber lisan yang diperoleh daripada orang tua-tua di Riau semasa beliau
melawat tempat tersebut dan juga sumber bertulis dari karya lain.[24]
Walau bagaimanapun, Darus Ahmad tidak menerima sumber atau maklumat lisan yang
diberikan itu bulat-bulat. Sebaliknya, beliau memadankannya dengan sumber lain
seperti Tuhfat al-Nafis dan Kitab Alam Melayu.[25]
4. MENGENAL PASTI KAEDAH PENYELIDIKAN
Dalam
membuat kajian, para pengkaji akan menyenaraikan beberapa kaedah penyelidikan
yang sesuai dengan kajian yang dilakukan. Kaedah kajian merupakan kaedah atau
teknik penyelidikan yang digunakan bagi mengumpulkan data dan maklumat dengan
secara terperinci. Menurut Sekaran, metodologi bermaksud “The method section includes all the research design issues, suck as the
population and sample, variables and measurues used, data collection methods
and the data analysis techniques to be used in the study. Terdapat dua
kaedah yang sering digunakan oleh para pengkaji. Pertama kaedah kuanlitatif
yang meliputi sumber primer, sekunder dan lisan. Manakala, kaedah kedua ialah
kaedah kuantitatif yang meliputi soalan soal selidik dan uji kaji. Kebiasaannya,
para sejarawan menggunakan kaedah kuanlitatif dalam kajian mereka. Namun
begitu, para pengkaji juga perlu memilih kaedah penyelidikan dengan tepat
bersesuaian dengan tajuk yang dipilih. Kaedah yang digunakan juga perlu
menggunakan pendekatan kronologi dan analisis.
Sebagai
contoh, latihan ilmiah hasil kajian Noor Syamimi Ishak pada sesi 20120/2011
yang bertajuk Sosial dan Ekonomi di Kubang Pasu pada Tahun 1957 hingga Tahun
2007.[26]
Penulis menggunakan kaedah kajian perpustakaan bagi mencari dan mengumpul
bahan-bahan kajian dan membuat penilaian terhadap bahan-bahan tersebut untuk
digunapakai dalam menyiapkan latihan ilmiah ini. Penulis banyak menggunakan
kaedah kuantitatif iaitu dengan menjadikan sumber sekunder seperti buku-buku,
koleksi persidangan, surat khabar, majalah dan sebagainya. Penulis juga
menggunakan kaedah temubual yang dilakukan kepada penduduk di dearah Kubang Pasu.
Semua data-data yang diperoleh akan digunakan dalam kajian ini.
5. MERANCANG BILANGAN BAB/PEMBAHAGIAN BAB
Perancangan
bilangan bab atau pembahagian bab perlu dititiberatkan dalam hasil penulisan.
Melalui pembahagian bab, memudahkan pengkaji mengklasifikasikan kajian yang
dilakukan di bab-bab yang tertentu. Selain memudahkan pengkaji, kaedah
pembahagian bab ini juga memudahkan pembaca untuk memahami skop penulisan
pengkaji. Bagi pelajar yang membuat latihan ilmiah, bilangan bab hanya antara 5
hingga 7 bab sahaja. Pembahagian bab antara 5 hingga 7 adalah bilangan bab yang
paling sesuai digunakan dalam membuat latihan ilmiah.
Sebagai
contoh, latihan ilmiah hasil kajian Siti Hawa Zainon pada sesi 2010/2011 yang
bertajuk Sejarah Wanita Cina Di Malaysia: Kajian Dari Aspek Ekonomi, Sosial dan
Politik (1900-1980).[27]
Beliau telah membuat pembahagian bab kepada lima bahagian. Bab satu merupakan
bab pengenalan yang memaparkan dengan terperinci mengenai latar belakang
kedatangan orang-orang Cina ke Tanah Melayu. Bab yang kedua, memfokuskan
penglibatan wanita Cina dalam aspek ekonomi. Pada bab ketiga pula, wanita Cina
terheret di dalam kancah pelacuran bagi aspek sosial. Manakala bab keempat,
menghuraikan bagaimana penglibatan wanita Cina dalam aspek politik. Bab kelima
merupakan bab penutup yang merumuskan data-data yang diperolehi.
6. PERBINCANGAN LEBIH FOKUS DAN TERARAH
Dalam
penyelidikan dan penulisan yang dilakukan perlu membincangkan dengan lebih
fokus dan terarah mengenai perkara yang ingin dikaji. Oleh itu, dalam bab
pengenalan perlu menerangkan dengan secara ringkas namun padat yang
menggambarkan keseluruhan hasil kajian yang dilakukan.
Sebagai
contoh, latihan ilmiah bertajuk Sosial dan Ekonomi di Kubang Pasu pada Tahun
1957 hingga Tahun 2007. Penulis memilih tahun 1957 hingga 2007 untuk melihat
perkembangan yang berlaku pada tempat yang dikaji iaitu daerah Kubang Pasu.
Penulis memberi fokus ke atas keadaan ekonomi dan sosial serta menilai tahap
pencapaian yang berlaku setelah Tanah Melayu mencapai kemerdekaan. Latihan
ilmiah ini, memberikan fokus dan terarah kepada skop kajian yang penulis ingin
kaji. Pemilihan aspek ekonomi dan sosial di dearah Kubang Pasu juga telah
menunjukkan bahawa penulis akan memperincikan ke atas dua faktor ini sahaja.
7. MEMBANDINGKAN PERISTIWA-PERISTIWA
TERTENTU DALAM SEJARAH
Periodisasi
yang ingin dikaji adalah dikaitkan dengan sesuatu peristiwa sejarah yang berlaku.
Peristiwa-peristiwa ini begitu bersejarah dan mempunyai pelbagai cerita di
sebalik peristiwa tersebut. Faktor ruang, masa, tokoh dan peristiwa yang telah
berlaku tidak akan berulang kembali. Tema utama sesuatu peristiwa sejarah itu
sahaja yang berulang. Perbandingan yang dibuat untuk mengaitkan beberapa
peristiwa untuk mencari satu fakta yang tepat dan benar dengan berpandukan
sumber-sumber yang diperolehi. Tambahan lagi, periodisasi
adalah sangat berguna dalam pengkajian sejarah kerana ianya membantu untuk
sejarawan memperoleh dan mencapai hasil sejarah yang lebih baik. Hal ini kerana
pembabakan yang dilakukan dapat memisahkan ruang sejarah yang luas kepada
bahagian waktu yang lebih kecil untuk meneliti suatu kejadian lebih mendalam.
Hal ini juga membolehkan sejarawan membuat perbandingan jangka masa yang ingin
dikaji.
Sebagai
contoh, Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua merupakan satu tema iaitu
perang sejarah yang berlaku. Perang Dunia Pertama
berlangsung antara tahun 1914-1918 dan hanya berlaku dalam kalangan
negara-negara Eropah sahaja. Manakala, Perang
Dunia Kedua pula berlaku pada tahun
1942-1945 dan berlaku dalam kalangan negara Jepun Amerika Syarikat. Walau
bagaimanapun, kesan kedua-dua peperangan ini juga dirasai di Tanah Melayu. Kedua-dua
peristiwa sejarah ini berbeza dari faktor pencetus, ruang, masa, tokoh dan
kesan. Berbanding kedua-dua peristiwa ini telah membantu pengkaji untuk membuat
kajian yang lebih mendalam.
8. MEMBERI MAKNA KEPADA PEMILIHAN TEMPOH
TERTENTU DALAM SEJARAH
Sesuatu
kajian yang ingin dilakukan, pengkaji perlu menitikberatkan sebab-sebab
pemilihan sesuatu tempoh tertentu yang dipilih bagi kajian mereka. Sebagai
contoh kajian mengenai pendudukan Jepun di Tanah Melayu yang bermula pada tahun
1941 sehingga pada tahun 1945. Pengkaji membuat kajian bermula pada tahun 1941
kerana kejayaan tentera Jepun berjaya menguasai Tanah Melayu. Manakala kajian
yang dilakukan ini berakhir pada tahun 1945 dimana tentera Jepun menyerah kalah
di tangan British di Tanah Melayu. Dalam tempoh periodisasi tersebut, para
pengkaji hanya menumpukan perhatian kepada skop tahun yang dipilih sahaja. Pendekatan
ini memudahkan pengkaji untuk mencari bahan berkaitan dengan tajuk kajian.
Selain itu, pemilihan tempoh tertentu dalam sejarah memberi makna yang berbeza
dalam sesebuah masyarakat. Sebagai contoh, tarikh 31 Ogos 1957 merupakan tarikh
bersejarah bagi penduduk di Tanah Melayu kerana tarikh tersebut merupakan
tarikh kemerdekaan Tanah Melayu selepas 300 tahun dijajah. Namun begitu, bagi
masyarakat lain, tarikh ini tidak memberi makna sejarah bagi mereka. Oleh itu,
peristiwa sejarah yang berlaku antara sesebuah masyarakat adalah berlainan.
CONTOH PERIODISASI DALAM PENYELIDIKAN
Periodisasi atau penzamanan dapat
dilihat melalui penyelidikan sejarah. Sumber-sumber yang dijumpai membolehkan
para sejarawan dan para arkeologis mentafsir sumber-sumber yang dijumpai dan
mengaitkan dengan zaman yang dilalui oleh sumber tersebut. Sebagai contoh bagi
menunjukkan periodisasi dalam penyelidikan, hasil kajian Ho Hui Ling yang
mengkaji sejarah Darurat di Tanah Melayu pada 1948. Kajian beliau, hanya pada
tahun 1948 hingga 1960. Keadaan ini menunjukkan bahawa, kajian ini hanya
melibatkan satu periodisasi atau satu penzamanan sahaja.
Dalam
mengkaji sejarah Darurat di Tanah Melayu di antara tahun 1948 hingga 1960,
kaedah menganalisis berbagai-bagai jenis dokumen dari akrib dan perpustakaan
boleh digunakan.[28]
Secara umumnya, dalam mengkaji sejarah Darurat di Tanah Melayu pada tahun 1948
hinggan 1960 menggunakan sumber primer dan sumber sekunder.. Kedua-dua sumber
ini penting dan memainkan peranan masing-masing dalam memperkemas kini tulisan
dan kajian para penyelidik yang mengkaji tajuk ini. Dari sumber-sumber yang
digunakan, beliau menggunakan kaedah kualitatif dalam penyelidikan ini
Antara
sumber pertama yang digunakan ialah fail-fail rasmi kerajaan, rekod-rekod
kerajaan persekutuan dan negeri, minit-minit mesyuarat, surat-menyurat,
telegram yang diterima serta laporan-laporan kerajaan.[29] Melalui sumber tersebut,
maka pelbagai maklumat diperoleh mengenai zaman Darurat di Tanah Melayu. Antara
maklumat tersebut ialah langkah yang diambil oleh kerajaan dalam menangani komunis
seperti kad pengenalan, perintah berkurung, Home Guard dan sebagainya.
Sementara itu, terdapat juga pelbagai jenis laporan yang digunakan dalam
mengkaji sejarah Darurat di Tanah Melayu. Antaranya ialah Federation on Malaya
Annual Report.
Manakala
sumber sekunder terdiri daripada buku, majalah, kertas seminar, artikel dan
kajian ilmiah. Sumber-sumber ini diperolehi dari Arkib Negara Malaysia dan
perpustakaan Universiti Malaya. Antara tulisan penting yang berkaitan dengan
zaman Darurat di Tanah Melayu yang harus dirujuk oleh pengkaji yang meneliti
sejarah Darurat di Tanah Melayu ialah tulisan Anthony Short, Richard
Clutterbuck, Richard Stubbs, Harry Miller, Victory Purcell, Noel Barber, Edgar
O’Ballance, Gene Z. Hanrahan, Mohd Reduan Haji Asli, Karl Hack dan Kumar
Ramakrishna.[30]
CONTOH PERIODISASI DALAM PENULISAN
Dalam penulisan juga, konsep
periodisasi amat penting bagi menghasilkan sesebuah karya. Penulisan yang baik
akan mempamerkan periodisasi bagi memudahkan bahan yang ditulis dipahami oleh
pembaca. Hal ini kerana, pembaca akan lebih memahami sesebuah perjalanan cerita
melalui periodisasi atau penzamanan yang teratur dan mengikut kronologi yang
tepat. Pembaca juga mampu membuat perbandingan dan menilai perubahan yang
berlaku antara zaman dahulu dan zaman kini.
Hasil karya
penulisan mengalami perubahan dari segi bentuk penulisannya. Sebagai contoh,
buku-buku Sejarah Malaysia mengalami
perubahan tersebut terutamanya dalam bentuk pembahagian sesebuah zaman yang
dialami. Penulisan pada peringkat awal, di antara buku-buku Sejarah Malaysia
mula-mula diterbitkan ialah karya Frank Swettenham iaitu British Malaya An Account of the Origin and Progress of British
Influence in Malaya. Buku ini diciapkan pada tahun 1906. Antara kandungan
buku ini ialah:[31]
I. The
Outward Apperance of the British Possessions in the Straits of Mallaca
II. Mallaca –
Early History
III. Pinang –
Early History – Lord Minto’s Expedition to Java
IV. Singapore
- Early History – Sir Stamford Raffles
V. The
Straits from 1825-67- The Arragement made to Settle the Claims of the Sultan dan Temenggong in Regard to Johore
VI. The
Straits from 1867-73 – Sir Harry Ord’s Administration – Anarchy in the Malay
States
VII. The
Malay; His Customs, Prejudices, Arts, Language, and Literature
VIII. 1874 –
Sir Andrew Clarke – British Intervention in the Affairs of the Western Malay
States
IX. 1875 –
Sir William Jervois – British Resident of Perak Assassinated- Punitive
Expedition
X. The
Evolution of the Residential System – Tin Mining – What the Malay States owe to
Chinese Labour and Enterprise – Roads – Railways
XI. The
Continued Evolution of the Residentail System – Revenue Farms- Education – Land
Settlement – Irriagtion – Rubber Cultivation – Currency – Pahang
XII. 1895 –
1907 – Federation and its Results
XIII. Concerning
the Malay States which are not included in the Federation
XIV. How the
Development of the Malay States has Affected the neighbouring British Colony,
and the Relations of Both with Colonial Office – The Singapore Harbour and
Docks – The Civil Service – The Malay Administrator – The Future of British
Malaya
XV. Twenty-five
Years After
Kini, penulisan Sejarah Malaysia yang mempunyai struktur
yang baru dapat dilihat hasil penulisan Barbara Watson Andaya dan Leonard Y.
Andaya. Antara isi kandungan di dalam buku ini ialah:[32]
1. WARISAN
MASA LALU
Penyusunan
Semula Sejarah Malaysia Awal: Pertimbangan Histriografi
Perdagangan
Awal dan Hasil-hasil Gugusan Pulau Melayu
Pengaruh
India di ‘Bumi Emas’
Perdagangan
dengan China dan Terdidrinya Entrepot Melayu-Indonesia yang awal
Srivijaya
dan Saingan-saingannya
Asas
Kuasa Kerajaan Srivijaya
Kemerosotan
Kekuasaan Srivijaya
Dari
Srivijaya ke Melaka: Dua Kisah yang Berlainan
Warisan Melaka
2.
MELAKA DAN ZURIATNYA
Kurun ke-15 dan ke-17: Pertimbangan
Histriografi
Mengikut Tradisi Srivijaya
Sebab-sebab Kerajaan Melaka
Bentuk Sifat Kerajaan Melaka
Peluasan Wilayah Melaka
Islam dan Perkembangan Kebudayaan
Melaka
Penaklukan Melaka oleh Portugis
Brunei dan Perak: Dua Tanggapan yang
Khusus Mengenai Kejatuhan Melayu Melaka
Pengaruh Thai di Negeri-negeri
Melayu
Belanda
dan Naiknya Kerajaan Johor
3.
BERAKHIRNYA NEGERI ENTREPOT
MELAYU, 1699-1819
4.
ZAHIRNYA SEBUHA DUNIA BARU
1819-74
5.
PEMBENTUKAN ‘BRITISH’ MALAYA,
1874-1919
6.
HIDUPNYA SEBUAH MASYARAKAT
KOLONIAL 1919-57
7.
PENEMPATAN SEBUAH NEGARA 1957-80.
KESIMPULAN
Bagi
pelajar-pelajar yang bakal membuat latihan ilmiah dan tesis, mereka perlu
membuat satu perancangan awal dengan teliti dan rapi mengenai kajian yang ingin
mereka lakukan. Dalam perancangan tersebut, pelajar perlu memilih tajuk yang
sesuai. Malahan sumber-sumber yang perlu dikaji juga perlu berdasarkan tajuk
dan pelajar perlu mengenalpasti lokasi untuk mendapat sumber dengan tepat. Seterusnya,
pelajar juga perlu memilih kaedah penyelidikan dengan betul juga berdasarkan
tajuk yang dipilih. Sehubungan dengan itu, kajian yang dilakukan akan
memberikan hasil yang baik. Walau bagaimanapun, konsep periodisasi perlu
dititikberatkan dalam segala kajian yang dilakukan. Periodisasi juga boleh dijadikan
sebagai landasan yang memandu pengkaji dalam membuat sesebuah kajian.
Secara keseluruhannya, periodisasi merupakan
salah satu elemen yang penting dalam melakukan penyelidikan dan menghasilkan sesebuah
penulisan. Bagi mendapatkan sebuah kajian yang baik maka, konsep periodisasi
perlu dititikberatkan. Faktor ruang dan masa merupakan faktor yang diperlukan
dalam membuat sesuatu kajian. Pendek kata
periodosasi ini adalah pemudahcara dan sangat penting untuk seseorang memahami
sejarah dengan lebih jelas, tahap demi tahap, perkembangan demi perkembangan
sehingga membolehkan pembaca sejarah dapat menghubungkaitkan sejarah itu dengan
baik melalui satu zaman kepada zaman yang seterusnya.
[2] Muhd, Yusof Ibrahim, Ilmu Sejarah: Falsafah, Pengertian dan
Kaedah, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1997, hlm. 7.
[3] Jacques
Derrida merupakan antara pemikir pascamoden iaitu satu kumpulan aliran falsafah
yang lahir selepas zaman moden. Antara pendukung-pendukung yang lain ialah
Michel Foucault, Jean Francois Lyotard dan Jean Baudrillard.
[6]
Sartono Kartodirjo, Pendekatan Ilmu Sosial Dalam Metodologi Sejarah, Jakarta: Gramedia,
1993, hlm. 36.
[10] Sivachandralingam
Sundara Raja & Ayadurai Letchumanan, Tamadun Dunia edisi ke-2, Fajar Bakti Sdn. Bhd, 2001. Hlm. 158-159.
[12] Qasim Ahmad, Karya Sejarah: Pendekatan dan Persoalan edisi ke-2, Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2004, hlm. 32.
[15] Abdul Rahman Ismail,
Abdullah Zakaria Ghazali & Zulkanain Abdul Rahman, 1262 Penemuan Tarikh Baru Pengasasan Empayar Kerajaan Melayu Melaka,
Institusi Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia (IKSEP), 2012, hlm. 16.
[17] Ho Hui
Ling, “Kaedah dan Sumber dalam Pengkajian Sejarah Darurat di Tanah Melayu,
1948-1960”, Danny, Wong, Tze-Ken, Joseph M. Fernando, Mardiana Nordin &
Sivachandralingam Sundara Raja (ed.), Sejarah, Sumber dan Pendekatan, Kuala Lumpur: Universiti Malaya, 2006, hlm.
188.
[19]Ishak Saat, Penulisan sejarah, Kuala Lumpur: Utusan
Publications & Distributors Sdn Bhd, 2010, hlm. 7.
[22] Muhd
Supian Sabtu, “Data Arkeologi dan Sumbangannya Sebagai Data Sejarah: Satu
Tinjauan Terhadap Kronologi Zaman”, Danny, Wong, Tze-Ken, Joseph M. Fernando,
Mardiana Nordin & Sivachandralingam Sundara Raja (ed.), Sejarah, Sumber dan Pendekatan, Kuala
Lumpur: Universiti Malaya, 2006, hlm. 23.
[23] Shakila
Yacob, “Sejarah Malaysia Dari Kaca Mata Amerika Syarikat”, Danny, Wong,
Tze-Ken, Joseph M. Fernando, Mardiana Nordin & Sivachandralingam Sundara
Raja (ed.), Sejarah, Sumber dan
Pendekatan, Kuala Lumpur: Universiti Malaya, 2006, hlm. 171.
[24]
Muhd. Yusuf Ibrahim, Sejarawan dan
Persejarawan Melayu: Tradisi & Transformasi, Kuala lUmpur: Tinta
Publishers, 2011, hlm. 120.
[25]
Ibid,
[26] Noor
Syamimi Ishak, Sosial dan Ekonomi di Kubang Pasu pada Tahun 1957 hingga Tahun
2007, Latihan Ilmiah, Jabatan Sejarah, Fakulti Sastera dan Sains Sosial,
Universiti Malaya, 2010/2011.
[27] Setiap
bab akan menerangkan tentang tajuk-tajuk kajian dalam mencapai matlamat
penulisan. Lihat, Siti Hawa
Zainon, Sejarah Wanita Cina Di Malaysia: “Kajian Dari Aspek Ekonomi, Sosial dan
Politik (1900-1980)”, Tesis Jabatan Sejarah, Fakuli Sastera dan Sains Sosial,
Universiti Malaya, 2010/2011.
[28] Ho Hui
Ling, “Kaedah dan Sumber dalam Pengkajian Sejarah Darurat di Tanah Melayu,
1948-1960”, hlm. 188.
[31] Khoo, Kay
Kim, “Penyelidikan, penulisan dan Pengajaran Sejarah Tanah Air Untuk Memupuk
Keperibadian Kebangsaan Malaysia, Tumpuan: Penzamanan (Periodisasi) dalam
Sejarah Malaysia”, Kongres Kebudayaan Kebangsaan, Seminar Dasar, 16-20 Ogos
1971, hlm. 138.
[32] Isi kandungan ini
merujuk buku Sejarah Malaysia. Lihat Andaya, Barbara Watson & Andaya, Leonard Y., Sejarah Malaysia, Macmillan Publishers
(M) Sdn. Bhd, 1988.
BIBLIOGRAFI
Abdul Rahman Ismail, Abdullah Zakaria
Ghazali & Zulkanain Abdul Rahman, 1262
Penemuan Tarikh Baru Pengasasan Empayar Kerajaan Melayu Melaka, Institusi
Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia (IKSEP), 2012.
Ho Hui Ling, “Kaedah dan Sumber dalam Pengkajian
Sejarah Darurat di Tanah Melayu, 1948-1960”, Danny, Wong, Tze-Ken, Joseph M.
Fernando, Mardiana Nordin & Sivachandralingam Sundara Raja (ed.), Sejarah, Sumber dan Pendekatan, Kuala Lumpur:
Universiti Malaya, 2006.
Ishak Saat, Penulisan sejarah, Kuala
Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd, 2010.
Muhd Supian Sabtu, “Data Arkeologi dan Sumbangannya
Sebagai Data Sejarah: Satu Tinjauan Terhadap Kronologi Zaman”, Danny, Wong,
Tze-Ken, Joseph M. Fernando, Mardiana Nordin & Sivachandralingam Sundara
Raja (ed.), Sejarah, Sumber dan
Pendekatan, Kuala Lumpur: Universiti Malaya, 2006.
Muhd, Yusof Ibrahim, Ilmu Sejarah: Falsafah, Pengertian dan
Kaedah, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1997.
Muhd. Yusuf Ibrahim, Sejarawan dan Persejarawan Melayu: Tradisi
& Transformasi, Kuala Lumpur: Tinta Publishers, 2011.
Qasim Ahmad, Karya Sejarah: Pendekatandan Persoalan edisi ke-2, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2004.
R. Marius, A Short Guide to
Writing About History, New York: Harper Collins, 1995.
R. Suntharalingam, Pensejarah
Barat, Kuala Lumpur: Fajar Bakti, 1993.
Sartono Kartodirjo, Pendekatan Ilmu Sosial Dalam Metodologi
Sejarah, Jakarta:Gramedia, 1993.
Shakila Yacob, “Sejarah Malaysia Dari Kaca Mata
Amerika Syarikat”, Danny, Wong, Tze-Ken, Joseph M. Fernando, Mardiana Nordin
& Sivachandralingam Sundara Raja (ed.), Sejarah,
Sumber dan Pendekatan, Kuala Lumpur: Universiti Malaya, 2006.
Siti Hawa Zainon, Sejarah Wanita Cina Di Malaysia:
“Kajian Dari Aspek Ekonomi, Sosial dan Politik (1900-1980)”, Tesis Jabatan
Sejarah, Fakuli Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya, 2010/2011.
Sivachandralingam Sundara Raja &
Ayadurai Letchumanan, Tamadun Dunia edisi ke-2, Fajar Bakti Sdn. Bhd, 2001.
Tengku
Iskandar, (ed.), Kamus Dewan, Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1970.
No comments:
Post a Comment